אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להשאיר עקבות: שוק הסניקרס לאספנים רותח צילום: Felix Speller for the Design Museum

להשאיר עקבות: שוק הסניקרס לאספנים רותח

שוק הסניקרס לאספנים רותח, עם זוג נייקי שנמכר השנה בכ־2 מיליון דולר ופריטי יד שנייה שמאמירים לסכומים של עשרות אלפי דולרים. אף שיש מי שמצננים את ההתלהבות וטוענים שזו בועה בעיני אחרים "לסניקרס יש היום ערך גדול יותר מלציור של מאטיס"

21.07.2021, 08:17 | עילית מינמר

בסוף אפריל השנה נמכר בבית המכירות הפומביות סותבי’ס זוג נעלי סניקרס של נייקי אייר Yeezy בעיצובו של קניה וסט (שגם נעל אותן לטקס הגראמי ב־2008) בעבור סכום דמיוני של 1.8 מיליון דולר. שיתוף הפעולה הראשון של נייקי עם אמן (לא אתלט) וחלקו של האמן, במקרה הזה בעיצוב הנעליים — תרמו ללא ספק להפיכתן לפריט אספנות. אך המקרה מעיד גם על מגמה הולכת ומתחזקת של עליות מחירים בשוק האספנות של סניקרס. בעשור האחרון חל שינוי מהותי בתפיסת הסניקרס ובמקומן בעולם האופנה, והן נהפכו למותג יוקרה. תרמו לכך בתי האופנה הגדולים — מותגים כמו ויטון, דיור וגוצ'י שהוציאו דגמים נחשקים כמו למשל נעל Triple S של בלנסיאגה שיצאה ב־2017 ונהפכה לנמכרת ביותר בשוק היוקרה של הסניקרס, כשהפופולריות שלה גואה גם היום. 


אינפו אינפו אינפו

במקביל התפתח שוק המכירות מחדש של דגמים. חובבי הנעליים המושבעים מצויים בחיפוש מתמיד אחר דגמים חדשים ושיתופי פעולה מסקרנים, מספר "ציידי הסניקרס" (Sneakerheads) שאוספים וסוחרים בנעליים הללו הולך וגדל. שוק המכירה החוזרת  (Resell) של סניקרס הוערך ב־6 מיליארד דולר ב־2019, ועל פי התחזיות, עתיד שוויו להאמיר ל־30 מיליארד דולר עד 2030. 

 תערוכת הסניקרס בלונדון, צילום: Felix Speller for the Design Museum תערוכת הסניקרס בלונדון | צילום: Felix Speller for the Design Museum  תערוכת הסניקרס בלונדון, צילום: Felix Speller for the Design Museum

זוגות רבים נמכרים בשוק במחירים גבוהים בהרבה ממחירם המקורי. נייקי ואדידס מוציאות בקביעות דגמים במהדורות מוגבלות המקושרות לסלבריטאים, כוכבי היפ הופ ואתלטים, ואף מייצרים גרסאות עדכניות לדגמים מיתולוגיים, למשל דגם פורום של אדידס שהושק עתה ושואב השראה מסגנון שנות ה־80 וממגרשי הספורט. אנשים משקיעים מאמצים בלתי נלאים כדי לשים את ידם על דגמים נדירים ואף עומדים בתורים ארוכים משעות הלילה ומשלמים בעבורם סכומים גבוהים ביותר. כך, למשל, נייקי אייר מדגם Yeezy 2 Red October מוצע למכירה ב־10,000 דולר (או דגם משומש ב־5,200 דולר); ודגם שיקאגו של מותג אוף ווייט בשיתוף אייר ג'ורדן של נייקי נמכר במחיר שבין 4,900 ל־5,700 דולר. 

לאור הביקוש ההולך וגובר לדגמים ייחודיים קמו בתחום כמה יוזמות מסחריות מעניינות. באפריל השנה גייסה קבוצת Goat מימון של 195 מיליון דולר. הקבוצה מחזיקה באתר המכירות goat.com המוקדש לסניקרס מקוריות ובעיקר נעליים במהדורות מוגבלות בעלות ערך גבוה, ושווייה מוערך היום ב־3.7 מיליארד דולר. 

אינפו אינפו אינפו

עוד שחקן מרכזי בתחום הוא האתר stockx.com, שוק מכירות אינטרנטי המתווך בין קונים למוכרים, בעיקר של סניקרס (אבל גם אופנת רחוב ומוצרי אלקטרוניקה), שוויו מוערך ב־2.8 מיליארד דולר. 

מיזם חדש יחסית מוונקובר שבקנדה בשם Sole Savy גייס באחרונה 12.5 מיליון דולר ממשקיעים. הוא מציע פריטים ייחודיים, אבל מתנהל כקהילת אוהדי סניקרס סגורה המונה 4,000 חברים בתשלום. חברי הקהילה התחייבו לכך שהמטרה היא לא לנצל את התשוקה לסניקרס למטרות רווח, ואף מציע הסברים והדרכה איך לקנות נעלי אספנים. הפופולריות שלו גואה גם כי באתרים הגדולים stockx ו־goat צרכנים נאלצים להתמודד עם מוכרים מקצועיים שמשתמשים בתוכנות מתוחכמות כדי לשים את ידם על דגמים נדירים ולמכור אותם אחר כך ברווח עצום. בסך הכך הזרימו משקיעים יותר ממיליארד דולר למיזמים שונים הקשורים במכירות סניקרס. 

אינפו אינפו אינפו

עתה הודיעו מותגי אוף ווייט ונייקי כי בסוף השבוע הקרוב ישיקו באתר solesavy.com דגם חדש שכבר אפשר להתרשם ממנו. אמנם יש מי שמוכנים לשלם ארבע וחמש ספרות עבור נייקי אייר ג'ורדן נדירות, אבל יש גם מי שמודאגים מהיווצרות בועה ומצמיחה מהירה מדי של השוק. "אנחנו נמצאים במקום מסוכן בכל הנוגע למכירה חוזרת של סניקרס", אומר האנליסט מאט פאואל ל"ביזנס אוף פאשן". "יש לי תחושה שהרכבת הזאת של רווחים קלים במכירות סניקרס עתידה להיעצר". 

מצד שני נראה כי מעמד הסניקרס בתרבות הפופולרית איתן מתמיד. בימים אלה מוצגת במוזיאון העיצוב בלונדון תערוכה מקיפה העוקבת אחרי ההיסטוריה של הנעל הזאת וההתפתחות התרבותית סביבה שהחלה בשנות ה־70 בחוף המערבי בארצות הברית כחלק מתרבות ההיפ הופ. "לדידם של צעירים רבים, לסניקרס יש ערך גדול יותר מלציור של מאטיס", אמר ב־2020 וירג'יל אבלו, המנהל האמנותי של קולקציית הגברים של לואי ויטון. הוא לא טועה. 


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות