אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפצתם פייק ניוז או מידע שקרי בפיד? פייסבוק תעניש אתכם בחומרה צילום: בלומברג

הפצתם פייק ניוז או מידע שקרי בפיד? פייסבוק תעניש אתכם בחומרה

הרשת החברתית מחמירה את האכיפה על הפצת פייק ניוז, ומשתמשים שייתפסו ייענשו על ידי הגבלת התפוצה של הפוסטים שלהם

27.05.2021, 17:40 | רפאל קאהאן

פייסבוק מחמירה את האכיפה על הפצת פייק ניוז ברשת החברתית. על פי דיווח של סוכנות בלומברג היום (ה'), החברה תאכוף בצורה הרבה יותר מחמירה הפצה של פייק ניוז, וחשבונות משתמשים שייתפסו ייענשו על ידי הגבלת התפוצה של הפוסטים שלהם. כך מקווים שם שהתפוצה של מידע כוזב יוגבל. 

עד כה המדיניות הזו יושמה רק בדפים או קבוצות, אך לא עבור משתמשים פרטיים או יחידים. כעת גם הם ייאלצו לשים לב למה שהם משתפים, שכן אפילו שיתוף של פוסט מפרופיל או דף אחר יכול להביא לתגובה של מערכת הפיקוח. פרסומים שנבדקו על ידי בודקי עובדות ונמצאו מטעים גם הם סופגים הגבלת תפוצה, אך מדובר בדרך כלל באחוז זעיר של הפוסטים שמשותפים בפייסבוק.  

קראו עוד בכלכליסט:

עם זאת, כהרגלה, פייסבוק לא התייחסה לדקויות של האכיפה, כמו מספר הפוסטים שיכולים להביא להגבלה, או מה יהיה היקף ההגבלה. כמו כן לא ברור האם חשבון שישתף יותר יחטוף עונשים חמורים יותר או אולי אפילו מחיקה. מה שכן, משתמשי פייסבוק יקבלו התראות יותר ברורות לפני שהם משתפים תכנים שנבדקו ונמצאו שקריים. כך למשל יוקפץ חלון התראה לפני שיתוף התוכן ובו אזהרה על כך. "זה יסייע לאנשים לבצע החלטה מודעת", נכתב בבלוג של פייסבוק שבו פורסמה המדיניות החדשה. 

פייסבוק 5.5.21, צילום: שאטרסטוק פייסבוק 5.5.21 | צילום: שאטרסטוק פייסבוק 5.5.21, צילום: שאטרסטוק

לפייסבוק יש כיום כמעט 3 מיליארד משתמשים והחברה ממשיכה להתמודד עם טענות של הפצת מידע שקרי. אך זה לא רק מידע אובייקטיבי שמטריד, גם מידע פוליטי מהווה בעיה קשה. כך למשל החברה ספגה לאחרונה ביקורת על כך שהיא מצנזרת תוכן פרו פלסטיני בניגוד לתוכן פרו ישראלי. גם נושאים כמו מגיפת הקורונה או התחממות כדור הארץ נחשבים למקור להרבה מאוד מידע כוזב או מטעה, בהתאם לאג'נדה של מפיצי הפוסטים. הדוגמה הטובה ביותר היא זו של רוסיה אותה פייסבוק מאשימה כמקור מאוד גדול לפייק ניוז או מידע מטעה.

על פי המחקר של פייסבוק, רוסיה היא המקור העיקרי לפייק ניוז בעולם. לא ברור כמה ממנו מגיע מהמדינה, אך על פי הבדיקה של החברה מדובר בכ-150 קמפיינים שהופעלו בכ-50 מדינות ושלכולם היתה מטרה להשפיע על פוליטיקאים, בוחרים או אנשי ציבור. גם סין ואיראן נתפסו בקמפיינים כאלה, אך ה-Internet Research Agency הרוסית היא הגוף הגדול ביותר לניהול קמפיינים כאלה. מדינות אחרות מפעילות גם חברות יח''צ מפוקפקות למטרות דומות, אך הפעילות הרוסית היא המתוחכמת ביותר. כך למשל ה-IRA הרוסית גייסה גולשים מגאנה כדי שיתחזו לשחורים אמריקאים במסגרת דיונים על גזענות ופוליטיקה. במקרה אחר זוהתה רשת של מקסיקנים שפרסמה מידע בנוגע לתנועת הגאווה ההיספנית ותנועת BLM. ה-FBI עצמו זיהה את הקשר בין הפעולות האלה לרוסיה ועדכן על כך את פייסבוק. 

אבל חשוב גם להדגיש שהקמפיינים האלה לא היו ההרסניים ביותר. 5 קמפיינים אמריקאיים, שמתוכם 4 היו מהצד הימני של המפה הפוליטית ואחד מהצד השמאלי, הפיצו פייק ניוז בהיקפים נרחבים לקראת הבחירות של 2020. אחד הקמפיינים הובל על ידי סוכנות שיווק דיגיטלי נכלולית והאחרים על ידי קבוצות המזוהות עם תיאוריית הקונספירציה QANON או יועצו לשעבר של דונלד טראמפ רוג'ר סטון ואף תנועת ה-Proud Boys הניאו-נאצית. גם סטיב באנון ניסה את כוחו בתחום - אך פייסבוק טוענת שזיהתה את הקמפיין שלו לפני שגרם לנזק. 

ובתוך כך פייסבוק גם הודיעה שהיא לא תוריד יותר פוסטים הקשורים למקור מגיפת הקורונה. עד כה היא חסמה טענות שמביעות חשד שמדובר במגיפה שיוצרה במעבדה או שהופצה על ידי בני אדם בכוונת תחילה. אך כעת, בהמשך לדיווח של הוול סטריט ג'ורנל והצהרתו של הנשיא ג'ו ביידן בנושא אמש (ד'), נראה שראיות חדשות כן מציפות את הרעיון הזה שוב כתיאוריה לגיטימית. בשלב הנוכחי, ביידן דרש מסוכנויות המודיעין האמריקאיות תשובות לנושא בתוך כ-90 יום, זאת לאחר שהתברר ששתי האפשרויות נתמכות בידי צדדים שונים בקהיליית הביון.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות