אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס E-commerce 360

"היקפי ההזמנות חוזרים לרמות של 2019 - עדיין יש עיכובים בהטסות ובשרשרת האספקה"

כך אמר גלעד תירוש, סמנכ"ל הסחר בדואר ישראל, בכנס E-commerce 360 של כלכליסט בשיתוף הפניקס; "בחמש השנים האחרונות ראינו את שיעור ההזמנות הגבוה ביותר מחו"ל בקרב תושבים מהפריפריה ומהחברה הערבית והחרדית"

12.07.2021, 11:53 | אורנה יפת

"שנת 2020 היתה השנה המאתגרת ביותר בעשור החולף בהזמנת חבילות בעקבות הקורונה - בישראל חלה ירידה דרמטית של 26% בהיקפי ההזמנות מול 2019 בעקבות העצירה בהטסות בעולם, העיכובים הלוגיסטיים, ואי הוודאות הכלכלית של הציבור בישראל", כך אמר גלעד תירוש, סמנכ"ל הסחר בדואר ישראל, בכנס E-commerce 360 של כלכליסט בשיתוף הפניקס. 

. "אנו רואים ששנת 2021 חוזרת להיקפי ההזמנות של 2019, ומעריכים שהשנה תסתיים עם כ-68 מיליון חבילות שהציבור יזמין מחו"ל. הקורונה האיצה תהליכים ויצרה הזדמנויות חדשות שדחפו תהליכים לוגיסטיים לקדמת הבמה".

על פי נתוני IPC, חברת מחקרי שוק הדואר, ממחקר שנערך בקרב 33.5 אלף לקוחות בכ-40 מדינות על פעילות הסחר העולמית בתקופת הקורונה, עולה כי 33% מהלקוחות ביצעו רכישות ממקור מחוץ למדינה שלהם, 37% הזמינו מוצרים מסין, 26% קנו באמזון, 38% מהיקף הרכישות היה מתחת ל-25 יטרו, 31% חיכו 15 יום ומעלה למשלוח, 47% מהלקוחות דיווחו על עיכובים במשלוחים.  

לדברי תירוש, "הקורונה היא אירוע מכונן גם בעולם הסחר והלוגיסטיקה, ניפצה פרדיגמות רבות ואיפשרה לעסקים רבים להמציא את עצמם מחדש. בישראל ראינו תופעה שעסקים קטנים עברו לראשונה לדיגיטל, מה שאפשר להם למזער נזקים, בשעה שהערוצים הפיזיים היו סגורים. אותם עסקים הצליחו להגיע גם ללקוחות חדשים, חלקם מחוץ לישראל. אפקט הקורונה מורגש בכל שרשרת האספקה, כאשר גם היום, כשנה וחצי מפרוץ הקורונה, עדיין ישנם עיכובים בהטסות וקשיים במסירה בארץ ובעולם".


גלעד תירוש סמנכ"ל הסחר דואר ישראל כנס איקומרס, צילום: יריב כץ גלעד תירוש סמנכ"ל הסחר דואר ישראל כנס איקומרס | צילום: יריב כץ גלעד תירוש סמנכ"ל הסחר דואר ישראל כנס איקומרס, צילום: יריב כץ


לפי הערכות  Statista.com, אתר הסטטיסטיקות הגדול בעולם, היקף הסחר המקוון בישראל בשנת 2019 עמד על 14.5 מיליארד שקל, כולל הסחר המקומי והיבוא האישי מחו"ל, (ללא תחום המזון, התיירות אונליין והורדת אפליקציות ברשת). הצפי של Statista.com, הוא כי בשנת 2023 יגיע היקף הקניות בסחר המקוון בישראל ל-20.3 מיליארד שקל. הסחר המקוון הגלובלי עומד לפי ההערכות אתרeMarketer על 2.4  טריליון דולר נכון לשנת 2020, כאשר ההערכה היא שבשנת 2030 היקף הסחר המקוון הגלובלי יצמח ויעמוד על 50% מסך הסחר הקמעונאי, לעומת כ-15% בשנת 2020.

על פי חברת שופ אנליטיקס, המנטרת את הקניות ברשת בקרב פאנל קונים דיגיטלי, האתרים הבינלאומיים והמקומיים המובילים בקניות ברשת בישראל הם: AliExprees, Shein, eBay, Next, iHerb, סופר פארם, טרמינל X ואמזון. עלי אקספרס הוא האתר המוביל בישראל כאשר 66% מכלל הקניות ברשת השנה התבצעו באתר זה. "הפלטפורמות שהתחזקו בשנה האחרונה היו דווקא הפלטפורמות הסיניות שידעו לבנות עצמן מחדש וידעו איך להתמודד עם המשבר. בזמן שאתרים בריטים עצרו משלוחים לארץ דווקא אתרים סינים בנו עצמם מחדש בשילוח לישראל" אומר תירוש. 

לדבריו, "חברת דואר ישראל ממשיכה להיות שחקן מרכזי בהורדת יוקר המחיה של הציבור, בזכות הנגשת החבילות והטיפול המהיר בכל שרשת האספקה, משלב ההזמנה ועד למסירתה ללקוחות, בדרך שבחרו. החברה היא תשתית לאומית חיונית, שפוקדת כל בית בישראל ומגיעה ל-1,300 נקודות שירות ברחבי הארץ, יותר מכל רשת קמעונאית בארץ. בחמש השנים האחרונות ראינו את שיעור ההזמנות הגבוה ביותר מחו"ל בקרב תושבים מהפריפריה ומהחברה הערבית והחרדית". 

מנתוני דואר ישראל בקרב 311 ישובים בארץ, עולה כי על פני חמש שנים חל גידול של 193% בממוצע בהזמנת חבילות מחו"ל בפריפריה, כאשר בקרב הערים חרדיות וערביות חל גידול של 170% בממוצע. כמו כן, מנתוני החציון הראשון של חברת דואר ישראל עולה שקרית אתא, עפולה ובאר שבע הן הערים המובילות במסירת חבילות מחו"ל ביחס לגודל האוכלוסיה, עם כ-6 חבילות בממוצע לתושב. על פי חברת שופ אנליטיקס, היקף הסחר המקוון המקומי בישראל הוא כ -10% מכלל הפעילות, דבר המעיד על פוטנציאל צמיחה גבוה.

תירוש אמר כי הדואר ייכנס לפיילוט של שילוח באמצעות רחפנים. "הקורונה העבירה את שרשרת האספקה לקדמת הבמה. סגירת השמיים ומדיניות הסגרים הדגישה את הצורך במציאת פתרונות מתקדים לאתגרים מוכרים. ברגע ששרשראות האספקה העולמיות נפגעו שני דברים באו לידי ביטוי: צורך באופטימיזציה וניהול עומסים הרבה יותר מוגברים".

"אחת התופעות המשמעותיות היא הגידול במשקל החבילות. אם לפני כעשור משקל חבילה ממוצע היה כ-100 גרם הרי שכיום הוא עומד על 360 גרם", מוסיף תירוש. "בעוד שהיקפי הדואר המסורתי והמכתבים הולכים ויורדים בעשור האחרון, היקפי החבילות הולכים ועולים, מה שמעיד על הצורך האמיתי של הציבור בפתרון להורדת יוקר המחיה בישראל". 

"על מנת להיערך להמשך הגידול בסחר המקוון, השקיעה חברת דואר ישראל בשנים האחרונות 100 מיליון שקל מדי שנה, בתשתיות מיחשוב ולוגיסטיקה לייעול ושיפור כל מערך המיון, השינוע והמסירה, תוך יצירת  אופטימיזציה וניהול עומסים. על מנת שהחברה תמשיך לצמוח, נדרשת גמישות ויכולת צמיחה מהירה, תוך התבססות על טכנולוגיה ודיגיטציה  במודל Last Mile היברידי ,תוך המשך חתירה לשיפור היעילות התפעולית באמצעות כלים אוטונומיים ואופטימיזציה של מערכות".


תגיות