אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסדר עם טיסנקרופ: תבצע חובת רכש גומלין ביותר מ-300 מיליון יורו ספינת הסער אח"י מגן בשלבי בנייה מתקדמים ב מספנת טיסנקרופ | צילום: thyssenkrupp Marine Systems

הסדר עם טיסנקרופ: תבצע חובת רכש גומלין ביותר מ-300 מיליון יורו

ההסכם נחתם בין החברה למשרד הכלכלה, מהלך שעצר את כניסת טיסנקרופ לרשימה השחורה, שהייתה מונעת ממנה התקשרות עם המדינה. הסכסוך בין הצדדים פרץ אחרי שהחברה הגרמנית מכרה לישראל צוללות וספינות ב-1.4 מיליארד יורו, ולא ביצעה חובת רכש גומלין ב-290 מיליון יורו

20.07.2021, 16:27 | שלמה טייטלבאום

באיחור של 4 שנים נחתם הסכם בין משרד הכלכלה לטיסנקרופ על ביצוע חובת רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-300 מיליון יורו.

טיסנקרופ מכרה לישראל צוללות וספינות סיור בהיקף של 1.4 מיליארד יורו, כתוצאה מכך היא חויבה בביצוע רכש גומלין בישראל בהיקף של כ-612 מיליון יורו, חברת טיסנקרופ מימשה כ-329 מיליון יורו מחובותיה, אך בינה לבין משרד הכלכלה פרץ סכסוך בנוגע ל-290 מיליון יורו.


קראו עוד בכלכליסט:


וכך, בשנת 2017 ערכה הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי שבמשרד הכלכלה, הליך שימוע לחברת טיסנקרופ לקראת הכנסתה לרשימה השחורה. כניסה לרשימה השחורה מונעת מהמדינה ומתאגידים ממשלתיים להתקשר עם החברה למשך 5 שנים. כעת תצא טיסנקרופ מהסכנה של כניסה לרשימה זו. 


אורנה ברביבאי אורנה ברביבאי אורנה ברביבאי


לאחר השימוע החלו דיונים אינטנסיביים בין משרד הכלכלה לבין נציגי טיסנקרופ, וכעת הצדדים הגיעו להסכמה על צעדי רכש גומלין העומדים בסך הכל על למעלה מ-300 מיליון יורו. 

תוכנית רכש הגומלין תכלול שיתוף פעולה של חברות ישראליות בפרויקטים של טיסנקרופ ברחבי העולם, בנוסף, יבוצעו פרויקטים משותפים שיכללו העברת ידע חדש לישראל בייחוד בתחומי טכנולוגיה ימית. בנוסף, יוכשרו מהנדסים ישראלים עם התחייבות להעסקת ארוכת טווח על ידם. הידע החדש והמהנדסים עשויים לתרום לפיתוח יכולות חדשות לתעשיה המקומית. 

בנוסף, תוכנית רכש הגומלין תכלול רכש ישיר מספקים ישראלים בתחומי המתכת, הפלסטיקה והטכנולוגיה. במשרד הכלכלה מקווים כי הרכש הזה יאפשר חדירה של ישראל לשווקים חדשים בחו"ל.

רכש גומלין הוא מהלך שמאפיין מדינות מתפתחות, שישראל חלק מהן. היא מחזיקה באישור מיוחד מהגופים הבינלאומיים עד לשנת 2029 לדרישת רכש גומלין במכרזים. באופן מסורתי, משרד האוצר מתנגד לחובת רכש גומלין, בטענה כי זה מייקר את המכרזים. עם זאת, ברשות לפיתוח תעשייתי שבמשרד הכלכלה טוענים כי לרכש הגומלין יתרונות עקיפים רבים, כמו העברת ידע, ופתיחת שווקים חדשים בחו"ל.

שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ אורנה ברביבאי: "ההסכם אליו הגיע משרד הכלכלה והתעשייה עם חברת טיסנקרופ, הינו משמעותי לכולם. מדובר בתוכנית מימוש מקיפה המבטאת ומשמרת את עקרונות רכש הגומלין והיתרונות הגלומים בו לתעשייה המקומית. לצד התרומה לכלכלה ולתעשייה הישראלית, התכנית גם ייתרה את הצורך בהפעלת סנקציה חריפה כנגד חברה בינלאומית על כל המשתמע מכך, לרבות בהקשר של צרכים ביטחוניים של משהב"ט ומדינת ישראל".


ספינת הסער אח"י מגן בשלבי בנייה מתקדמים במספנת טיסנקרופ, צילום: thyssenkrupp Marine Systems ספינת הסער אח"י מגן בשלבי בנייה מתקדמים במספנת טיסנקרופ | צילום: thyssenkrupp Marine Systems ספינת הסער אח"י מגן בשלבי בנייה מתקדמים במספנת טיסנקרופ, צילום: thyssenkrupp Marine Systems


עידו אופיר, מנכ"ל טיסנקרופ ישראל: "אני מברך על חתימת ההסכם שמגלם בתוכו שותפות גדולה של טיסנקרופ עם התעשייה הישראלית, באמצעות תכנית המשלבת תעשיות ישראליות בפרויקטים ביטחוניים של טיסנקרופ ברחבי העולם, וחשוב לא פחות, תכנית העברת ידע וטכנולוגיה לישראל בתחום הלוחמה הימית, שיהווה יתרון אסטרטגי וחיסכון כלכלי גם בעתיד. אני רוצה להודות לזיוה איגר, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי ולצוות הרשפ"ת, שבמאמצים רבים, ביצירתיות ובמחויבות לאינטרסים של מדינת ישראל, סייעו לנו להגיע להסכם זה".


תגיות