אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קניון מול הים לשוכריו: אילת מפוצצת, שלמו שכירות גם על ימי הסגרים קניון מול הים באילת | צילום: יוסי דוס-סנטוס

קניון מול הים לשוכריו: אילת מפוצצת, שלמו שכירות גם על ימי הסגרים

לכלכליסט נודע כי הקניון דורש מהרשתות לשלם שכר דירה על הימים שבהם הקניון היה סגור, בשל "הגידול המשמעותי בפדיונות". שוכרים: "נפנה לביהמ"ש"

11.07.2021, 07:06 | אורנה יפת

קניון מול הים באילת, מהקניונים המובילים והחזקים בארץ, הודיע לשוכרים שלו כי הם נדרשים לשלם תשלומי שכר דירה, שמסתכמים במאות אלפי שקלים לכל שוכר, עבור חלק מימי הסגר השני וכל ימי הסגר השלישי. זאת אף שהקניון היה סגור באותה תקופה, בשל משבר הקורונה, ותיירים לא הורשו להיכנס לאילת, כך נודע ל"כלכליסט".


קראו עוד בכלכליסט:


הנהלת הקניון הוציאה דרישת תשלום למרבית שוכרי הקניון עבור התקופה שמ־1 בנובמבר 2020 ועד ל־20 בפברואר 2021 והודיעה להם כי בכוונתה לגבות את התשלום, שהיה בהקפאה בתקופת הסגרים, מהוראת הקבע שלהם ובשלושה תשלומים. הנהלת מול הים מסבירה את דרישתה לתשלומים הגבוהים ב"גידול המאוד משמעותי בפדיונות" של השוכרים עם היציאה מהסגרים, ומציינת כי הוויתור שלה על שכר הדירה בסגר הראשון היה מותנה בכך שהשוכרים יעבירו אליה את המענקים שקיבלו מהמדינה כפיצוי על תקופת הקורונה, בגין הרכיב של הוצאות דמי השכירות. 

הפדיון הגבוה בארץ

כך כתב קניון מול הים, בניהולו של ישראל בטיטו, לשוכרים: "אנו עדים לחזרה הפעילה לשגרה ולהתאוששות המהירה במשק. בהמשך למכתבנו הקודם בקשר עם הקפאת תשלומי ימי הסגר השני והשלישי, הרינו להודיעכם כי לאור הגידול המאוד משמעותי בפדיונות שלכם בכלל וביחס לתקופות מקבילות בשנים קודמות בפרט, יש בדעתנו לגבות מכם את מלוא החוב בגין התקופה הנ"ל". 


צילום: חן לבון צילום: חן לבון צילום: חן לבון

במכתב מזכירה הנהלת הקניון לכל אחד מהשוכרים כי היא באה לקראתו עם הנחות בגין הסגרים הראשון והשני וויתרה על "דמי שכירות בסכומים לא מבוטלים", ומציינת כי ההנחה ניתנה "אף שעל פי הקבוע בהסכם, אנו זכאים לקבל את מלוא הסכומים הקבועים בו...". עוד כותבת ההנהלה במכתב כי "למען הסר ספק, ככל שלא יכובדו או יפרעו בעתיד מי מהתשלומים הקבועים בהסכם השכירות ועל פי מכתבנו זה, נראה בכל הקלה או הנחה זמנית שניתנה, כבטלה ומבוטלת, רטרואקטיבית". שוכרי הקניון נדהמו לקבל את המכתבים ובשיחות עם “כלכליסט” מסרו כי במידה שהקניון לא יירד מהדרישה לתשלומים, הם יפנו להליכים משפטיים מולו. 

“לא קיבלנו שירות״

קניון מול הים האילתי נמצא בבעלות של היזם אלי ישראלי, חברת הפניקס ואילן בן־דב. דמי השכירות במול הים הם מהגבוהים בארץ ומתחרים רק בדמי השכירות של קניון רמת אביב. השכירות החודשית הממוצעת במול הים נעה בין 500 ל־800 שקל למ"ר. גם הפדיונות בקניון הם מהגבוהים בארץ ועל פי נתוני חברת ריס ביוני 2021 פדה הקניון 206 שקל למ"ר, סכום שהיה גבוה ב־21% ביחס ליוני 2019, בעוד קניון רמת אביב פדה באותו חודש 124 שקל למ"ר. 

עם זאת, השוכרים זועמים על הדרישה לתשלום שכר דירה בימים שהעיר היתה ריקה ומסוגרת והחנויות שלהם לא פעלו. כפי שנחשף ב”כלכליסט”, מול הים דרש מהחנויות החיוניות לפתוח את שעריהן בסגר השלישי, ואלה סירבו מפני שהתיירים נעדרו מהעיר. "שכר דירה ממוצע של חנות קטנה במול הים עומד על 60-50 אלף שקל בחודש", טוען אחד השוכרים במול הים. "העיר היתה סגורה, הקניון היה סגור, והם דורשים שכירות על מספר חודשי סגר. אבל יותר מקומם שעושה את זה הקניון עם דמי השכירות הכי גבוהים בארץ, מתחרה רק בקניון רמת אביב בגובה השכירות. המדינה עצרה את היכולת של הלקוחות להגיע לאילת, אז הקניון היה סגור. העסקים לא עבדו שם כי העיר היתה ריקה ולכן זו דרישה בלתי סבירה בעליל. מקוממת החד־צדדיות והדרך שהם נוקטים בגישה מאיימת ותוקפנית. אנחנו לא מתכוונים לשלם וכך גם מרבית השוכרים. במידה שלא יגיעו איתנו להבנות, נלך לבית משפט. מדובר בסכומים עצומים".  לדברי שוכר נוסף, "בסוף השוכרים לא קיבלו פה שירות וחלק יגיעו לבית משפט. המשכירים שוכחים שלצד שכר הדירה יש הרבה עלויות שאנחנו נושאים, כמו סחורות שכבר חלק מהן לא רלבנטי, עלויות אחסנה ועוד. אי אפשר להגיד לשוכר הקלתי עליך בשכר דירה, אז עכשיו אתה בסדר. זו בשורה לא קלה להרבה שוכרים". 

תגובת מנכ"ל קניון מול הים לא התקבלה עד לסגירת הגיליון. 

תגיות