אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך מנצלת אמזון את הליגה הצרפתית לטובתה אלן סיינט מקסימין שחקן ניס מהליגה הצרפתית | צילום: איי אף פי

כך מנצלת אמזון את הליגה הצרפתית לטובתה

הגבולות בין תעשיות הספורט והבידור כבר מזמן היטשטשו וספורט הוא בידור לכל דבר. כך גם מסתכלים על שידורי ספורט באמזון. רכישה בזול של חבילת השידורים של הליגה הצרפתית, שאיבדה את השותפה המרכזית בגלל הקורונה, היא ניצול קלאסי של נכס במצוקה. וזה עשוי להשפיע רבות על עתיד שידורי הספורט בעולם כולו

14.07.2021, 10:01 | דוד חיימוביץ'

תסתכלו חצי שנה אחורה, מה השתנה מאז ועד היום? בחלקים מסוימים של העולם די הרבה, באחרים פחות או נעשה גרוע יותר. חיסונים לצד התפרצויות מחדש של קורונה, חזרה לשגרה לצד מלחמה, ואירועי ספורט עם קהל ובלי קהל מלווים את חיינו.

בצרפת של לפני חצי שנה היה חשש ממשי לעתיד הכדורגל במדינה בעקבות משבר זכויות שידור שאיים לחסל הכנסה פוטנציאלית של כ-4 מיליארד דולר לאורך ארבע שנים. המשבר הזה יצר פתח לגופי שידור מסורתיים ומודרניים להשיג חבילת תוכן במחיר חיסול. במאמר קודם בנושא באותה תקופה היה סיכוי שנטפליקס תיכנס לראשונה לעולם שידורי הספורט. 

כיום, לצד העיסוק בביצועי הנבחרת בטורניר היורו, הליגה הצרפתית נאלצה להתפשר על חבילת חילוץ במחיר שלא יבייש מבצע של אמזון פריים דיי. ככה זה שמי שמחלץ אותך היא אמזון בעצמה.

רכישת זכויות שידורי ספורט היא לא משהו חדש עבור ענקית המסחר המקוון.

החברה מחזיקה בזכויות שידור של הפרמיירליג וטורניר הטניס ATP באנגליה,  ובחודש מרץ האחרון חתמה על הסכם ענק עם ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) ל-11 שנים.  מה שכן, ההסכם עם הליגה הצרפתית הוא הסכם הכדורגל היקר ביותר שלה בשווי מדווח של 825 מיליון יורו לאורך 3 שנים עד לסיום עונת 2023-24.  לצורך ההשוואה, ההסכם שקרס עם חברת מדיה פרו היה אמור להיות שווה כ-814 מיליון יורו לעונה. 

אלן סיינט מקסימין שחקן ניס מהליגה הצרפתית, צילום: איי אף פי אלן סיינט מקסימין שחקן ניס מהליגה הצרפתית | צילום: איי אף פי אלן סיינט מקסימין שחקן ניס מהליגה הצרפתית, צילום: איי אף פי

לחברה שרשמה הכנסות בשווי 108.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של שנת 2021 השקעה של פחות מאחוז מההכנסות "בניסוי" שכזה עם הכדורגל הצרפתי או שתהפוך לסיפור הצלחה או במקרה הגרוע לעלות שקועה. אך לפני שאנו מכריזים על גורל העסקה חשוב להבין את האסטרטגיה של אמזון והגורמים המשפיעים על קבלת ההחלטות באיזה זכויות שידור להשקיע.

בשיחה בכנס SportPro OTT בדצמבר 2020, מארי דונויו, סגנית נשיאה גלובלית של תוכן ספורט באמזון אמרה: "תוכן ספורט באמזון הוא חלק מחבילת אמזון פריים וידאו. חבילת תוכן זו היא רחבה יותר מספורט אך ספורט הוא חלק משמעותי ממנה. המטרה שלנו היא להבין איך באמצעות ספורט אנחנו מביאים ערך למי שנרשם לחבילת פריים ופריים וידאו."

ספורט הוא בידור לכל דבר

הגבולות בין תעשיות הספורט והבידור כבר מזמן היטשטשו וספורט הוא בידור לכל דבר. כך גם מסתכלים על שידורי ספורט באמזון. " אנחנו לא שירות שידורי ספורט 24-7, ולכן כשאנו ניגשים לרכישת זכויות ההסתכלות היא קודם כל על הלקוח, משם זה תלוי בהזדמנות, בבסיס הלקוחות בטריטוריה מסוימת ועוד". 

העסקה הזאת של אמזון כוללת 80% ממשחקי הליגה הראשונה בצרפת יחד עם רוב משחקי הליגה השנייה. בנוסף, אמזון תרוויח התמקצעות בהפקה ושידור משחקי כדורגל לאורך עונה שלמה בניגוד למספר משחקים בודדים בנקודת זמן ספציפית כמו בהסכם עם הפרמיירליג. במידה ואמזון תרכוש זכויות דומות מליגות אחרות ובכירות יותר בעתיד, היא תוכל להביא את הניסיון הזה עימה.

מהזווית של הליגה הצרפתית, היא תהפוך לנגישה יותר לקהל צעיר שכבר מנוי לאמזון פריים, תהנה מגישה לטכנולוגיה ומערכת יחסים עם חברת ענק, תספק חוויית שידור אינטראקטיבית, ובעיקר הרוויחה זמן לטפל בבעיות מבניות ולשקם מערכות יחסים עם ספקים, בעלי עניין וגופי שידור שכרגע מחזיקים ב-20% מהמשחקים הנותרים ומאיימים לא לשדרם. גוף השידור המקומי Canal+ מחזיק ב-20% אלה ובאופן מגוחך הם עולים יותר לעונה ממה שאמזון משלמת על 80% מהמשחקים. 

שוק זכויות שידורי הספורט נמצא בנקודה קריטית והגיע לשיא מסוים עוד לפני משבר הקורונה וההשפעות הכלכליות שלו על כל המעורבים בו.  ע"פ תחזית של פירמת הייעוץ דלוייט, חמשת הליגות הבכירות (כולל צרפת) צפויות להפסיד מעל ל-1.2 מיליארד יורו בעקבות שינויים בהסכמי זכויות שידור בדוחות הכספיים של העונה הנוכחית. לא פלא שמועדוני על מאיימים לשלוט במכרזי זכויות השידור ע"י חבירה יחדיו לתחרויות אקסקלוסיביות כמו שראינו עם מקרה הסופר ליג.

חברות כמו אמזון ושירותי סטרימינג אחרים מודעות לכוח של שידורי הספורט ותרומתו למודל העסקי שלהן. הן מותאמות יותר לעתיד של מכרזי זכויות השידור ולהרגלי הצפייה המשתנים. הן ימשיכו לאתגר גופי שידור מסורתיים ולנצל הזדמנויות בשוק להשגת עסקאות במחיר שנוח להן מול ארגוני ספורט הצמאים להכנסה.

דוד חיימוביץ' הוא יועץ לניהול ושיווק ספורט שמושבו בלונדון

תגיות