אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על הממשלה להשקיע בחינוך לעסקים קטנים עמית אופיר

דעה

על הממשלה להשקיע בחינוך לעסקים קטנים

היעדר חינוך עסקי גורם לסגירת אלפי עסקים קטנים בשנה ולפתיחת פערים כלכליים גדולים. על שר האוצר הנכנס להקדיש משאבים כדי ללמד עסקים להתנהל נכון, ולהקצות משאבים לאלה ששנת הקורונה והמלחמה בעזה פגעו בהם קשות

11.06.2021, 07:29 | עמית אופיר

בעלי עסקים קטנים בישראל אינם יודעים לנהל את העסק שלהם בשל היעדר חינוך הולם בתחום. התוצאה היא סגירת 30% מהם בשנתיים הראשונות לפעילותם ואגב כך, הגדלת הפערים הכלכליים במדינה בגלל פשיטות רגל, עיקולים, צבירת חובות לתקופות ארוכות ועוד. 

הממשלה הבאה צריכה להתעורר ולהפסיק לנהוג בצורה אוטומטית. אני מציע להקצות משאבים לטובת חינוך בעלי העסקים בישראל לניהול עסק בצורה תקינה. אנו מחוייבים לעזור לבעלי ומנהלי עסקים להחזיר לעצמם יציבות ושליטה במיוחד לאור תקופת הקורונה והמלחמה בעזה.


קראו עוד בכלכליסט:


הכלים הטכנולוגיים הקיימים כיום מאפשרים בניית מודל מקצועי, פשוט ליישום, שהממשלה יכולה להיעזר בו כדי לתת תמיכה משמעותית לכל עסק קטן בישראל. אי אפשר לצפות מבעלי העסקים הקטנים שייצאו לבד מתקופת החושך כשהם בכלל לא מבינים ניהול עסקי. האדמה רעדה סביבנו באחרונה ובעלי עסקים לא מתכוננים נכון לקראת העתיד. 

רוב בעלי העסקים הם אנשי מקצוע טובים אבל אנשי עסקים גרועים. אם לא נלמד אותם לשלוט בקריטריונים העסקיים העכשוויים,  אני חושש שהעתיד הקרוב יביא איתו גל פשיטות רגל וסגירת עסקים בקצב מואץ וכולנו נשלם מחיר כבד מבחינה חברתית וכלכלית.


עסקים במהלך שומר החומות, צילום: עמית שעל עסקים במהלך שומר החומות | צילום: עמית שעל עסקים במהלך שומר החומות, צילום: עמית שעל


תוך זמן קצר ניתן ליצור תוכנית שכוללת מהלך מובנה שילמד בעלי עסקים להציב יעדי הכנסה מתאימים למצב וינחה אותם להגיע לתוצאה הרצויה תוך איתור הקשיים מראש. במודל רצוי להתייחס למיינדסט הנכון, לניתוח המספרים של העסק, לבניית ספר נהלים לעסק ובחירת המוצר הנכון כלכלית למכירה וקהל היעד המדויק. עסקים צריכים לכוון את עצמם למינימום הכנסה בגובה של מיליון שקלים בשנה. נכון להיום ובהתחשב בתקלות שיש בדרך, הוצאות לא צפויות ויוקר המחיה, זהו סכום מינימלי שאליו צריך לשאוף כל בעל עסק בישראל.

נקודות קריטיות נוספות הן סנכרון רצוי בין מחלקות השיווק למחלקת המכירות ומוכנות לגדילה עסקית כדי שכשתבוא כזו, נמנע הדרדרות בתפקוד מחלקת שירות הלקוחות וסביב התפעול. קשה לגייס עובדים חדשים תוך די תנועה ולהבטיח שהם יהיו ברמה הנדרשת כדי שלקוחות לא יברחו לנו.

רוב העסקים הקטנים לוקחים החלטות פיננסיות תחת לחץ, אלה עלולות להיות החלטות שגורמות לעסק להפסיד כתוצאה מעשיית עסקאות לא טובות שמחסלות את הרווחיות. משרד האוצר יכול בקלות לפתוח קורסים וללמד את בעלי העסקים להרחיב גבולות, כדי לא לקפוא אם יש בארץ מצב מלחמה. מכירה מעבר לים תייצר הכנסות ממיסים למדינה וההשקעה תוחזר במלואה לקופת המדינה.

ליוויתי כמה מאות עסקים קטנים מכל התחומים. בעיניי, הבעיה הכי קשה שלהם זה הסיפור שהם מספרים לעצמם, זה בעיקר מה שדופק את התוצאות. בסיפור הזה מגולם ויתור על לקוחות שאינם דומים להם – למשל, ערבים או חרדים. 

בעל עסק קטן נמצא בחזית לבד ומתעסק בכל התחומים: שיווק, מכירה, גבייה, בחירת מוצרים, בחירת קהל יעד. זה לא אפשרי לעשות הכול לבד. מספרים לנו שעסקים קטנים הם המנוע של הכלכלה הישראלית, אבל בפועל לא מקדישים להם שום תשומת לב מקצועית. הבעיה הראשית היא יכולת ניהול לקויה ויש פתרונות זריזים ויעילים שיפתחו עבורם עולם חדש".



עמית אופיר הוא יועץ עסקי ובעל חברת "מינוף עסקי" המייעצת ומפתחת עסקים

תגיות