אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות המיסים רוצה להגביל את כוחם של מנועי הטרקטורונים הכבדים צילום: יצרן

פרסום ראשון

רשות המיסים רוצה להגביל את כוחם של מנועי הטרקטורונים הכבדים

מטרת הרשות היא למנוע "נסיעה מהירה ואתגרית ברכבים", ובכך לצמצם את היקף השימוש בטרקטור משא כ"תחליף לרכב שטח ולצורך נסיעות פנאי". טרקטורונים המוגדרים בחוק כטרקטור משא הם כלים קלים יחסית, שמורשים לנסוע גם בכבישים וגם בשטח - לעומת הטרקטור החקלאי, שיכול לנסוע בשדות בלבד

07.07.2021, 10:09 | תומר הדר

ברשות המיסים עומדים "להתלבש" על שוק הטרקטורונים הכבדים, לא באמצעות הגבלה של מס הקניה - אלא באמצעות הגבלת כוחו של המנוע, כדי "למנוע נסיעה מהירה ואתגרית", לשון מסמכי רשות המיסים אשר מיועדים לעבור בעוד מספר שבועות לחקיקה.

קראו עוד בכלכליסט:

כיום משווקים בישראל כמה סוגים של טרקטורונים. חלקם קלים ומשמשים למטרות ספורט, אבל חלקם, כמו למשל חלק מדגמי הריינג'ר הפופולאריים של פולאריס, מוגדרים בחוק כ"טרקטור משא". כך, בניגוד לטרקטור החקלאי אשר נפוץ בשדות ובקיבוצים, טרקטור משא הוא כלי קל יותר שמשקלו הוא מעל ל-400 קילוגרם אבל מתחת ל-1,800 קילוגרם. בניגוד לטרקטור החקלאי שיכול לנסוע בשדות, טרקטור המשא דווקא מורשה לנסוע גם בכביש הציבורי וגם בשטח. בפועל כיום קיימים בשוק הישראלי לא מעט דגמים של טרקטור משא אשר משווקים בקריצה לציבור, כלומר מדובר בדגמים אשר מצוידים במנועים חזקים מאוד שלמשווקיהם וגם לקונים ברור היטב שלא ישמשו למטרת נשיאת ערימות חציר, אלא למטרת ספורט אתגרי.

מסיבה זו קובעת רשות המיסים מהלך חדש. במסגרת מהלך זה יעוגן בחוק שיעור מס הקניה הקיים זה מספר שנים – של 12% - על כל טרקטורוני המשא, אבל לצד זאת תוכנס בחוק גם החרגה: אם מדובר בטרקטור משא עם מנוע בנזין, אזי הספקו יוגבל ל23 קילוואט (שהם 30.8 כוחות סוס). טרקטורוני הדיזל לא ישאו בהגבלה כזו. כיום חלק מהדגמים היותר ספורטיביים של טרקטורי המשא מצוידים במנועים שמפיקים הספק כפול מהמגבלה שרשות המיסים רוצה להטיל. לפי רשות המיסים: "תנאי זה לא יאפשר נסיעה מהירה ואתגרית ברכבים, ולכן הוא צפוי לצמצם את השימוש בטרקטור משא כתחליף לרכב שטח ולצורך נסיעות פנאי".

טרקטורון polaris ranger, צילום: יצרן טרקטורון polaris ranger | צילום: יצרן טרקטורון polaris ranger, צילום: יצרן

בפועל, מצב כזה, בו טרקטורוני הבנזין הכבדים יישאו במגבלת הספק, עשוי לייצר כמה בעיות: או שיבואני טרקטורי המשא יבחרו להפסיק לייבא את הדגמים האלה, או שיקרה מה שכבר קרה בשוק האופנועים: הדגמים ייובאו עם מגבלה מסוימת במערכות המכניות, והלקוחות יבחרו לבצע את מה שהוא בפועל מהלך פלילי ויסירו את המגבלה. ייתכן גם שהלקוחות יעברו לטרקטורי משא בעלי מנועי דיזל – וישדרגו את המנועים להספק גבוה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות