אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עין הנץ: מצלמות המעקב אחרי נהגים עבריינים בדרך להסדרה חוקית צילום: תומר הדר

עין הנץ: מצלמות המעקב אחרי נהגים עבריינים בדרך להסדרה חוקית

תזכיר חוק חדש חושף כי המערכות אשר מיועדות לעקוב אחרי כל הרכבים, ולזהות נהגים עבריינים באמצעות איתור לוחית הרישוי, תוסדר לצד אמצעי אכיפה נוספים ובהם מצלמות המהירות. אף שהמערכת מיועדת לזיהוי עבריינים, בפועל היא אוספת מידע על כל הנהגים שנשמר במאגרי המדינה

09.07.2021, 09:55 | תומר הדר

מערכת "עין הנץ" של משטרת ישראל אשר מסוגלת לעקוב אחרי כל רכב באמצעות איתור לוחית הרישוי שלו, נמצאת בדרכה להסדרה חוקית. כך עולה מתוכן תזכיר חוק חדש אשר מיועד להסדיר את פעולת המערכת בכבישי ישראל. 

קראו עוד בכלכליסט:


יש להדגיש כי מערכת עין הנץ כבר פועלת בכבישי הארץ אבל עתירה של האגודה לזכויות האזרח וארגון "פרטיות לישראל" טענה כי יש לחשוף את אופן פעולת המערכת ולהסדיר זאת בחוק. 


מצלמות בנתיבי איילון. נהגי ישראל תחת מעקב, צילום: תומר הדר מצלמות בנתיבי איילון. נהגי ישראל תחת מעקב | צילום: תומר הדר מצלמות בנתיבי איילון. נהגי ישראל תחת מעקב, צילום: תומר הדר


כיום נהגי ישראל נמצאים ברובם תחת מעקב, בין אם הם מודעים לו ובין אם לא. במהלך השנים האחרונות הולכות ונפוצות בכבישי ישראל מערכות תיעוד אשר משמשות למטרות שונות, החל בגביית אגרות נסיעה וכלה באכיפת מהירות ומניעת פשיעה. יתרה מזאת, לאחרונה הודיע משרד המשפטים על כוונה לשנות את אופן הטיפול בעבירות תעבורה. לפי הודעת משרד המשפטים השינוי אשר יתרחש באופן הטיפול נובע ישירות מכוונת המדינה להגדיל משמעותית את השימוש במערכות אכיפה אוטומטיות.

קיומה של המערכת המדוברת, עין הנץ, רלבנטי לכל נהג בישראל, ובמיוחד לעבריינים. מדובר במערכת LPR, לזיהוי של לוחיות רישוי של רכבים, אשר פעילה, כך מתברר, משנת 2015 בכבישי הארץ. המערכת מיועדת לזהות כל רכב אשר חולף על פני המצלמה, ובמידה ומדובר בנהג עבריין המערכת תדע היכן הוא נמצא. למרות שהמערכת מיועדת לזיהוי עבריינים, בפועל המידע אשר מתקבל בה תקף לגבי כל נהג ונשמר במאגרים של המדינה.

כאמור, תזכיר החוק החדש מבקש להסדיר את פעילותן של כל מערכות הצילום השונות של משטרת ישראל "למאבק בפשיעה, מניעת עבירות ושמירה על שלום הציבור וביטחונו", לשון התזכיר. ובכלל זה גם מערכת עין הנץ אשר עוקבת אחרי הנהגים. 

התזכיר עצמו מסדיר בחוק את הנסיבות להצבת כל מצלמה של המשטרה, ההיתרים לצלם כל אזרח וגם את הסדרת החקיקה להצבה הפיזית של המצלמה, כלומר אפילו ההיתרים היכן למקם אותה - ברחוב ציבורי, בפתח תחנת משטרה או אף על רכב נייד. 

לפי תזכיר החוק, מערכות ה-LPR של משטרת ישראל זוכות ל"מעמד מיוחד" מכיוון שהן כבר קיימות בכבישי הארץ זה שש שנים. המשטרה תוכל להמשיך ולעשות בהן שימוש וכאשר החוק אשר מסדיר את פעולת המצלמות יעבור - מצלמות עין הנץ "יראו אותן כאילו הוצבו והופעלו מתוקף חוק זה", כך קובע תזכיר החוק. כלומר המערכות אשר פועלות כיום בכבישי הארץ יוכשרו באופן אוטומטי.


משטרת התנועה. הוספת אמצעים אלקטרוניים, שלום בר טל משטרת התנועה. הוספת אמצעים אלקטרוניים | שלום בר טל משטרת התנועה. הוספת אמצעים אלקטרוניים, שלום בר טל


שלא במפתיע, למרות שתזכיר החוק עוסק במצלמות אשר מיועדות למניעת פשיעה ומעקב, גם באמצעות לוחיות הרישוי של הרכב, התזכיר גם שומר על מקור הכנסה חשוב של מדינת ישראל: מצלמות המהירות. כך, בתזכיר מודגש כי כללי ההסדרה של אמצעי הצילום של מדינת ישראל, אשר יהיו תקפים לגבי המצלמות של מערכת עין הנץ ומערכות אחרות - כללים אשר מיועדים לוודא כי הפגיעה בפרטיות הציבור תהיה מידתית וסבירה ותתמקד בעבריינים ולא באזרח הנורמטיבי - לא יפגעו בפעולתן של מערכות א3, כלומר מצלמות המהירות. 

ובפשטות: בניגוד למערכת עין הנץ אשר בוררת את העבריינים לפי לוחית רישוי, מצלמות המהירות יוכלו להמשיך ולהתייחס לכל נהג בישראל כעבריין בפוטנציה.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות