אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירי המכוניות המשומשות מזנקים - בגלל המחסור במכוניות חדשות צילום: אוראל כהן

מחירי המכוניות המשומשות מזנקים - בגלל המחסור במכוניות חדשות

ישראלים שלא רוצים להמתין חודשים לרכב חדש פונים לשוק היד השנייה. התוצאות: ג'יפונים כסקודה קודיאק וטויוטה ראב4 נמכרים ב-10,000 שקל מעל למחירון לוי יצחק. מנכ"ל רשת משומשות: "השוק משוגע"

08.07.2021, 09:01 | אודי עציון

אפקט הפרפר של תעשיית הרכב: בטייוואן לא מייצרים מספיק צ'יפים למכוניות חדשות, ושווי המכוניות המשומשות שלכם מזנק. גורמים בענף הסחר בכלי רכב משומשים מדווחים על ביקושי שיא למכוניות מיד ראשונה, בעיקר משלוש השנים האחרונות, בגלל המחסור במכוניות חדשות וזמני המתנה שמגיעים לעיתים לארבעה חודשים להגעת מלאי חדש של דגמים פופולריים. תופעה דומה מתקיימת בשווקים נוספים בעולם, כמו ארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט:

כך, למשל, ג'יפון שבעת המקומות הפופולרי של סקודה, הקודיאק, נמכר ב־10% מעל למחירון לוי יצחק, תוספת של 10,000 שקל (כל המחירים בכתבה — למכוניות מדגמי 2018, על פי נתוני רשת טרייד מוביל). גם טויוטה ראב4 בן שלוש נמכר כעת במחירי שוק דומים: 10,000 שקל מעל למחירון.

"השוק משוגע", אומר שגיב מגר, מנכ"ל טרייד מוביל, המשמשת רשת טרייד־אין של יבואניות קיה, סובארו, פיג'ו וסיטרואן. "רמת הביקושים לא נורמלית. מחירי המכירה של המשומשות עולים במקום לרדת. אנחנו נאלצים לקנות מלקוחות את המכונית הישנה שלהם מעל למחיר המחירון כדי להבטיח מלאי בסניפים, ומוכרים אותן בהתאם. כדי להגדיל את מקורות המלאי שלנו אנחנו מציעים לאנשים למכור לנו רכב משומש גם אם הם לא מתכננים לרכוש מאיתנו רכב אחר. בימים רגילים אחד מעשרה היה מסכים, כעת השיעור צנח במחצית".

גם ג'יפונים אחרים נהנים מהביקוש. סובארו פורסטר 2018 נמכר ב־9,000 שקל מעל למחירון, וסובארו XV הקטן ביותר - ב־3% עד 7%. דגמים כמו מאזדה CX5 וסקודה קארוק נמכרים ב־5,000 שקל מעל למחירון, וקיה ספורטאז' ב־3,000 שקל מעל המחירון. הביקוש לא נעצר בג'יפונים: מכונית מיני כקיה פיקנטו בת שלוש נמכרת גם היא ב־2,000 שקל מעל למחירון.

מגר: "הביקושים הכי חזקים הם לרכבי הפנאי ולמכוניות המיני, לא רק פיקנטו אלא גם יונדאי i10 ושברולט ספארק. מכוניות בשווי של 50-40 אלף שקל שאנשים קונים כרכב שלישי בבית לילד, כדי שלא יהיה תלוי בתחבורה הציבורית".

מגרש רכבי יד שנייה, צילום: אוראל כהן מגרש רכבי יד שנייה | צילום: אוראל כהן מגרש רכבי יד שנייה, צילום: אוראל כהן

ניסים כהן, מנכ"ל כלמוביל טרייד־אין, השייכת ליבואנית יונדאי ומיצובישי, אומר כי "לקוחות חזרו למכור את המכונית הישנה שלהם בעצמם במקום למכור אותה לנו כשהם רוכשים רכב חדש. שיעור העסקאות שבהן לקוח מבצע טרייד־אין ירד מ־30% ל־27% לפני הקורונה, וזה עוצר מגמת גידול רציפה שנמשכה כמה שנים. אנחנו לא מוכרים מעל למחירון, אבל גם לא נותנים ללקוחות הנחות של כמה אלפי שקלים בשביל לסגור עסקה. ועדיין כל מה שיש נמכר, מספר ימי המלאי הממוצע נחתך בחצי".

החשמליות מבוקשות

במקביל לכניסה החזקה של טסלה לשוק הישראלי החלו להגיע מכוניות חשמליות ראשונות למגרשי המשומשות, כאשר בעלי חשמליות ותיקים החלו למכור אותן לטובת הדגמים החדשים יותר. "הקצב שבו טסלה נמכרת מעורר אופטימיות בנוגע לביקושים לחשמליות, אם כי אלה יהיו גם תלויים באופן הזדקנות הסוללות. הגיעו אלינו כבר כמה דגמי פנאי חשמליים MG ZS EV, והם נמכרו במחירים קרובים מאוד למחירון", אומר שגיב מגר.

"אנחנו מכרנו כבר כמה יונדאי איוניק חשמליות במחירי מחירון", אומר ניסים כהן. "כל הלקוחות ביקשו קודם נסיעת מבחן, וכמעט כל מי שנסע התרשם מהכוח ומהשקט. בינתיים ההיצע של חשמליות משומשות קטן. השאלה היא מה יקרה כשהוא יגדל - האם הביקושים יגדלו בהתאם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות