אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברשות שוק ההון מתנגדים לכוונת האוצר להטיל מס על ביטוחי בריאות: "נזק עצום לציבור" משה ברקת יו"ר רשות שוק ההון | צילום: עמית שעל

ברשות שוק ההון מתנגדים לכוונת האוצר להטיל מס על ביטוחי בריאות: "נזק עצום לציבור"

ברשות שוק ההון והביטוח טוענים כי האוצר לא עדכן אותם בפרטי התוכנית, שעליה קראו לראשונה בכלכליסט. לטענתם, ההיטל החדש יגולגל על המבוטח או על החברה. מוקדם יותר נחשף בכלכליסט על כוונת האוצר להטיל היטל על ביטוחי בריאות פרטיים בגובה של 20%-40%

20.07.2021, 14:58 | אדריאן פילוט

רשות שוק ההון והביטוח, בראשות משה ברקת, מתנגדת באופן נחרץ לרפורמה שמוצעת על ידי אגף התקציבים באוצר הדורשת להטיל היטל של 20%-40% על ביטוחי הבריאות הפרטיים (הניתנים על ידי חברות הביטוח) ושירותי הבריאות הנוספים (שב"ן - הניתנים על ידי קופות החולים עצמן בתמורה לתשלום נוסף) הכוללות כיסוי לניתוחים, ייעוצים ואמבולטוריקה. 

ברשות הזדעזעו לגלות הבוקר את כוונות האוצר שכן זה לא טרח לעדכן את הרשות שגילתה את קיומה ואת פרטיה באתר "כלכליסט". ברשות סבורים כי הרפורמה לא תעבור ואם כן, היא עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ועצומים בעיקר על הציבור, ואם לא, על שוק הביטוח כולו. לפי הרשות, ההיטל החדש או שיגולגל על המבוטח, או שיגולגל על החברה. במקרה הראשון, מחיר הפרמיה עלול לזנק ואז לגרום לפגיעה במבוטח שיצטרך לשלם הרבה יותר בגין אותו ביטוח. ואם יגולגל על החברה, הדבר עלול ליצור בעיה קשה של מבטחי המשנה שלא ירצו לבטח, שכן בעיני הרשות, עלויות האמיתיות כבר לא משאירות מרווח לחברה. 

משה ברקת, צילום: דוברות משרד האוצר משה ברקת | צילום: דוברות משרד האוצר משה ברקת, צילום: דוברות משרד האוצר


ברקת ואנשיו עמלים בימים אלו על רפורמה מקיפה מאוד בשוק הביטוחים הפרטיים והיא תוצג בהמשך - ולא במסגרת חוק ההסדרים - כך החליט הממונה שמבקש לערוך תהליך חקיקה "לפי הספר" ולא מקוצר. זו הפעם השנייה בתוך פחות משבוע שרגולטור או גוף עם נגיעה לביטוחי בריאות פרטיים "עוקף" את ברקת והרשות ומציע פתרונות למצב הקיים אשר מצריך תיקון דחוף. בשבוע שעבר היתה זו מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, שהציעה לשנות את מודל תגמול הסוכנים – תוך המלצה על איסור מתן בונוסים בגין עמידה ביעדים - אחרי שהיא הציגה נתונים סטטיסטיים שלפיהם הסןכנים מיטיבים עם חברות הביטוח ולא עם המבוטח. 

לפי ההצעה, כל הכנסות שייגבו בגין אותו היטל, יגיעו למשרד הבריאות ויתווספו היישר לסל הבריאות (כסף "צבוע"). ההיטל ישולם כל חודש בחודשו ויחולו עליו את כל הוראות המסים (גבייה). כלומר, מי שלא ישלם אותו, כאילו לא שילם מס הכנסה או מע"מ והמדינה רשאית לנקוט נגדו הליכים, לרבות עיקולים והוצאה לפועל, זאת אחרי שלהיטל יתווספו פיגורים, ריבית והצמדות. 

כמו כן, על מנת שקופות החולים לא יגלגלו את תוספת העלות על המבוטח,  תיקון החוק יאפשר לשר הבריאות לחייב את קופות החולים לתקן את תוכניות השב"ן –לרבות הסרה מתוכניות אלה של שימושים שאינם נמצאים בתעדוף גבוה מבחינת יעילותם הרפואית. כאמור, צעד זה מיועד שלא יהיה צורך בהגדלת סכום דמי החבר שנגבים קופות החולים בתוכניות אלו כתוצאה מההיטל. בדברי ההסבר כותבים פקידי האוצר כי בכוונתם גם לדרוש "אחידות" בפרק על התרופות - קרי, כל הקופות מחויבות לתת את אותו הדבר במקטע זה של השירות. 

"למערכת הבריאות הפרטית השפעות ישירות ועקיפות על המערכת הציבורית. המערכת הפרטית משלמת שכר גבוה הרבה יותר מהמערכת הציבורית מכיוון שאין עליה מגבלות שכר ומכיוון שאינה צריכה לשאת בעלויות של מערך חירום וטיפול בחולים מורכבים. תשלום השכר הגבוה במערכת הפרטית משאיר את בתי החולים הציבוריים ריקים מרופאים מומחים בשעות אחר הצהריים. כמו כן, בתי החולים הציבוריים נושאים בעלות ההכשרה של הרופאים, והמערכת הפרטית נהנית מרופאים מומחים ללא השתתפות בעלות ההכשרה שלהם", נכתב בדברי ההסבר, שם מוסיפים כי "היכולות של המערכת הפרטית לשלם לרופאים שכר גבוה יותר מהמערכת הציבורית מביאה למעבר רופאים למערכת הפרטית, מגדילה את התורים במערכת הציבורית באופן שמחליש את אמון הציבור במערכת הציבורית ומביא להגדלת הביקוש למערכת הפרטית". 


תגיות