אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"זה הזמן להקים ערוץ גיימינג בישראל" יוני פארן: "יש מיליוני אנשים בארץ שמשחקים כל היום אבל לא מגדירים את עצמם גיימרים, התפקיד שלנו זה להפוך אותם לקהילה” | צילום: יריב כץ

ראיון כלכליסט

"זה הזמן להקים ערוץ גיימינג בישראל"

כשהוא מקדים את נטפליקס ומנסה להתחרות בפלטפורמות פופולריות כמו יוטיוב וטוויץ’, מפיק הטלוויזיה יוני פארן משיק ערוץ גיימינג בכבלים, בשיתוף עם חברת צ׳רלטון. “כבר פנו אלינו מכמה מדינות בעולם להקים ערוץ דומה"

19.07.2021, 07:40 | גיל גוטקין

"אנחנו המומים מכמות היוצרים והכוכבים הגדולים שפנו אלינו כדי לשתף פעולה ולהיות חלק מהערוץ הזה" אומר מפיק הטלוויזיה והיזם יוני פארן, שערוץ הגיימינג Gaming Channel, שיתוף פעולה בין קבוצת צ'רלטון ובינו, עתיד לעלות השבוע לשידור ב־HOT.

קראו עוד בכלכליסט:

בשבוע שעבר הודיעה נטפליקס על מינויו של מייק ורדו, בכיר לשעבר באלקטרוניק ארטס ובזינגה, יצרנית משחקי המובייל הגדולה בעולם, לתפקיד סמנכ"ל פיתוח משחקים בחברה, כחלק מהערכותה להוספת תוכני גיימינג לשירותי הסטרימינג שלה, הפעם, באופן מפתיע, נראה שישראל מקדימה את שאר העולם. 

מתוך המשחק League of Legends,  מתוך המשחק League of Legends מתוך המשחק League of Legends,

בזמן שנטפליקס נמצאת עדיין בשלב התכנון, לגיימרים הישראלים יהיה החל מהשבוע ערוץ ייעודי שישלב בין תכני מקור לרכש מכל העולם, שכולל תוכניות אולפן ושידורי טורנירים חשובים, ממש כמו בערוצי הספורט, ויוצע לצופים ללא תשלום, לפחות בשלב הראשון. 

“בשנה וחצי האחרונות תחום הגיימינג פשוט התפוצץ. הקורונה השאירה את כולנו בבית והרבה יותר אנשים התחילו לשחק” אומר פארן, “כשהנושא עלה בפגישה עם צ’רלטון הרגשנו שזה הזמן המתאים להקים ערוץ כזה בישראל”.

אולם יכול להיות שההתעוררות של נטפליקס, וגם של פארן, מגיעה מאוחר מדי. מזה שנים שקהילת הגיימרים צורכת את התוכן שלה בעיקר בשידורים חיים ביוטיוב או בפלטפורמות סטרימינג שיתופיות כמו טוויץ’ (twitch) הפופולרית. פארן סבור שדווקא בגלל זה יש מקום לערוץ טלוויזיה מסורתי בענף: “אני מאמין שהקהל מחפש מקום מרכזי אחד שירכז עבורו את כל התוכן, עם תרגום בעברית ועם שילוב בין תוכני מקור בעברית, תכנים מתורגמים מכל העולם ותוכניות שישלבו גם את הקהל עצמו, בתחרויות ובאולפנים עצמם, כדי לייצר קהילה גדולה ואמיתית שאנשים ירצו להרגיש שייכות אליה”.

תעשיית הבידור הגדולה בעולם

אל תחום הגיימינג פארן הגיע קצת במקרה. הוא בנו של מפיק הטלוויזיה המיתולוגי בני פארן, שהיה סגן מנהל התוכניות בטלוויזיה הישראלית, סמנכ”ל טלעד ומייסד דרסט הפקות. בגיל 16 עזב הבן את הלימודים בתיכון והצטרף לחברה המשפחתית, הוא השתלב בהפקות של שעשועונים כמו “עשינו עסק” ומיד עם השחרור מהצבא כבר הפיק בעצמו את “לגעת באושר”.  היום יש לו ברזומה כמה מהסדרות המצליחות בטלוויזיה הישראלית, מ"שבאבניקים" או "מטומטמת" ועד "גאליס"  ו"טלנובלה בע"מ” הוותיקה.

יוני פארן: "יש מיליוני אנשים בארץ שמשחקים כל היום אבל לא מגדירים את עצמם גיימרים, התפקיד שלנו זה להפוך אותם לקהילה”, צילום: יריב כץ יוני פארן: "יש מיליוני אנשים בארץ שמשחקים כל היום אבל לא מגדירים את עצמם גיימרים, התפקיד שלנו זה להפוך אותם לקהילה” | צילום: יריב כץ יוני פארן: "יש מיליוני אנשים בארץ שמשחקים כל היום אבל לא מגדירים את עצמם גיימרים, התפקיד שלנו זה להפוך אותם לקהילה”, צילום: יריב כץ

“התחום הזה, שהוא היום עולם התוכן הרווחי והאהוב ביותר בעולם, מרתק אותי, ואני שמח להיכנס אליו וללמוד אותו” מעיד פארן. הוא נעזר בשחקן החיזוק יואב סוכן (27), מנהל הערוץ, שמעיד על עצמו שהוא גיימר כבר מגיל 4. “הייתי משחק במחשב מאז שאני זוכר את עצמי, אבל בגיל 19 החלטתי שאני רוצה לארגן אירועי גיימינג בעצמי, ושהם גם יכללו קהל שיצפה בהם ולא רק את השחקנים עצמם”. סוכן הקים את אליפות ישראל במשחק League Of Legends. לטורניר הראשון שארגן הגיעו כ־200 איש צופים, היום כבר מדובר באלפים. הוא גם הפיק את תוכנית “חדשות הגיימינג” בערוץ ספורט 5 והיה שותף במתחם הגיימינג “הייפ”. 

אילו תכנים אתם מפיקים לשידור בערוץ?

“אני עוד לא יכול לפרט” אומר סוכן, “אבל יהיו תוכניות מכל עולמות התוכן, מתוכניות אולפן וטורנירים ועד ריאליטי. הרעיון הוא לקחת פורמטים שקיימים כבר היום ביוטיוב, למשל, ולהפוך אותם לפורמט טלוויזיוני. היום אנחנו מצלמים תוכנית תחרותית באולפן, עם עשרות משתתפים שבאים להתמודד על פרסים גדולים”. “אני כן רוצה לספר על פורמט עתידי אחד שלנו” מוסיף פארן. “אנחנו קוראים לו Gaming Angels, וזה פורמט בסגנון ‘הכרישים’, שבו יתמודדו יזמים בתחום הגיימינג, גם ילדים וצעירים, על השקעות מאנשי מקצוע בתחום, וזה משהו שיכול לקרות רק בערוץ שלנו”.

צמיחה של 20% בשנת 2020 הפכה את תעשיית הגיימינג  לתעשיית הבידור הגדולה ביותר בעולם, כשהיא מגלגלת 179.7 מיליארד דולר, ועוקפת את תעשייות הקולנוע, הטלוויזיה, המוזיקה והספורט. אבל בישראל, בניגוד להרבה מדינות אחרות בעולם המערבי, הגיימינג עדיין נתפס כתחביב של בני נוער וגברים רווקים וכדי להצליח הערוץ החדש יצטרך לשנות את התפיסה הזו. 

“זה רק אומר שהפוטנציאל לצמיחה פה הוא ענק” אומר פארן. “יש מיליוני אנשים בארץ שמשחקים היום, בין אם בטלפון שלהם כל היום, במחשב או בפלייסטיישן שלהם בערב, רק שהם לא מגדירים את עצמם כגיימרים. התפקיד שלנו הוא ליצור עבורם את הבית הזה, סוג של חממה, שהם יוכלו גם ללמוד ממנה, גם ליהנות וגם לפעמים ממש לקחת חלק פעיל בתוכניות”. 

יוני פארן,  יוני פארן יוני פארן,

טאלנטים מקומיים ופיקוח על תכנים

״המטרה שלנו היא להקים ערוץ שמרכז במקום אחד את כל עולם הגיימינג, החל מהצד התחרותי של ה־Esports ועד הצד הבידורי הביתי של עולם המשחקים” מסביר פארן כשהוא נשאל מי קהל היעד של הערוץ החדש. “המילה גיימר מקיפה היום טווח מאוד רחב של אנשים, מילדים ובני נוער ועד מנכ"לים גדולים שמשחקים בשעות הפנאי שלהם ומעודכנים בהכל, וננסה לתת מענה לכל הקהלים האלה, בשעות שונות ביום. יש היום בארץ קהילות גיימינג, אבל הן קטנות ונפרדות זו מזו. אנחנו רוצים ליצור מקום מרכזי אחד שיתן מענה לכולן, ויהפוך אותם לקהילה אחת. אנחנו לא מתכננים להחליף את השחקנים הקיימים ולארגן אירועים במקומם, אלא לתמוך בהם כעוד ערוץ מדיה ולחבר בינם לבין הקהילות״. 

כדי לנסות לפנות לכל הקהלים, השידורים בערוץ יחולקו לרצועות. בשעות הבוקר ישודרו תכנים לקהל הצעיר יותר, שעות הצהריים והערב המוקדם יהיו השעות המשפחתיות, עם תכנים לכל הגילאים כמו מהדורות ניוז בנושאי גיימינג, לצד רצועות על קולנוע, מוזיקה וספורט אלקטרוני. החל מהשעה 20:00, הערוץ יעבור לתכנים בוגרים יותר, לגילאי 16+, שיכללו למשל תוכניות אולפן והומור.

 כדי למשוך את הקהל הצעיר גייסו בערוץ לא מעט טאלנטים, רובם כנראה לא מוכרים למי שכבר עבר את גיל 16: שחר טבוך, בן קיסר, ליאור בוכנר מערוץ “נונסטופ גיימינג”, גיל גולן מ"שובר מסך”, שלומי ואייל מ”המרתף”, רון נשר, נועה בונה, שי בן בסט מ”מר שיבולת”, איתי בנוז, רעות אריה, ארז גבאי, רועי פלדמן ועוד. 

אחד היתרונות שמציעים בערוץ הוא פיקוח על תכנים, כולל ההתכתבויות בצ'אטים, מה שבוודאי יקרוץ ללא מעט הורים. "אנחנו נהיה המקום שבו המשפחה תוכל להתחבר סביב העולם הזה ולצפות ביחד בתכנים", אומר פארן. "ההורים סוף סוף יוכלו להציץ לעולמם של הילדים ולהבין קצת במה מדובר, וגם להישאר רגועים לגבי התכנים. גם החברות והגופים המסחריים שנעים סביב עולמות הגיימינג מחפשים מקום שיהיה בית שיאחד את קהל היעד, אבל יהיה מפוקח מבחינת התוכן, ולא יפגע בערכי המותג שלהם".

בניגוד לערוצי לייף סטייל אחרים, ערוץ שרוצה קהל של גיימרים מעודכנים לא יכול להסתמך על מחזורים שלמים של שידורים חוזרים אינסופיים.

"זה נכון, נהיה חייבים לייצר כל הזמן עוד ועוד תוכן חדש ולהיות עם אצבע על הדופק. וכמובן שכל התחרויות הספורטיביות והטורנירים ישודרו בזמן אמת, גם כשיהיה מדובר בתכנים מהעולם". 

אתם כבר מסתכלים גם הלאה, על עתיד הערוץ לאחר ההשקה?

"אני מופתע מרמת הבאזז שהדיבור על הערוץ יצר, וכבר יצרו איתנו קשר מכמה מדינות בעולם כדי לבדוק היתכנות של הערוץ במדינות נוספות, אבל כרגע אנחנו מתמקדים בהקמת ערוץ רציני עם בסיס יציב לקהל הישראלי”.

ערוץ Gaming Channel יתחיל לפעול השבוע למנויי הוט באפיק 66, ובעתיד הקרוב ישודר גם אצל ספקי התוכן האחרים.

תגיות