אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת הרשויות המטרופולינית הוצאה מחוץ לחוק ההסדרים צילום: דנה קופל

רפורמת הרשויות המטרופולינית הוצאה מחוץ לחוק ההסדרים

הרפורמת היתה אמורה ליצור גוף שיסנכרן ויפעיל את התחבורה במרחב שכולל רשויות רבות. באוצר טוענים כי הרפורמה טורפדה משום שמשרד התחבורה התנגד לנוסח הנוכחי

20.07.2021, 13:17 | יובל שדה

משרד האוצר החליט להוריד את רפורמת הרשויות המטרופולינית מחוק ההסדרים, זאת לאחר שלא הצליחו לגבש הסכמה על מתווה מוסכם ביניהם לבין משרד התחבורה. רפורמת הרשויות המטרופוליניות הייתה אמורה ליצור גוף שיסנכרן ויפעיל את התחבורה במרחב שכולל רשויות רבות. לפי טיוטת חוק ההסדרים, הרשות המטרופולינית הראשונה הייתה אמורה לקום בגוש דן.

גורמים בכירים במשרד התחבורה מתארים שבאוצר החליטו לגנוז את הרפורמה מפני ש"יש כבר יותר מדי רפורמות בחוק ההסדרים הנוכחי". באוצר לעומת זאת מתארים כי הרפורמה טורפדה כי משרד התחבורה התנגד לנוסח הנוכחי וביקש שהאוצר יסיר אותו מטיוטת חוק ההסדרים.

במשרד התחבורה הסתייגו מנוסח החוק הנוכחי וטענו כי הוא מונחת על הרשויות המקומיות ונעשה בכפייה. בהתאם לכך, דרשו במשרד התחבורה לקדם מודל וולונטרי בו רשויות מקומיות יצטרפו לרשות התחבורה המטרופולינית מרצון. כמו כן, במשרד התחבורה הסתייגו מכך שהרשות המטרופולינית הראשונה תוקם דווקא בגוש דן וביקשו לקדם רשויות מטרופוליניות דווקא במחוז ירושלים, חיפה או הדרום. משרד התחבורה מבקש כעת לקדם את הרפורמה לא דרך חוק ההסדרים, אלא בעזרת תקנות במשרד והחלטות ממשלה.


נתיבי איילון, צילום: דנה קופל נתיבי איילון | צילום: דנה קופל נתיבי איילון, צילום: דנה קופל


"חשבנו שהפעם יהיה פרטנר"

באוצר מתארים כי המתווה שמבקשים לקדם במשרד התחבורה הוא בעייתי מפני שהוא יגרום לכך שתידרש הסכמה של כל רשות על כל דבר ושלא יהיה ניתן לבצע כלום בצורה הזאת. גורמים מהאוצר סבורים כי מדובר בפספוס היסטורי: "חשבנו שהפעם יהיה פרטנר. התקבלו כל כך הרבה פעמים בעבר החלטות על רשויות מטרופוליניות והן לא יושמו".

החלטת הממשלה הראשונה על הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בישראל הייתה כבר ב2011, אך טרם יצאה לפועל. בטיוטת חוק ההסדרים שהופצה לפני יותר משבוע ביקש משרד האוצר לתקן את החלטת הממשלה באמצעות חוק ההסדרים וליצור רשות תחבורה מטרופולינית ראשונה בגוש דן. הרשות הייתה אמורה לכלול את הרשויות המקומיות הבאות: תל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון, בת ים, בני ברק, פתח תקווה, רמת השרון, הרצליה, קרית אונו, אור יהודה וגבעת שמואל. לפי הטיוטה, שרת התחבורה מיכאלי הייתה אמורה להיות רשאית להוסיף רשויות מקומיות נוספות אם אלו יבקשו זאת. תל אביב אמורה היית לשמש כעיר הראשית במטרופולין, ונקבע כי ראש העיר תל אביב הוא זה שיעמוד כיו"ר רשות התחבורה המטרופולינית, אלא אם שרת התחבורה תחליט אחרת. 

באוצר ביקשו כי במועצת הרשות יישבו נציגים של אגף התקציבים באוצר בנוסף לנציגים מטעם משרד התחבורה. עוד נכתב, כי "הרשות תפעל לקידום המדיניות והביצוע בתחומי התחבורה השיתופית הממונעת, תחבורה מסחרית, אמצעים לניהול הביקוש, תחבורה חשמלית ותחבורה אוטונומית. כמו כן, לרשות יוענקו סמכויות תמרור וזו תהיה אחראית על הרמזורים ועל קביעת נתיבי תחבורה ציבורית. הרשות תהיה אמונה גם על אכיפה על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית ב"אמצעים טכנולוגיים", דהיינו מצלמות נת"צ.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות