אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרבעון הראשון של נמל חיפה: מעבר לרווח נקי של 58 מיליון שקל מימין אשל ארמוני יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, מירב מיכאלי שרת התחבורה ומנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה | צילום: ורהפטיג ונציאן

הרבעון הראשון של נמל חיפה: מעבר לרווח נקי של 58 מיליון שקל

זאת לעומת הפסד של 103 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. ההכנסות נותרו כמעט ללא שינוי על 206 מיליון שקל. הנמל שמשנה את האסטרטגיה שלו ממכולות למטען כללי - צפוי לעבור הפרטה מלאה עד סוף השנה

23.06.2021, 09:14 | יובל שדה

נמל חיפה מפרסם את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2021. דוחות אלו באים על רקע קיצור משמעותי בפקק האוניות בנמל הצפוני. נכון לאתמול (ג') מחכות מחוץ לנמל רק כ-3 אוניות מטען כללי. המצב הכספי של הנמל הושפע ממשבר הקורונה ומהמשבר בנמלי ישראל שמתרחש בחודשים האחרונים. נמל חיפה צפוי לעבור הפרטה מלאה עד סוף השנה.

קראו עוד בכלכליסט:

הכנסות הנמל ברבעון הראשון של 2021 עמדו על 206 מיליון שקל - עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ברבעון הראשון של 2019 ו-2018 ההכנסות היו גבוהות יותר ועמדו על כ-225-220 מיליון שקל ובנמל מסבירים שהשוני נובע מכך שמחלקת הים של החברה עברה לחברת נמלי ישראל. 

נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה | צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן


הרווח התפעולי של נמל חיפה עמד ברבעון הראשון של 2021 על 34 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 11 מיליון ברבעון המקביל אשתקד ורווח תפעולי של 28 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019. הרווח הכולל של החברה הממשלתית עמד על 59 מיליון שקל, לעומת הפסד של 82 מיליון שקל ברבעון המקביל ב2020. 

הרווח הנקי ברבעון הראשון של 2021 עמד על 58 מיליון שקל לעומת הפסד נקי של 103 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הנמל מסביר את השוני שעומד על כ-150 מיליון שקל בכך שב-2020 היו הוצאות גבוהות בגלל מגבלות קורונה, פחות רווחי הון בגלל המצב בשווקים, יותר הוצאות חד פעמיות בגלל הרפורמה ומול זה פחות הוצאות שכר בגלל פורשים שעזבו ב-2020 ברפורמה והתייעלות בעבודה שגם היא נגזרת של הרפורמה. עלות הרפורמה הסופית צפויה להיות כ-2.8 מיליון שקל בממוצע לכל אחד מ-196 העובדים שיפרשו.

שווי המזומנים של הנמל עמד ברבעון הראשון של 2021 על 158 מיליון שקל, לעומת סכום של 57 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020. ההון העצמי ביחס למאזן עמד על 0.59 ברבעון הראשון של 2021 לעומת 0.77 ברבעון הראשון של 2020.


מימין מירב מיכאלי שרת התחבורה הנכנסת ומנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה, צילום: ורהפטיג ונציאן מימין מירב מיכאלי שרת התחבורה הנכנסת ומנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה | צילום: ורהפטיג ונציאן מימין מירב מיכאלי שרת התחבורה הנכנסת ומנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה, צילום: ורהפטיג ונציאן

הוצאות הנמל עמדו ברבעון הראשון של 2021 על 144 מיליון שקל, לעומת 155 מיליון שקל ב-2020, ירידה של כ-7.6% המוסברת על ידי "תהליכי התייעלות" של הנמל, והוצאות חד פעמיות שנעשו ב2020 לטובת פרישה מוקדמת של עובדים במסגרת הרפורמה בנמל. 

הפחת ברבעון הראשון של 2021 עמד על 16.6 מיליון, עלייה של 9.8% לעומת הרבעון המקביל בו הפחת עמד על 15.3%. העלייה בפחת נובעת מכך שהנמל מתכוון לגרוט את חלק מעגורני המכולות שלו בתוך כמה שנים, עקב שינוי אסטרטגיה הכולל התמקדות במטען כללי לעומת מכולות כצפי לתחרות שתגיע מנמלי הים החדשים.

בכל הקשור לפעילות נמלית, מינואר עד מאי 2021 נמל חיפה פרק וטען כ-638 אלף TEU, לעומת 626 אלף TEU בתקופה המקבילה ב-2020, עלייה של כ-2%. מקובל למדוד ביחידות נפח בשם TEU, מפני שמספר מכולות הוא מדד מטעה בגלל שקיימות מכולות בגדלים שונים. TEU – Twenty-foot Equivalent Units, הוא נפח של כ-38.55 מטר מעוקב.

בחמשת החודשים הראשונים של 2021 הנמל פרק כ-316 אלף TEU וטען 322 אלף TEU. בגזרת המטען הכללי הנמל פרק כ364 אלף טון בחמשת החודשים הראשונים של 2021, לעומת 303 אלף טון בתקופה זו ב2020, עלייה של 20%. מבחינת מטען צובר, לא היה שינוי בין תקופה זו ב-2021 ו2020, ובשתיהן המטען המיובא עמד על 431 אלף טון.


תגיות