אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכביש שהיה קרוב "להרוג" את דניה סיבוס צילום: גיל יוחנן

הכביש שהיה קרוב "להרוג" את דניה סיבוס

כביש 431 שהחברה "זכתה" במכרז לסלילתו ב־2005 אמור היה לעלות לה כ־1.6 מיליארד שקל, ואז התברר שיעלה בסופו של דבר 1.71 מיליארד שקל. מאוחר יותר ההוצאות גדלו ל־1.97 מיליארד שקל, מה שגרר את החברה לדווח על הפסד של 190 מיליון שקל

08.07.2021, 08:13 | דרור מרמור

מכתב האישום של ח"כ דוד ביטן, "דמי הייעוץ" שקיבל מדניה סיבוס ומרונן גינזבורג לקידום תחנות דלק בכביש 431, מחזיר את הזרקור גם לסאגה הענקית שהניב הכביש המדובר, שהיה קרוב מאוד "להרוג" את החברה. 

לפני 13 שנה הפילה אפריקה ישראל, בעלי דניה סיבוס, פצצה בשוק ההון. כביש 431, שהחברה "זכתה" במכרז לסלילתו ב־2005 ואמור היה לעלות לה כ־1.6 מיליארד שקל, יעלה בסופו של דבר 1.71 מיליארד שקל. מאוחר יותר ההוצאות גדלו ל־1.97 מיליארד שקל, מה שגרר את החברה לדווח על הפסד של 190 מיליון שקל, שמחק בן לילה את כל ההון העצמי שלה.

דו"ח מיוחד מטעם החברה ניסה להסביר את הפער, וגילה עד כמה אי הסדר חגג. כך למשל, עבודות העפר אמורות היו להסתכם ב־317 מיליון שקל, באומדן באוגוסט 2007 הם עלו בפועל 410 מיליון — פער של 93 מיליון שקל. סעיף Small Element, על אינספור הוצאות קטנטנות שכרוכות בסלילה של כביש, קפץ מ־241 מיליון שקל ב־2007 ל־325 מיליון שקל ב־2008, פער בלתי נתפס של 84 מיליון שקל. למזלה של דניה סיבוס, הבעלים לב לבייב הכניס יד לכיס והזרים 150 מיליון שקל לחברה, ביחד עם הגופים המוסדיים שהביאו עוד כ־70 מיליון שקל.

רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, צילום: גיל יוחנן רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס | צילום: גיל יוחנן רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, צילום: גיל יוחנן

מי שהיה אחראי על סלילתו של הכביש בפועל, ונחשב לאשם העיקרי בחריגה המביכה, היה עופר קוטלר שהיום מסובך בפרשה אחרת, חשדות חמורים לשוחד שנתנה שיכון ובינוי לצורך קבלת פרויקטים במדינות באפריקה.

אבל עוד לפני הניסיונות למקסם הכנסות בכביש על ידי הקמת תחנות דלק, המנכ"ל גינזבורג גזר קופון לא רע על הכביש.

 ב־2010, בזמן שהקבוצה עצמה נכנסה להסדרי חוב ומחיקות למשקיעים, הוא קיבל מענק של 250 אלף שקל, בין השאר לאחר שהוציא מהמדינה בהליך בוררות כ־56 מיליון שקל על אחריותה בהגדלת הדרישות וההוצאות בסלילת הכביש. 

לפני עשור מכרה דניה 75% מהכביש לחברת תשתיות ישראל תמורת 208 מיליון שקל, מהלך שהניב לה רווח של 100 מיליון שקל. אליה וקוץ בה — ההסכם כלל התחייבות לרוכשת לקדם הקמת תחנות דלק עד 2018 על נתיב הכביש, או לספוג הורדה של 5%־10% מהתמורה. איך מבטיחים שזה יקרה? במפגשים אסורים עם ביטן, במסעדת דיקסי שבבניין עיריית ראשון לציון.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות