אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד המשפטים מציג: המהפכה שתטלטל את הטיפול בעבירות תנועה מצלמה בנתיבי איילון | צילום: תומר הדר

משרד המשפטים מציג: המהפכה שתטלטל את הטיפול בעבירות תנועה

המשרד פרסם תזכיר חוק שמשנה לחלוטין את האופן שבו יטופלו עבירות תנועה: האכיפה באמצעים אלקטרוניים תוחמר משמעותית, ובמקביל יוקם בית דין חדש לעבירות תנועה, שרוב הדיונים בו יתקיימו באמצעות ממשק דיגיטלי. כתוצאה מכך, נהגים לא יוכלו לנסות לסגור עסקה עם התובע לפני המשפט

01.07.2021, 19:44 | תומר הדר

משרד המשפטים החל לקדם הליך המיועד להפחית עומס מבתי הדין לתעבורה, אבל בפועל גם ימנע מנהגים לרצות להישפט. כך עולה מתוכנו של תזכיר חוק אשר הופץ היום (ה') לציבור. תזכיר החוק מונה מספר גדול של שינויים באופן שבו ישפטו נהגים בישראל – וגם מציין שחור על גבי לבן כי האכיפה בישראל באמצעים אלקטרוניים, כלומר מצלמות לסוגיהן, עומדת להיות הרבה יותר מחמירה, וזה כולל גם הצטיידות באמצעים חדשים אשר יגדילו משמעותית את כמות הדוחות. 

קראו עוד בכלכליסט:

על פי עיקרי הרפורמה, שמובאת לעיון הציבור על ידי משרד המשפטים, במשרד עצמו יוקם בית דין מנהלי לעבירות תעבורה אשר יטפל כערכאה הראשונה לטיפול בעבירות תעבורה מסוג ברירת משפט, או בשפה פשוטה יותר: עבירות תעבורה שבהן הנהג מבקש להגיע לבית משפט לבדו או באמצעות עורך דין – ולטעון לחפותו. עוד עולה מעיקרי ההצעה שהדיונים בבית הדין יתקיימו בעיקרם באמצעים טכנולוגיים באמצעות ממשק דיגיטלי. קיום של דיונים באופן זה ימנע מנהגים אשר מעוניינים לטעון לחפותם לקיים דיונים ממושכים מול בתי המשפט וגם ימנע מן הנהגים את היכולת לקיים דיון עם התובע המשפטי טרם המשפט במטרה לנסות ולהגיע לסוג של עסקה טרם תחילת המשפט.

הנתונים שנחשפים לראשונה בהצעת החוק ממחישים את היקף האכיפה בישראל: לפי לשון ההצעה, בשנת 2018 ניתנו בישראל 1.2 מיליון דוחות תעבורה. כפי שנחשף בכלכליסט, בלא מעט מקרים דוחות התעבורה ניתנו על ידי המשטרה בכוונה תחילה לבצע אכיפה סלקטיבית, כלומר במקומות שבהם מלאכת האכיפה היא קלה יותר והנהגים הם יותר מועדים לפורענות. מתוך אותם דוחות תעבורה, כמיליון היו כאלה שניתן היה להישפט בגינם - ועל 140 אלף מהם אכן בוצעו הליכים בבית המשפט. 

אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר של הצעת החוק החדשה נוגע לאותן עבירות ברירת משפט - כלומר עבירות שכיום ניתן לבחור האם להישפט בגינן, או לשלם קנס, כמו למשל נסיעה במהירות מופרזת. לפי לשון ההצעה, "דו"ח התנועה בהפרת תעבורה לא יהווה התחלה של תהליך פלילי פוטנציאלי, אלא ישקף החלטה מינהלית לקנוס את הפרט בסכום מסוים". כלומר, על עבירות מסוימות אשר מאפשרות לנהג לגשת לבית המשפט להישפט - לא תהיה יותר יכולת להישפט, אלא הנהג יקבל באופן אוטומטי גם קנס וגם נקודות.

מצלמה חדשה בנתיבי איילון, צילום: תומר הדר מצלמה חדשה בנתיבי איילון | צילום: תומר הדר מצלמה חדשה בנתיבי איילון, צילום: תומר הדר

השיטה החדשה קובעת גם שורה של עונשים מוגדלים ומוחמרים לנהגים במידה וימעדו: כך לדוגמה, במקרה בו קיים מצב בו נהג ביצע עבירה מהסוג החדש (כלומר זו שלא יהיה ניתן עוד להישפט עליה), הוא ייבחן בהתאם למידע אשר יאסף אודותיו במאגר מיוחד של משרד המשפטים, שיאפשר לקבוע האם מדובר בעבריין מועד. אם אכן העבריין מועד - הקנס יהיה כפול באופן אוטומטי, או כפי שמצוין בהצעת החוק: "היה האדם שביצע את הפרת התעבורה עבריין תנועה מועד, קנס ההפרה יהיה בשיעור כפול פי שניים מקנס ההפרה הקבוע לאותה הפרה בתוספת השנייה".

זאת ועוד: למשרד המשפטים יש סיבה טובה מאוד להתכונן לשטף של נהגים אשמים. טיוטת הצעת החוק חושפת את מה שנהגי ישראל יראים מפניו, ובמפתיע גם מציינת כי המטרה היא ללכוד נהגים: הרחבה של השימוש במצלמות אכיפה ואמצעים נוספים. לפי לשון הצעת החוק, "עומס זה (על בתי המשפט) צפוי להתגבר בעתיד, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות והרחבת השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, שנועדו להגדיל את הסיכוי להיתפס ובכך להכווין את התנהגותם של משתמשי הדרך".

תגיות