אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס E-commerce 360

"יידרשו שנים להתאוששות התיירות והטיסות, אבל היא כבר התחילה"

גלן פוגל, נשיא ומנכ"ל Booking Holdings, אמר בכנס E-commerce 360 של כלכליסט בשיתוף הפניקס, כי להערכתו "נסיעות העסקים יחזרו, אבל יהיו פחות נפוצות" בזכות הזום שהוכיח שאין צורך בנסיעות ארוכות כדי לקיים ישיבות עסקיות. על המצב בארץ אמר פוגל כי "אי הוודאות הפוליטית פגעה בין היתר גם בתיירות לישראל"

12.07.2021, 14:11 | רפאל קאהאן


"חלק ממה שפוגע בתיירות בישראל הוא אי-הוודאות הפוליטית. נקווה שזה ייפתר עם הזמן", כך אומר גלן פוגל, נשיא ומנכ"ל Booking Holdings בשיחת וידאו עם סופי שולמן מכלכליסט, בכנס E-commerce 360 של כלכליסט בשיתוף הפניקס.

אתר התיירות Booking.com נחשב לאחד הפופולריים בישראל. הוא גם נחשב לאתר הגדול בעולם מבחינת תנועת גולשים, בתחום התיירות לפני Airbnb, לפי נתוני חברת סימילר ווב. הנה כמה נתונים: ביוני הוא משך כ-466 מיליון גולשים; בדירוג האתרים העולמי הוא נמצא במקום ה-47 ובארה"ב במקום ה-104; הוא מציע כ-120 אלף יעדים שונים ומתחריו העיקריים Expedia, Tripadvisor ו-Hotels.com נמצאים כולם מתחתיו מבחינת תנועת גולשים. 

אין זה מפתיע שהחברה מהווה את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים פוסט מגפת הקורונה של תעשיית התיירות. מאז אפריל האחרון היקף הגולשים לאתר כמעט הוכפל בחודשייים לאחר תקופה ארוכה של עוצר טיסות וטיולים ברוב העולם. 

פוגל, כיהן כנשיא ומנכ''ל Booking Holdings, חברת האם של האתר מאז 2017, ומונה למנכ''ל האתר ב-2019. הוא החל את הקריירה שלו בחברה עוד בשנת 2000, בשיא בועת הדוטקום. הוא משפטן בהשכלתו עם תואר מביה''ס למשפטים של אוניברסיטת הארוורד ותואר בכלכלה מוורטון. בעברו הרחוק, לפני שנכנס לתעשיית התיירות שימש כבנקאי השקעות במורגן סטנלי ולפני כן בקידר, פיבודי ושות'. 

גלן פוגל, נשיא ומנכ"ל Booking Holdings ,  גלן פוגל, נשיא ומנכ"ל Booking Holdings גלן פוגל, נשיא ומנכ"ל Booking Holdings ,

כדי לסבר את האוזן לגבי הגודל של קבוצת בוקינג הולדינגס. החברה לא מחזיקה רק באתר בוקינג. בין יתר האתרים שהיא מפעילה ניתן למנות את Priceline.com, Agoda.com, Kayak.com, Cheapflights, Rentalcars.com, Momondo, ו-OpenTable. כולם אתרים מובילים בעולם התיירות אונליין שלהם הרבה מאוד תנועה. בוקינג היתה מהחברות הראשונות למנף את הרשת לתחום התיירות והמודל העסקי שלה הועתק מאז לכל שאר התעשייה, אפילו חברות שנכנסו לעולם האונליין בשלב מאוחר יותר. 

כך שאם יש בכיר בתחום התיירות שחווה את כל תהליך השינוי של השוק הזה מזה 20 שנה, פוגל הוא כנראה אחד השמות המובילים להחזיק בתואר הזה. הוא מאוד אוהב את ישראל כך לדבריו. "זה מקום שאני נהנה להגיע אליו גם למטרות עסקים וגם למטרות שעשועים". פוגל הוא יהודי חם, "לקחתי את המשפחה שלי לפני שנתיים, העברנו שם שבועיים נהדרים, נסענו עם בית הכנסת שלנו, בקבוצה רב-דורית, כלומר הסבים, אנחנו, ההורים, והילדים, כולם ביחד. זה היה נהדר."

מה ישראל צריכה לעשות כדי למשוך יותר תיירים?

"מה שמדהים בעיניי הוא שיש בישראל הזדמנות כל כך מדהימה לתיירות, יש כל כך הרבה דברים נהדרים. קודם כל, אם אנשים רוצים סתם לנוח על החוף בתל אביב זה נהדר. יש תרבות, היסטוריה, וארכאולוגיה, וגם מדבר לאנשים שאוהבים את זה, הייתי שם, זה מקום נהדר. 

"יש המון דברים שאפשר לעשות, אבל הבעיה היא כזו: אנשים צריכים לחשוב על כעל מקום שטוב לבקר בו כתיירים, מקום שאפשר לנוח בו. אלא שאנשים חושבים שהם לא יוכלו להירגע כי לפעמים המצב הפוליטי גורם להם להגיד: 'אני לא בטוח שאני רוצה לנסוע לשם'. יש לי חברים בארה"ב ובאירופה שאומרים זאת.  חלק ממה שפוגע בתיירות בישראל הוא אי-הוודאות הפוליטית. נקווה שזה ייפתר עם הזמן".

לדבריו, הדרך היחידה להתנתק כיום היא לא לקבל מיילים ושיחות טלפון. "החברה שלנו היא חברה גלובלית, ותאמינו לי, כל שעה קורה משהו, לכן חופשה מבחינתי לא תלויה במקום שאני נמצא בו, חופשה היא מצב שבו אני פשוט יכול לנוח".

כלומר מקום בלי סמארטפון?

"בלי אינטרנט, כן. זה יכול להיות נחמד. אבל איפה יש מקום כזה בעולם עכשיו? בכל מקום אפשר ליצור איתך קשר בהודעה או באימייל. אולי אני צריך לנסוע לקוטב הצפוני, למקום שאין בו קליטה סלולרית." 

ואולם את הקוטב הצפוני פוגל כנראה לא יראה בקרוב. מגפת הקורונה היכתה בתחום התיירות בשנה וחצי האחרונות. גם בוקינג נאלצה לפטר לא מעט מכוח האדם שלה כדי לשרוד את המצב. "נאלצנו לפטר כמעט רבע מהעובדים", הוא אומר, "נאלצנו להגיד: 'צר לנו, אבל אין לנו מספיק ביקוש', זה היה קשה מאוד".  בהתחשב בכך שלחברה היו כ-17 אלף עובדים ברחבי העולם, מדובר במהלך פיטורים של כ-4,375 עובדים - כך לפי דיווחים בתקשורת ההולנדית. 

בוקינג חטפה מכה תדמיתית קשה לפני שנאלצה לפטר את עובדיה. החברה, שמרכזה האירופי באמסטרדם, הגישה בקשת סיוע לממשלת הולנד תחת תוכנית הסיוע לעסקים שנפגעו ממגפת הקורונה. כאשר נודע דבר הבקשה (שלא היתה יוצאת דופן מכיוון שרשמה הפסד של כ-700 מיליון יורו ברבעון הראשון של 2020) - התגובה הציבורית הזועמת על כך שהחברה ממשיכה לשלם דיבידנדים למחזיקי המניות שלה על חשבון כספי הסיוע הביאה לעצירת המהלך. הפיטורים הנרחבים הגיעו מיד אחר כך. 

גם בישראל, שבה החברה מחזיקה מרכז פיתוח, נאלצו לפטר עובדים, אם כי פוגל לא נוקב במספר המדויק. "כרגע מספר העובדים בישראל נמוך יותר, נאלצנו לפטר אנשים בכל רחבי העולם בגלל הקורונה, אבל אני בהחלט מאמין שנמשיך לפתח את המרכז. אני לא יודע מה מספר העובדים המדויק, אבל יותר ממאה איש כרגע", אמר.

פוגל מציין גם את המעבר לעבודה מהבית שהתבצע מהיום למחר כאתגר לא פשוט שעימו נאלצו להתמודד. "לעבור ממצב שבו כולם עובדים במשרד למצב שבו כולם עובדים בבית, כשהתחלנו את שנת 2020 עם 7,000 איש זה מאתגר. תארו לעצמכם מה זה להעביר את האנשים האלה ממשרדים לעבודה מהבית, ולהמשיך לעבוד. זה קשה מאוד לכולם".

מה טווח הזמן שבו נראה שהתעשייה תחזור למצב שהיא היתה בו לפני הקורונה?

"זה בהחלט יקרה, אבל מתי  אפשר רק לנחש. אף אחד לא יודע בתוך כמה זמן החיסונים יופצו במקומות שונים בעולם, ואנחנו מוכרחים לקחת בחשבון את כל הווריאנטים החדשים האלה של הנגיף. ווריאנט דלתא יוצר עכשיו בעיות במקומות מסוימים, בישראל למשל. ההקלות על הגבלות הנסיעות נדחו, בגלל מספר קטן של נדבקים, אבל בכל זאת יש עלייה במספרם. לכן אף אחד לא יודע מתי זה יקרה. אני אומר כבר יותר משנה שיידרשו שנים להתאוששות מלאה של תחום הנסיעות והטיסות. כמעט בכל תחום התרחשו שינויים משמעותיים בגלל הקורונה, אבל תהיה התאוששות, ואנחנו רואים שהיא מתחילה. אולי חלק מהשינויים האלה לא כל כך נוראיים, וחלקם יהפכו לקבועים".

אחד התחומים שלדעת פוגל לא יחזור להיות כבעבר הוא נסיעות עסקים: "נסיעות עסקים יחזרו, אבל יהיו פחות נפוצות. לפני המגפה טסתי מארה"ב לאירופה לביקור של יום אחד, ולאסיה לביקור של יומיים. עכשיו אני מתחיל לתהות - אני באמת צריך את זה, או שאפשר להחליף את הנסיעה בשיחת זום? עכשיו כשיש לנו מגוון של דרכים טכנולוגיות לדבר ולראות אלה את אלה. "השאלה היא אם הן יהיו נפוצות כמו שהיו לפני הקורונה, עכשיו כשיש לנו מגוון של דרכים טכנולוגיות לדבר ולראות זה את זה בזום".

גם נושא השהייה במלונות הפך למשהו שעשוי להשתנות. לדבריו, "אחת ההשלכות של הקורונה שאנשים פחדו לשהות במחיצת אנשים אחרים, ובמקום לשהות בבתי מלון, הם רצו לשהות יותר בדירות להשכרה לטווח קצר. זו מגמה שראינו כבר הרבה זמן, אבל המגפה הגבירה את התופעה משמעותית. אני חושב שזה יימשך עוד הרבה זמן". 

זו אמירה מאוד מעניינת מצד מי שמהווה את המתחרה העיקרי של Airbnb שהמודל העסקי שלה מבוסס בדיוק על פעילות כזו. האם פוגל רומז לכך שבוקינג תיכנס בכל הכוח לתחום הזה? לא ברור, והוא גם לא מנדב מידע על כך, אך סביר להניח שבשוק שסובל מצמצום מקורות הכנסה, גם העתקה של מודלים עסקיים של המתחרים הגדולים ביותר היא אופציה רלוונטית. 

נושא נוסף שמאיים על חברות גלובליות הוא המיסוי. יוזמת ה-G7 למיסוי אוניברסלי לעסקים של 15% כנראה תצמצם מאוד את היכולת שלהן לבצע תכנוני מס. אבל פוגל לא רואה בכך בעיה, "אני לא חושב שזה ישפיע עלינו במיוחד כי שילמנו מאז ומתמיד יותר מ-15% מס. אבל אין לדעת, כי הפרטים הם החלק החשוב. תמיד רצינו לשלם מסים ויש חברות שלא עושות את זה. יש חברות שיודעות טוב מאוד להעביר את הרווחים או ההכנסות שלהן ממקום למקום, למצוא מקומות שהמסים בהם נמוכים מאוד, ולתעל אליהם את הרווחים או ההכנסות", סיכם פוגל.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות