אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצביעות חוגגת בין מדפי הסופרמרקט צילום: שחר תמיר

דעה

הצביעות חוגגת בין מדפי הסופרמרקט

ברשתות השיווק מעדיפים לשלוח את הציבור למלחמה ביצרניות המזון מאשר להעדיף תמחור דינמי, המונהג במקומות שונים בעולם, לפיו מחירו של מוצר יורד ככל שמועד התפוגה שלו מתקרב

16.07.2021, 07:47 | ד"ר מיכל ביטרמן

בימים אלה גובר השיח הציבורי-כלכלי סביב גל ההתייקרויות הדרמטי במשק, בדגש על הזינוק הצפוי בעלות מוצרי המזון שכולנו רוכשים. החל בקפה וכלה בגבינות ומוצרי החלב – 

כולנו עומדים לשלם יותר. הרבה יותר. 

קראו עוד בכלכליסט:

ראשי רשתות השיווק אף הגדילו לעשות וקראו לציבור לצאת למחאה חברתית חדשה ולהימנע מלרכוש את המוצרים שצפויים להתייקר. ברור מאליו שכולנו מתנגדים באופן מובהק למהלך ייקור המזון בידי היצרניות, אבל בקריאתם של ראשי רשתות השיווק לחרם צרכנים מסתתר פרט קריטי שהם לא מספרים לכם, והוא שהאפשרות להוזיל את מוצרי המזון נמצאת בפועל בידיים שלהם. 

במקום זה הם שולחים את כולנו למלחמת חורמה ביצרניות, העיקר שרווחי רשתות השיווק לא ייפגעו. 

הסוד הגדול שרמי לוי ושאר ראשי רשתות השיווק לא היו רוצים שייחשף נקרא "תמחור דינמי". 

סופר מרקט (ארכיון), צילום: הרצל יוסף סופר מרקט (ארכיון) | צילום: הרצל יוסף סופר מרקט (ארכיון), צילום: הרצל יוסף

תמחור דינמי מאפשר לגבור על כשל שוק מהותי שקיים היום ברשתות השיווק ברחבי הארץ, כאשר אלה לא משקיעות משאבים ומאמצים רבים במכירת כלל המוצרים הקיימים בסופר, אלא נאחזות בהסכמי החזרה דרמטיים מול יצרניות המזון. משמעותם של הסכמים אלה שמוצרים שתוקפם קצר מדי יוסרו מהמדפים, ייזרקו לפחי האשפה או יושמדו, ובתמורה תְזַכֶּה היצרנית את רשת השיווק על אותם המוצרים שלא נמכרו. בזבוז מזון בסדר גודל שאי אפשר לתאר. ההערכות מצביעות על השמדת והשלכת 2% מכלל המזון שנמכר על ידי היצרניות. 

לנו הציבור זה עולה מיליונים! 

תמחור דינמי, המונהג כבר במקומות שונים בעולם, מביא את הבשורה שתצמצם את התופעה. התמחור הדינמי קובע כי מחירו של מוצר ילך וירד ככל שמועד התפוגה שלו מתקרב. 

אם שילמתם על גביע מילקי 6 שקלים כשתוקפו שבועיים מהיום, בעוד שבוע תוכלו לרכוש אותו ב־50% הנחה, ויומיים לפני מועד התפוגה שלו הוא כבר יימכר ב־75% הנחה, במחיר של שקל וחצי בלבד. 

מילקי בשקל וחצי? לא מכירה מישהו שיתנגד. 

המשמעות? אנחנו נקנה בזול, הסופרים יפסיקו להשמיד מזון ראוי למאכל, הסכמי ההחזרה עם היצרניות יתייתרו והמשק כולו ירוויח בגדול. 

ברשתות השיווק טוענים כבר שנים ארוכות שיישומו של תמחור דינמי בישראל דורש מהן משאבים שאין להן. ברור, כי לשלוח את הציבור למלחמה ביצרניות המזון קל בהרבה. עכשיו הזמן לומר לכל ראשי רשתות השיווק: המאבק ביוקר המחיה והמאבק למען סביבה נקייה וירוקה יותר – שניהם בידיים שלכם. יש לכם את הכוח לומר "עד כאן". אם יש מאבק שראוי להילחם למענו, בטח בימים אלה של פוסט קורונה ובעיצומו של פלונטר פוליטי שאותותיו נראים בכל תגית מחיר בסופר, זה המאבק על התמחור הדינמי, והוא כאמור בידיים שלכם. 

אמרו ללקוחותיכם עוד היום: אנחנו פועלים למענכם, אנחנו לוקחים אחריות. אין לי ספק שהציבור ימהר ללכת אחריכם והרווח יהיה כולו שלכם, שלנו ואפילו של דור העתיד. 

הכותבת היא מנכ"לית וממייסדי ארגון The Natural Step ישראל, העוסק בצמצום בזבוז מזון וקיימות


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
במילים אחרות
מיכל, ראשית אין הדבר נכון שזה מיושם בהרבה מקומות בעולם, זה מיושם במעט מקומות וגם שם זה פילוט. במילים אחרות, מה שאת מציעה זה אפליית מחירים שבסופו של דבר תגרום להורדת איכות החיים של משפחות מועטות יכולת ולמה- כי בהכרח משפחה ענייה תקנה חלב שתוקפו יפוג בעוד יומיים כי הוא עולה 1.5₪ ותהנה מחלב פחות טוב (אולי אפילו מקולקל). היום, הראשונים קונים את התאריכים הרחוקים והאחרונים קונים את מה נשאר וכך זה צריך להיות. אין סיבה לפגוע עוד בחלשים. לפחות בסופר הם מרגישים שווים בין שווים.
אלעד  |  17.07.21
לכל התגובות