אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואני הרכב גילו שתקנות מס עברו, מבלי שהספיקו לערער עליהן צילום: יובל חן

בלעדי

יבואני הרכב גילו שתקנות מס עברו, מבלי שהספיקו לערער עליהן

רשות המסים העבירה תקנות תוך יממה, כשבחלק מהמקרים, זה פרק הזמן בו ניתן לערער. המהלך המהיר עלול לשבש ליבואנים הזמנות רכב; יו"ר יבואני הרכב הדו גלגלי: מדובר בהודעה חריגה ביותר, חסרת הצדקה עניינית ולא עומדת בסטנדרטים מקובלים של שקיפות והגינות"

12.07.2021, 09:03 | תומר הדר

בימים האחרונים נכנסו לתוקף מספר שינויי תקנות מס בענף הרכב הישראלי. בין התקנות ששונו, כאלה הנוגעות להטבות מס למערכות בטיחות לרכב, למס המוטל על טרקטורונים, מס שמוטל על אופנועים מסוגים מסוימים וכן למס על רכבים ספורטיביים. 


קראו עוד בכלכליסט:


אולם כעת מתברר כי כל שינויי התקנות הללו בוצעו תוך פחות מיממה, כאשר גורמים בענף הרכב גילו כי השינויים נכנסו לתוקף מבלי שהספיקו לערער עליהם. כך נודע לכלכליסט. 


מכונית ספורט של פולקסווגן , צילום: יצרן מכונית ספורט של פולקסווגן | צילום: יצרן מכונית ספורט של פולקסווגן , צילום: יצרן


בחלק מן המקרים ההחלטה לבצע את שינויי החקיקה בטווח כה קצר - תמוהה. כך לדוגמה בשבוע שעבר הוחלט להמשיך במתווה הקיים של הענקת הטבות למערכות בטיחות לרכב וזאת למרות שמספר ההרוגים בתאונות בעלייה וכבר קיימות מערכות בטיחות חדשות. 

כך הוחלט גם בנוגע למיסוי של טרקטורונים כבדים, שרשות המיסים החליטה להכניס בו סעיף מיוחד, ש"מוחק" את כל שוק טרקטורוני הפנאי הכבדים – וכך היה גם עם הארכת תוקף הטבות המס למכוניות מרוץ וזאת "כדי לבחון את ההטבה" בחצי השנה הקרובה – למרות שבמהלך פרק זמן זה בקושי יתקיימו בישראל מרוצי מכוניות, שיאפשרו לרשות המסים להעריך האם באמת שימור מס הקנייה הנמוך הביא לעלייה במרוצי מכוניות בישראל.

יש לציין כי כל השינויים האלה עברו בחקיקה, בין היתר מכיוון שפרק הזמן אשר ניתן לציבור לערער עליהם היה יממה בלבד ולטענת גורמים בענף הרכב אפילו פחות מכך. חלק מיבואני הרכב כלל לא הספיקו לעיין בחומר ואילו גורמים אחרים אשר עוסקים בשיווק של טרקטורונים מדגישים כי לא הספיקו להגיע לתהליך הערעור. 

היבואן זקוק לכמה שבועות כדי לעבוד בהתאם לשינויים

במקרים של יבוא רכב לסוגיו פרק זמן כה קצר לתגובה מעמיד את היבואן בפני בעיה: הזמנות של משלוחי רכב באשר הם הן תהליך אשר אורך כמה שבועות עד חודשים. כאשר מדיניות המיסוי משתנה, יבואן הרכב זקוק לפרק זמן סביר של כמה שבועות כדי ליידע את היצרן ולהזמין רכבים בהתאם.


בניין של רשות המסים, צילום: יובל חן בניין של רשות המסים | צילום: יובל חן בניין של רשות המסים, צילום: יובל חן


מכתב בנושא זה אשר נשלח על ידי איגוד לשכות המסחר, אשר מתייחס ישירות לנושא שינוי המס על הטרקטורונים מדגישה טלי דרורי ברנר, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי כי "הופתענו לקבל את טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'), התשפ"א-2021, העוסקת במיסוי טרקטור משא המונע במנוע בנזין, ובפרט מאופן ההתנהלות החפוז, השרירותי ואף בלתי תקין ובלתי סביר בסוגיה זו.  נבהיר כי אין מניעה כמובן לבצע שינויים והתאמות במדיניות המיסוי. אולם, ככל שנדרשים התאמות ושינויים אלו, עליהם להתבצע באופן מסודר ותקין, אשר מאפשר ודאות עסקית סבירה ליבואנים". 

ממכתבה של דרורי לרשות המסים עולה כי ברשות בחרו ליידע את הגורמים בענף הרכב אודות קיומו של שימוע בשעה שתים בצהריים - ולאפשר להם להגיב תוך פחות מ-24 שעות. לפי מכתבה של דרורי: "העברת הידיעה על קיום השימוע ב-5 ביולי בשעה 14:20, ומתן זמן להערות עד ליום המחרת ב–12:00, פחות מ–24 שעות - חריגה ביותר, אין לה כל הצדקה עניינית ולא עומדת בסטנדרטים מקובלים של שקיפות והגינות".

מרשות המסים נמסר: "זמן ההפצה המקוצר נובע בין היתר בגלל הסמיכות של מועד פקיעת הצווים".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות