אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארה"ב לוחצת על האוצר: סינים במכרז הרכבת הקלה זה בעייתי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 7.5.21 | בלומברג

ארה"ב לוחצת על האוצר: סינים במכרז הרכבת הקלה זה בעייתי

גורמים בממשל האמריקאי הביעו אי נחת מהשתתפות חברות סיניות בבניית הקו האדום והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. החברה שבמוקד, CRCC, הוכנסה לאחרונה לצו איסור השקעה של הנשיא ביידן. האוצר: "הדיונים בנושא זה חסויים"

20.06.2021, 08:01 | יובל שדה

בכירים בממשל האמריקאי מפעילים לחצים כבדים על בכירים במשרד האוצר נגד השתתפות חברות תשתית סיניות במכרז לקווי הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר בחברות ממשלתיות סיניות שמשתתפות במכרז PPP (שותפות ציבורית-פרטית) של הקו הסגול והקו האדום. 

החברה שבמוקד היא (China Railway Construction Corporation   CRCC), שלאחרונה הוכנסה לצו איסור השקעה של הנשיא ביידן. הממשל האמריקאי טוען כי החברות שברשימה "מאיימות באופן ישיר על ביטחון ארצות הברית". 

קראו עוד בכלכליסט:

CRCC מתמודדת במכרז כחלק מקבוצה יחד עם CRRC הסינית, שיכון ובינוי ואגד. עם זאת, סביר שהממשל האמריקאי לא מרוצה גם ממועמדותן של החברות הסיניות האחרות, מפני שכולן ממשלתיות שכפופות בצורה כזו או אחרת למשטר הסיני ולמפלגה הקומוניסטית. כחלק מיוזמת "החגורה והדרך" ממשלת סין משקיעה ברשת תשתיות קרקעיות וימיות שתחבר את סין עם אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וחלקים אחרים בעולם.

לא ברור כיצד ההתנגדות האמריקאית תשפיע על המכרז. הכרזת הזוכים במכרז של הקו הסגול והירוק הייתה כבר אמורה להתרחש ונדחתה לאחרונה בעקבות סירובה של השרה לשעבר רגב לפנות את מתחם כפר שלם הנמצא בתוואי המסילה. מנגד עולות טענות כי אף על פי שהלחצים האמריקאים קיימים, ישנם גורמים מסחריים, ביטחוניים ופוליטיים שמבקשים להעצים אותם לטובת האינטרס העצמי שלהם.

עבודות להנחת המסילה בקו האדום של הרכבת הקלה, צילום: עמית שעל עבודות להנחת המסילה בקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: עמית שעל עבודות להנחת המסילה בקו האדום של הרכבת הקלה, צילום: עמית שעל

סוגיית ההשקעות הסיניות בתשתיות ישראליות עולה מדי פעם לכותרות וזוכה להתייחסויות מגורמי ביטחון ישראלים. בין היתר אמר ראש השב"כ נדב ארגמן בהרצאה סגורה: "ההשפעה הסינית בישראל מסוכנת, במיוחד בכל הקשור לתשתיות אסטרטגיות והשקעות בחברות גדולות במשק. נדרשת חקיקה שתפקח על ההשקעות הסיניות. זה עלול להיות מסוכן מאוד". 

הסוגיה עלתה לכותרות גם בהקשר זכייתה של חברת SIPG במכרז להפעלת נמל המפרץ בחיפה, ובנוסף חברה סינית בשם Pan Mediterranean היא זו שמקימה את תשתית נמל הדרום באשדוד. חברות סיניות אחרות זכו בפרויקטי תשתית נוספים בישראל, כולל פרויקטים של חשמל והתפלה. 

הגוף הממשלתי שעוסק בדיוק בנושאים כאלו הוא "הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות", שהוקם בהוראת הממשלה באוקטובר 2019. הוועדה, שבראשה עומדת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מכילה גם נציגים בכירים ממשרד הביטחון והמטה לביטחון לאומי (מל"ל). גורמים ששוחחו עם כלכליסט תיארו כי פעילות הוועדה והחלטותיה חסויות אך היא פעילה ומתכנסת באופן קבוע. ניתן להניח כי נושא החברות הסיניות בהקשר של הרכבת הקלה נבחן בוועדה.

דוח מבקר המדינה שפורסם באוגוסט 2020, שכותרתו היא "מעורבות חברות זרות בהקמה ובהפעלה של מיזמי תשתית לאומית חיונית" מתייחס בדיוק למצב הבעייתי בו שיקולים ביטחוניים עולים על שולחן הממשלה לקראת סוף ההליך המכרזי. בדוח נכתב כי "מבקר המדינה ממליץ לוועדה המייעצת לבחינת היבטי הביטחון הלאומי, לשקול את המועד הרצוי להעברת הדיווח כאמור ועיגונו בנוהלי הוועדה, על מנת למנוע חשיפה למצב שבו יבוצע הליך ההתקשרות על כל שלביו, ובכלל זה ההליך המכרזי, ובמסגרתו תתחייב המדינה בהסכם עם הגורם הזר, והגורם שעימו תבוצע ההתקשרות ישקיע משאבים ניכרים, בטרם ייבחנו כלל ההיבטים הנוגעים להתקשרות עימו". מיותר לציין שזה בדיוק המקרה של המכרז לקו הסגול והירוק, שנמצא בשלביו האחרונים וכעת מופעלים לחצים להתערב בהליך מטעמי ביטחון לאומי ויחסי חוץ.

בעבר עתרה התאחדות בוני הארץ לבג"ץ כנגד החברות הסיניות וביקשה שאלו יוגדרו כקבוצות ריכוז, דבר שיחיל עליהן מגבלות של תמחור והשתתפות במכרזים. לתפיסת התאחדות בוני הארץ, התאגידים הסיניים הינם חלק מ"קבוצת מחזיקים" אחת, בעלת מבנה פירמידה סבוך, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים. בהתאחדות מתארים שבראש הפירמידה עומדת ממשלת סין, ותחתיה תאגיד מרכזי המשמש כזרוע הביצועית שלה בתאגידים הסיניים הממשלתיים. העתירה לא התקבלה, מפני שלפי תפיסת רשות התחרות השארת החברות הסיניות במשחק מועילה לתחרות, מצמצמת את הוצאות הממשלה והציבור על פרויקטים לאומיים ומאפשרת התמחרות טובה יותר בכל פרויקט.

סך הכל ניגשו למכרזי הקו הירוק והסגול כחמש קבוצות, כאשר שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. רשימת הקבוצות שמתמודדות על הקמת שני הקווים החדשים במכרזים כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו-CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית הכוללת כאמור את צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.

הזוכות במכרז אחראיות בין היתר על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות בשני הקווים החדשים, כאשר על פי ההערכות בענף התחבורה שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027. עלות שני הקווים נאמדת ב-30 מיליארד שקל, והם צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת-ת"א-בת ים) שמוקם בימים אלו וצפוי להיפתח בעוד כשנה.

ממשרד האוצר נמסר: "הוועדה לבחינת השקעות זרות מתכנסת באופן שוטף ופועלת לפי הוראות החלטת הקבינט. דיוני הוועדה חסויים לפיכך לא ניתן להתייחס לנושאים שהועלו או שלא בפניה".


תגיות