אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות תחבורה מטרופולינית תוקם בגוש דן פקק באיילון | צילום: דנה קופל

חוק ההסדרים

רשות תחבורה מטרופולינית תוקם בגוש דן

הרשות החדשה תיקח על עצמה את סמכויות הניהול והתכנון ממשרד התחבורה. יקודמו נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, אולם רפורמת אגרת הגודש נעדרת מהתוכנית

11.07.2021, 07:45 | יובל שדה

חוק ההסדרים כולל התייחסות נרחבת לתחום התחבורה, ונדמה כי משרד האוצר הבין את עומק משבר התחבורה הישראלי. רוב הרפורמות שהאוצר מציג אינן חדשות, ומדובר ביישום של החלטות ממשלה שהתקבלו בעבר. הרפורמות העיקריות המקודמות בחוק הן יצירת רשויות תחבורה מטרופוליניות; קידום נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית והגברת אכיפה בהם; שינוי הייעוד של מוניות השירות; צמצום רגולציה על פרויקטי תשתית ויצירת מתווה למיזם המטרו בגוש דן. פתרון מרכזי שנעדר מהתוכנית הוא רפורמת אגרות הגודש שהאוצר מנסה לקדם כבר תקופה ארוכה. מי שבולמת את רפורמת אגרות הגודש היא שרת התחבורה מרב מיכאלי, שבין משרדה לבין האוצר יש מחלוקות רבות בנוגע לתוכן חוק ההסדרים. 


קראו עוד בכלכליסט:

אחת ההחלטות הדרמטיות ביותר בחוק המסתמן היא הקמה של רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן, שתיקח על עצמה את סמכויות הניהול והתכנון של התחבורה ממשרד התחבורה הריכוזי. רשות התחבורה תכלול את תל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון, בת ים, בני ברק, פתח תקווה, רמת השרון, הרצליה, קריית אונו, אור יהודה וגבעת שמואל. שרת התחבורה מיכאלי תהיה רשאית להוסיף רשויות נוספות שירצו להצטרף. תל אביב אמורה לשמש כעיר הראשית במטרופולין, וייקבע כי ראש עיריית תל אביב יעמוד בראש רשות התחבורה המטרופולינית, אלא אם שרת התחבורה תחליט אחרת.


נתיב תחבורה ציבורית בתל אביב, צילום: עמית שעל נתיב תחבורה ציבורית בתל אביב | צילום: עמית שעל נתיב תחבורה ציבורית בתל אביב, צילום: עמית שעל

במועצת הרשות יישבו נציגים של אגף התקציבים באוצר בנוסף לנציגים מטעם משרד התחבורה. במצגת של משרד האוצר נכתב כי "הרשות תפעל לקידום המדיניות והביצוע בתחומי התחבורה השיתופית הממונעת, תחבורה מסחרית, אמצעים לניהול הביקוש, תחבורה חשמלית ותחבורה אוטונומית. כמו כן, לרשות יוענקו סמכויות תמרור וזו תהיה אחראית על הרמזורים ועל קביעת נתיבי תחבורה ציבורית. הרשות תהיה אמונה גם על אכיפה של נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית באמצעים טכנולוגיים״. בחוק מסתתרות עוד שתי נקודות מעניינות שדורשות התייחסות של הלשכה המשפטית באוצר: שחברת נתיבי איילון תהפוך לזרוע הביצוע של רשות התחבורה המטרופולינית בגוש דן; רשות התחבורה המטרופולינית תשמש כרשות רישוי ותוכל להוציא אישורי בנייה בשטחה. 

באוצר מציעים גם כמה פתרונות לטווח הקצר ומחלקים זאת לפתרונות ביקוש ופתרונות היצע. בצד ההיצע, באוצר מבקשים לתקן את פקודת התעבורה כך שמוניות שירות יוכלו לבצע נסיעות בקווים שאינם קבועים, ולעצור בכל תחנת אוטובוס. באוצר גם מבקשים להחריף את האכיפה על נסיעת רכבים פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית על ידי הקמת יחידות אכיפה במשרד התחבורה. עוד בצד ההיצע, באוצר מבקשים להקים פרויקטי PPP של נתיבים מהירים בכבישים 5, 2, ונתיבי איילון וחניוני "חנה וסע" במחלף מבוא איילון ובמחלף שפיים. בצד הביקוש, באוצר מעוניינים לבטל את מחיר המקסימום על חניה בכחול-לבן, ושהוא יהפוך למחיר המינימום, צעד זה צפוי לגרום להעלאה משמעותית במחירי החניה במרכזי הערים. 

עוד מציעים באוצר לקדם חבילת רפורמות "לייעול והאצת פיתוח תשתיות תומכות פריון". החבילה תכלול הגדרה של פרויקטים לאומיים ותעדופם, חיזוק הוועדה ליישוב סכסוכי תשתיות, והגדלת כוח אדם לתשתיות ולבינוי. 

תגיות