אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על הממיר: דיסני פלוס יושק בארץ בספטמבר

בלעדי לכלכליסט

הקרב על הממיר: דיסני פלוס יושק בארץ בספטמבר

דיסני תצטרף לנטפליקס, אמזון פריים ואפל TV פלוס, שכבר פועלות כאן עם תכנים מתורגמים. גם שירות פאראמונט פלוס בדרך לכאן. איך יתמודדו חברות הכבלים והלוויין מול התחרות המתעצמת?

16.06.2021, 07:01 | רועי ברגמן

התחרות על הצופה הישראלי הולכת להתחמם בסתיו הקרוב: ל"כלכליסט" נודע כי ענקית המדיה דיסני צפויה להשיק את שירות הסטרימינג המצליח שלה, דיסני+, בישראל ברבעון האחרון של השנה, ככל הנראה כבר בחודש ספטמבר בזמן עונת חגי תשרי. 

קראו עוד בכלכליסט:

כן נודע כי דיסני כבר העבירה לתרגום ודיבוב כ־5,000 שעות תוכן לאולפני דאבידאב, שעובדים עם החברה בישראל על סרטי קולנוע מבית דיסני־פיקסאר, בהם הסרט "לוקה", להיט הקיץ הקרוב של החברה. אספקת תוכן בעברית נחשבת הכרחית לצורך חדירה של החברה לשוק המקומי. 

דיסני תצטרף בכך לנטפליקס, אמזון פריים ואפל TV פלוס, שכבר פועלות מול הקהל הישראלי בשורה של תכנים מותאמים לקהל המקומי. רק בתחילת השנה האיצה אמזון פריים את החדירה שלה לשוק הישראלי עם הוספת תרגום ודיבוב בעברית לתכנים המקוריים שלה, שלוש שנים אחרי שנכנסה רשמית לישראל. 

בנטפליקס כבר תקופה ארוכה מייצרים תוכן מקורי עם תרגום לעברית ואף ביצעו רכש של תכנים מישראל, כמו הסדרות “פאודה” ו”השוטר הטוב” של yes ו”בלאקספייס” של רשת. באפל TV התהדרו בהפצת תוכן מקורי בלבד ללקוחות, אך בישראל הם רכשו מתאגיד השידור כאן את הזכויות על הסדרה "טהרן" דוברת העברית. 

הכניסה של דיסני פלוס לישראל מביאה לארץ את המפץ של שוק הסטרימינג שמתרחש בעולם בשנה החולפת. בתוך שנה וחצי מיום השקתה הצליחה החברה לגייס יותר מ־100 מיליון מנויים משלמים ב־59 מדינות ברחבי העולם, בין היתר בזכות הגב הפיננסי החזק שלה ושורת מותגי תוכן מכניסים אותם רכשה לאורך השנים, בהם מארוול - יצרנית סדרת סרטי “הנוקמים”, ולוקאספילם - יצרנית סדרת סרטי Star Wars. 

כחלק ממהלך החדירה לשוק שבו שלטו נטפליקס ואמזון פריים מינפה דיסני את שני המותגים ויצרה שורה של סדרות שמבוססות על עולמות התוכן של המותגים. סדרות אלה, שכוללות את The Mandalorian ו־WandaVision, צברו במהירות פופולאריות גדולה בקרב הצופים. 

שוק של 50 מיליארד דולר

שוק הסטרימינג העולמי צומח בקצב דו ספרתי מדי שנה. לפי הערכות שונות של גופי מחקר בתחום המדיה הוא צפוי להגיע להכנסות מצטברות של כ־840 מיליארד דולר ב־2028 לעומת 50 מיליארד כיום. התקדמות הטכנולוגיה, המעבר לאינטרנט על גבי סיבים ולטלוויזיה על גבי האינטרנט הביאו לשינויים משמעותיים בדפוסי הצפייה, בעיקר מצפייה בערוצים לינאריים לצפייה לפי דרישה. 

בשנה החולפת נהנה השוק מרוח גבית משמעותית בזכות מגפת הקורונה והסגרים שהביאה איתה, שדחפו את הצופים להגדיל את ההוצאה שלהם על תוכן. מספר המנויים של נטפליקס, למשל, זינק מ־167 מיליון בסוף 2019 ל־207.6 מיליון כיום. 

ההערכה בתחילה הייתה שהקורונה תפגע בתוכניות של חברות נוספות להיכנס לשוק הסטרימינג אך אלה התחלפו במהירות עם נתוני גיוס הלקוחות של נטפליקס ודיסני פלוס. במהלך השנה החולפת הושקו בארה"ב שירותי סטרימינג נוספים כמו פיקוק של ענקית התקשורת NBC תוך ניצול ספריית התכנים המקוריים שייצרה לאורך שנים וכן הוצאה משמעותית על תכנים ייחודיים, כמו פרק ספיישל של הסדרה "רוק 30". הוצאות דומות ניתן היה לראות גם בחברות סטרימינג מתחרות כמו פרק האיחוד של הסדרה “חברים” ששודר בחודש שעבר בשירות HBO Max, שבעבורו לפי הערכות היא שילמה בין 2.5 ל־3 מיליון דולר לכל אחד מששת חברי הצוות המקורי של הסדרה. 

עדיין לא ברור מה יהיה התמחור של דיסני פלוס בישראל, אך הוא צפוי להיות תחרותי בהשוואה לנטפליקס ואמזון פריים. בארה"ב מוצע השירות במחיר החל מ־8 דולר לחודש או 80 דולר בהתחייבות לשנה מראש. דיסני, שמחזיקה גם בהולו ובערוצי ESPN, מציעה לצופים האמריקאיים חבילות משולבות של שלוש החברות ב־14 דולר לחודש. 

דיסני אינה היחידה שצפויה להיכנס לשוק הישראלי. ל"כלכליסט" נודע כי גם שירות פאראמונט פלוס של ViacomCBS צפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון או השני של 2022 ולהגביר עוד יותר את התחרות. פאראמונט פלוס הוא למעשה מיתוג מחדש של שירות CBS All Access, אחד השירותים הוותיקים בארה"ב. באמצעות המיתוג מחדש של השירות ותוכן רחב מספריית הסדרות של CBS, שכוללת בין היתר את “מיליארדים” ו”דקסטר”, וכן של חברות תוכן אחרות שבהן מחזיקה החברה כמו ניקולודאון וקומדי סנטרל, היא חזרה להיות שחקנית לגיטימית במגרש בשנה האחרונה עם כ־36 מיליון לקוחות משלמים נכון להיום. 

הכניסה המאסיבית של חברות הסטרימינג לישראל מציבה אתגר מיוחד לארבע מפעילות הטלוויזיה הרב־ערוצית הפועלות כאן כיום - HOT , yes, סלקום TV ופרטנר TV. האחרונה מביניהן הייתה הראשונה לזהות בשידורי הסטרימינג את האיום על שוק הטלוויזיה והיא יצרה שיתופי פעולה שמאפשרים לצופי פרטנר TV לקבל את התוכן של נטפליקס או אמזון פריים בלחיצה על השלט של הממיר שקיבלו מהחברה, כולל תקופה של שירות בחינם שאותה היא סיבסדה. 

אחרי פרטנר גם סלקום ו־yes חתמו על הסכמים עם נטפליקס ושילבו אותה בשלט כחלק מהשירות ללקוחות. 

תחרות קשה לרב־ערוצית

האתגר המשמעותי יותר יהיה כאשר מספר השחקניות בשוק יגדל משמעותית. במצב כזה המבחר שיעמוד בפני הצופים יהיה גדול יותר, וכאשר כל שירות עולה בנפרד עשרות שקלים בחודש, לא מן הנמנע כי מי שייפגעו יהיו החברות המסורתיות ובמיוחד HOT ו־yes שהחבילות הפופולריות שלהן עולות לצרכנים יותר מ־200 שקלים בחודש. 

מודל הטלוויזיה הרזה על גבי האינטרנט ששתי החברות הקימו — NEXT של HOT וסטינג של yes — עשוי לייצר עבורן פלטפורמה שתמנע נטישה מאסיבית של לקוחות לטובת השירותים החדשים, על ידי שימור הלקוחות מתוך היתרון של שידור ערוצי הברודקאסט המקומיים, כאן 11, קשת 12 ורשת 13. 

גם לחברות הטלוויזיה החדשות יחסית, סלקום TV ופרטנר TV, הצטרפות של חברות סטרימינג חדשות עשויה לייצר בעיה אך מנגד גם עשויות לספק להן פתרון. שירותי הטלוויזיה של שתי החברות נחשבים להפסדיים והם מסייעים בעיקר לגיוס לקוחות חדשים לשירותי האינטרנט מבוססי הסיבים שהן פורסות (סלקום דרך IBC ופרטנר עצמאית). 

ריבוי שירותי תוכן שלקוחות יוכלו לרכוש עשוי להקטין את הצורך של סלקום ופרטנר ברכישת תוכן בעצמן והעברתו ללקוחות. בדרך הזו הן יוכלו להפחית את ההפסדים שלהן מהתחום. 


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות