אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות טעינת הרכב ניצלו את הפרצה של משרד האנרגיה עמדות טעינה EV-EDGE | צילום: באדיבות ev edge

בדיקת כלכליסט

חברות טעינת הרכב ניצלו את הפרצה של משרד האנרגיה

המשרד השקיע עשרות מיליוני שקלים בסבסוד מאות עמדות טעינת רכבים חשמליים, אך לא חייב את החברות המפעילות לאפשר תשלום בכרטיס אשראי. התוצאה: תשלום כזה אינו אפשרי באף עמדה וכל חברה דורשת שתורידו את האפליקציה שלה

12.07.2021, 10:03 | ענת רואה

2021 צפויה להיות שנת מפנה בשוק הרכבים החשמליים בישראל, עם צפי למכירות כפולות לעומת 2020. כחלק מהניסיון לעורר את השוק, משרד האנרגיה השתתף במימון התקנה של מאות עמדות טעינת רכבים חשמליים, שרובן ייפרסו ברחבי הארץ בחודשים הקרובים.

קראו עוד בכלכליסט:

אלא שמבדיקת "כלכליסט" עולה כי כמעט כל עמדות הטעינה הללו כוללות חיסרון משמעותי: אי־מתן אפשרות לתשלום בכרטיס אשראי. במקום זה, כל אחת מהחברות פיתחה אפליקציה ייעודית ומזמינה את הנהגים להירשם לאפליקציה, למסור לה את פרטיו ואת פרטי כרטיס האשראי שלו, ובאופן זה לשלם תמורת טעינת הרכב. המשמעות היא שהנהגים יצטרכו להוריד למכשיר הטלפון האישי שלהם שלל אפליקציות של החברות השונות, ולמסור לכל אחת מהן את פרטיהם.

מימין: שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ ליד עמדת הטענת רכבים חשמליים, צילום: אבי חיון/לע"מ מימין: שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ ליד עמדת הטענת רכבים חשמליים | צילום: אבי חיון/לע"מ מימין: שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ ליד עמדת הטענת רכבים חשמליים, צילום: אבי חיון/לע"מ

גורמים בענף מותחים ביקורת על משרד האנרגיה, שהשקיע עשרות מיליוני שקלים בסבסוד חלקי לעמדות הטעינה, אך לא דרש שבכל עמדה יותקן קורא כרטיסי אשראי, שעלותו מאות שקלים אחדים בלבד.

לטענת אותם גורמים, בכך תיגרם פגיעה משמעותית בנהגים, ובפרט באלו שאינם נגישים לאפליקציות שונות, ולמשל תיירים, חרדים או אנשים מבוגרים.

חיסרון נוסף הוא שהמיזם עלול לקבע את הנורמה, שלפיה בעמדות טעינה אין אפשרות מובנית לתשלום בכרטיס אשראי.

מנגד, החברות שמתקינות את העמדות טוענות כי כרטיס אשראי הוא מודל תשלום מיושן שהולך ומוחלף על ידי אפליקציות. גם אם יש אמת בטענה, אין בכך תשובה לקושי של מי שאין לו גישה לאפליקציה.

האחראי לכך, כאמור, הוא משרד האנרגיה, שלא חייב את החברות המתקינות בנוגע לאמצעי התשלום. בהוראות המשרד האנרגיה נכתב כי "אם הטעינה בתשלום, השימוש בעמדות הטעינה יתאפשר באמצעות כרטיס אשראי או באמצעות יישומון ואמצעי נוסף שאינו תלוי בטלפון דוגמת כרטיס RFID (כרטיס חכם)".

באופן טבעי, החברות זיהו את הפירצה והעדיפו שהלקוחות יצטרכו לשלם תמורת הטעינה באמצעות אפליקציה ייעודית שלהן. מבדיקה שערכנו בקרב כמה חברות, לא נמצאה אפילו אחת שמאפשרת תשלום בכרטיס אשראי. 

סונול, למשל, תאפשר לשלם באמצעות אפליקציה, צ'יפ, או סריקת קוד ותשלום דרך הטלפון. חברת ג'ינרג'י מסרה כי "הפיתוח העדכני ביותר בעולם התשלומים הוא תשלום באמצעות הסלולר". דור אלון מסרה שהיא תבחן את נושא התשלום באשראי בעתיד. סינרג'י מסרה כי בנוסף לאפליקציה יש אפשרות לשלם כלקוח מזדמן או להזמין צ'יפ. כך השיבו גם חברות אחרות.

גורמים בעולם הרכב טענו כי גם בעולם יש מעבר לתשלום באמצעות אפליקציה על פני כרטיסי אשראי. עם זאת, מבדיקת "כלכליסט" עולה כי באירופה ובארה"ב יש מגמה לחייב את חברות טעינת הרכבים החשמליים לאפשר תשלום באשראי. בארה"ב אף אושר חוק שלפיו עמדות הטעינה צריכות לאפשר תשלום באמצעות כרטיס אשראי.

גם באירופה הרגולטור מצא לנכון להתייחס בחיוב לממשק תשלום ישיר בטעינה הציבורית.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "עמדות הטעינה שנפרסו ברחבי מדינת ישראל במימון משרד האנרגיה נועדו להעיר את שוק כלי הרכב החשמליים בישראל ולתת פתרון לתופעת 'הביצה והתרנגולת' של עמדות טעינה וכלי רכב חשמליים, וזה עבד. מאז החלה הפריסה, נרשם גידול משמעותי בשוק ובקרוב צפויים להתפרסם מכרזים נוספים שיכפילו את הפריסה. כל חברה המקימה עמדות טעינה רשאית להוסיף, על פי המכרז, מסוף אשראי. כאמור, יש מגוון של אפשרויות, והחברות, כמו גם אזרחי ישראל, יכולים לבחור במה להשתמש".


תגיות