אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צה"ל מוציא חצי מהחיילים מהתחבורה הציבורית ומעביר אותם לאפליקציות צילום: הרצל יוסף

צה"ל מוציא חצי מהחיילים מהתחבורה הציבורית ומעביר אותם לאפליקציות

יחידות לוחמות יעברו למערך הסעות נפרד, הג'ובניקים יישארו בתחבורה ציבורית אזרחית וכולם ישלמו על הנסיעות בשתי אפליקציות שפיתח הצבא. המטרה: הקלת העומס ברכבות ובאוטובוסים בימי ראשון וחמישי באמצעות ביטול מחצית מ-150 אלף נסיעות החיילים השבועיות בהם

14.07.2021, 07:20 | אודי עציון

צה"ל משנה את שיטת ההתחשבנות עם משרד התחבורה על הסעות חיילים: תשלום לפי נסיעות בפועל במקום תשלום סכום קבוע שהגיע בשנים האחרונות לכ-750 מיליון שקל. 

קראו עוד בכלכליסט:

השינוי אמור לחסוך יותר מ-100 מיליון שקל בשנה ולהפחית עומסים מהתחבורה הציבורית האזרחית, על ידי העברת כמחצית מ-150 אלף נסיעות החיילים השבועיות למערך הסעות צבאי נפרד, והפחתה משמעותית של העומס ברכבות ובאוטובוסים בימי ראשון וחמישי שאליהם מתנקזים עיקר נסיעות החיילים. על הפעלת המערך סוכם השבוע בדיון של ועדת חוץ וביטחון בהשתתפות שרת התחבורה מרב מיכאלי.

למרות שהשקת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית נכשלה, צה"ל עובר להסיע את חייליו ובהמשך גם את חיילי המילואים, באמצעות שתי אפליקציות שפותחו בידי יחידת התקשוב המרכזית שלו, לוט"ם. אפליקציית ZUZU שתעלה בימים הקרובים לחנויות האפליקציות תשמש את החיילים בבסיסים העורפיים, שימשיכו לנסוע ברכבות ובאוטובוסים האזרחיים, ותפעל כמו ארבע האפליקציות האזרחיות: סריקת ברקוד בתחילת הנסיעה ובחירת יעד הנסיעה. 

עומס בעלייה לאוטובוסים, צילום: הרצל יוסף עומס בעלייה לאוטובוסים | צילום: הרצל יוסף עומס בעלייה לאוטובוסים, צילום: הרצל יוסף

החיילים ביחידות הלוחמות יעברו להשתמש באפליקציית שאטל, שפותחה והופעלה לראשונה בימי סגר הקורונה הראשון שבו שותקה רוב התחבורה הציבורית. החיילים יוכלו להזמין נסיעות מראש, אל הבסיס וממנו, וצה"ל יפעיל מערך הסעות נפרד באמצעות חברות היסעים פרטיות, שימומן מהחיסכון שיניב המעבר לתשלום לפי נסיעות בפועל.

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה טוענים כי באמצעות ניהול ביקושים מראש ימנע השינוי את התמונות המביכות של חיילים שנאלצים להיאבק אחד בשני כדי לעלות לאוטובוסים, בעיקר בדרום, גם אל הבסיסים בימי ראשון, וגם הביתה בימי חמישי. מספר נסיעות החיילים ברכבת אמור לרדת ב-60% ובאוטובוסים – ב-30%.

"אנחנו לא רוצים שחייל יילחם מול אישה בת 70 על מקום ברכבת או באוטובוס ומעריכים שבתוך חצי שנה נסיים את הטמעת השימוש בשתי האפליקציות ותמונות תורי החיילים בתחנות האוטובוס יהיו נחלת העבר", אומר גורם צבאי.

מערך ההסעות הצבאי יאסוף את החיילים ממתחמים בערים הגדולות ולא דרך התחנות המרכזיות העמוסות. באט"ל טוענים כי הוא יחסוך לחיילים המתנה לאוטובוסים אזרחיים ויקצר את זמן ההגעה שלהם אל הבסיסים ובחזרה. עם זאת, לא יהיה איסור על הלוחמים להשתמש ברכבות ובאוטובוסים.

עבור חיילים חרדים יושקו גרסאות המותאמות לטלפונים כשרים. חיילים שאין להם טלפון יוכלו להזמין נסיעות דרך מפקדיהם, או להשתמש ברב קו צבאי שיונפק להם. תעודת החוגר המונפקת כיום ככרטיס מגנטי תוטען בתקציב לנסיעות חירום, עבור חיילים שסוללת הנייד שלהם נגמרה.

בצה"ל שוקלים להשיק שאטל נפרד לחיילים בעלי כרטיס ערבה, המאפשר להם לנסוע בקו לאילת, המחייב הזמנת נסיעה מראש. בשל אילוצים צבאיים יוצאים לעתים החיילים מבסיסים ללא יכולת להזמין מראש נסיעה, ואם האוטובוס מלא הם נשארים בתחנה. "נפעיל קו שיעבור אחת לשעה, יאסוף את החיילים לבסיס עובדה ומשם נטיס אותם למרכז", אומר גורם צבאי.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות