אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מוטב שארכיטקטים יחשבו יותר כמו מעצבי משחקים" ויזואליזציה של Twinmotion | אתר החברה unrealengine.com

גיימריסט

"מוטב שארכיטקטים יחשבו יותר כמו מעצבי משחקים"

דיוויד וויר-מק'קאל הצטרף לענקית הגיימינג אפיק על מנת לייצר כלי תכנון דווקא לאדריכלים ומהנדסים. כיום, מאות אלפי אדריכלים בעולם משתמשים במנוע משחק על מנת ליצור הדמיות בנייה, אבל זו רק ההתחלה: השלב הבא הוא הנגשה של כלים כאלה לכלל האוכלוסיה, כדי לערב את הציבור בתהליכי תכנון עירוניים

27.07.2021, 13:58 | עירד עצמון שמאייר

המותג אנריל (Unreal) כנראה לא ממש מוכר מחוץ לתעשיית הגיימינג, אבל מאז הושק בשנת 1998, הוא מנוע המשחק הידוע והנפוץ ביותר בתעשייה. בפיתוח משחקי מחשב, מנוע משחק הוא עמוד תווך וכלי רב-חשיבות. הוא כולל בתוכו כלים רבים, כגון מנוע פיזיקלי, שמכתיב כיצד עצמים משפיעים זה על זה; הוא מאפשר לעצב גרפיקה, סאונד, אנימציית דמויות וליצור להן בינה מלאכותית. בין המשחקים שפותחו בעזרת אנריל אפשר לציין את סדרת משחקי ביושוק (Bioshock), מורטל קומבט (Mortal Kombat) ואולי המשחק הלוהט מכולם - פורטנייט (Fortnite), שפותח על ידי אפיק גיימס (Epic Games), החברה שגם יצרה את מנוע המשחק עצמו.

קראו עוד בכלכליסט:

אולם היכולת לברוא עולם ומלואו העלתה רעיונות לא רק במוחם של יוצרי המשחקים, אלא גם של אדריכלים. דיוויד וויר-מק'קאל (David Weir-McCall) מנהל פיתוח עסקי לתעשייה באפיק גיימס, לא שוקד על הגרסה החדשה של פורטנייט, אלא על פיתוח כלים עבור מגזר הארכיטקטורה, ההנדסה והבניין, המבוססים על מנוע המשחק אנריל.

ויזואליזציה של Twinmotion , אתר החברה unrealengine.com ויזואליזציה של Twinmotion | אתר החברה unrealengine.com ויזואליזציה של Twinmotion , אתר החברה unrealengine.com

"החיבור בין מנוע המשחק שלנו ובין קהילת האדריכלות היה תהליך מאוד אורגני", אומר וויר-מק'קאל בשיחה עם כלכליסט. "מנוע המשחק שימש לפיתוח משחקי AAA (משחקים בעלי תקציב עתק, עע״ש). איכשהו אנשים שעוסקים בהדמיות אדריכליות החלו להשתמש בו גם כן, והחלו ליצור אנימציות, עיבודי תמונה ואפילו הדמיות מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR). משום שיש ביקוש גדול לכלים האלה, החלטנו לשלב במנוע שלנו כלים לתעשיות שונות כמו רכב וייצור, בניין ואדריכלות. הצורה בה הם משתמשים במנוע המשחק תשולב בגרסאות עתידיות שלו. בעתיד, זה לא רק יהיה כלי לפיתוח משחקים, אלא כלי בעל הרבה 'גוונים' אחרים", הוא צופה.

"אנחנו מתמקדים בדרכים שונות בהן ניתן להשתמש במנוע אנריל. אחת מהן היא תאומים דיגיטליים (Digital Twin)". 'תאום דיגיטלי' הוא מונח חדש יחסית בתחום הנדל"ן, המגיע מתחום הייצור והאווירונאוטיקה. הוא מתאר מודל וירטואלי שניזון ממידע שנאסף על ידי חיישנים, רחפנים וכו'. כך ניתן לקבל מידע ולערוך בדיקות בבניין מבלי ללא צורך בגישה למבנה עצמו. תאומים דיגיטליים יכולים למשל לעזור בחיזוי תקלות אפשריות במערכות מיזוג אויר, מים וחשמל, ולחסוך זמן וכסף לקבלני הבניין.

על בסיס מנוע המשחק אנריל, חברת אפיק גיימס יצרה את Twinmotion שנועד לשרת את קהילת האדריכלים. "זה בעיקרון אותו מנוע משחק, עטוף בממשק משתמש מאוד אינטואיטיבי. בתעשיות רבות, מנוע משחק אינו כלי נפוץ ורצינו להעניק גישה קלה לכלים הללו. אתה יכול להכניס אליו מודל של בניין וליצור סצנות אדריכליות במהירות רבה מאוד, גם ללא ידע טכני", מסביר וויר-מק'קאל. "האם Twinmotion יכול לעשות כל מה שמנוע המשחק אנריל יכול לעשות? לא. אבל אפשר לייבא את ההדמיות שיצרתם לתוך מנוע המשחק. Twinmotion הוא הצעד הראשון בתחום עיבוד תמונה בזמן-אמת".

ויזואליזציה של Twinmotion , אתר החברה unrealengine.com ויזואליזציה של Twinmotion | אתר החברה unrealengine.com ויזואליזציה של Twinmotion , אתר החברה unrealengine.com

להערכתך, כמה נפוץ השימוש ב-Twinmotion בתחום הנדל"ן והבניין?

"אין לי את הנתונים המדויקים, אבל אני חושב שיש בין 200 ל-300 אלף בעלי רישיון שימוש עסקי ב-Twinmotion".

היית אומר שמוטב שאדריכלים יחשבו יותר כמו מעצבי משחקים, או להיפך?

"טענתי לשני הצדדים בעבר. התארחתי בפודקאסט לפני כמה זמן עם בחור שיצר משחק שנקרא 'Townscaper'. זה משחק כיפי, מאוד אלגוריתמי. אתה מניח בלוק ליד עוד בלוק כדי ליצור ככה ערי ענק. לצערנו, המשחק הזה לא מיוצר במנוע שלנו, אבל זו הייתה שיחה מעניינת. ראיתי את הכלי הזה ואמרתי לעצמי, 'מגזר ה-AEC זקוק למשהו כזה' - פשוט, אינטואיבי ומעורר עניין. אני חושב שהחסרון היחיד בשילוב תעשיית הגיימינג באדריכלות הוא שיש מלא חוקים באדריכלות, כי אנחנו צריכים לבנות דברים אמיתיים - ונאלצים להתמודד עם הרבה מגבלות. אני חושב שעדיף שאדריכלים יחשבו כמו מפתחי משחקים כי זה יעניק אפשרויות חדשות, תוך שמירה על מידה של ריאליזם וישימות. לעומת זאת, זה כנראה מוגזם לבקש ממישהו שחולם בגדול לפתע לתכנן מבנה בר-יישום".

"אני רואה הרבה אדריכלים שנכנסים לתעשיית הבידור והמשחקים ואני רואה הרבה אנשים מתעשיית המשחקים שנכנסים לתחום האדריכלות כי ישנו ביקוש לכך. לפני שעבדתי באפיק, הייתי מומחה לטכנולוגיה דיגיטלית במשרד אדריכלים. המשרה הזו לא הייתה קיימת לפני כחמש שנים. היא נוצרה בתחום האדריכלות בשל ההתקדמות הטכנולוגית, אז לדעתי, נוצר ביקוש למשרות ייחודיות כאלה".

דיוויד וויר-מק דיוויד וויר-מק'קאל | צילום: יח"צ דיוויד וויר-מק

נתקלת בשימוש כלשהו ב-Twinmotion שהפתיע אותך?

"אני חושב שזו הייתה הפירמה של זהא חדיד (משרד יוקרה שנוסד על ידי חדיד, שהייתה אדריכלית עיראקית-בריטית מוערכת וזוכת פרסים, עע״ש) - הם יצרו בעזרת Twinmotion מה שנראה כמו ניתוח של תנועת רוח. הם קצת פקששו את זה, כי זה לא באמת היה מודל רוח, אלא אנימציה של רוח, אבל זה היה משהו שמעולם לא ראיתי קודם לכן. זה הדהים אותי".

"בנוסף, Twinmotion נוצר במקור עבור תעשיית ה-AEC, אבל משום מקום, תעשיית הקולנוע התחילה להשתמש בו גם היא. התחלתי לראות תפאורות מד"ב ענקיות שנוצרו בעזרת הכלי הזה. זו מעולם לא הייתה הכוונה, אבל אנשים 'זרמו' עם זה". לדוגמא, מי שצפה בסדרה "המנדלוריאן" מבית דיסני אולי יופתע לגלות שכל הרקעים בסדרה נוצרו בעזרת מנוע המשחק אנריל, והוקרנו בזמן-אמת על מסכי LED ענקיים מאחורי השחקנים, לעתים ללא צורך בהוספת אפקטים מיוחדים לאחר הצילומים.

 
לפני שהצטרף לאפיק, וויר-מק'קאל עבד כמומחה לעיצוב דיגיטלי בפירמת האדריכלות הבינלאומית CallisonRTKL. הוא בעל תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת רוברט גורדון שבסקוטלנד. הוא התארח בישראל (ברוחו ודרך זום, אם כי לא בגופו) בוועידת 2021 של קונטק (Contech), קהילה בת 200 סטארט-אפים בענף הבנייה, שהוקמה ומנוהלת על ידי משרד השיכון והבינוי, משרד הכלכלה, הקרן לעידוד ענף הבנייה, התאחדות הקבלנים וההסתדרות הכללית. 

לדעתך ה"משחוק" (גיימיפיקציה) של תכנון אדריכלי ישפיע על המרחב האורבני של העתיד?

"הולכת להיות לכך השפעה אדירה. אם ניתן ליצור את הדמיות התלת-מימד הללו, שמערבות יותר אנשים בתהליך, התוצר שיתקבל יהיה בעל השפעה גדולה הרבה יותר. על פי נתונים מהוועדה הבריטית לדיור, קהילות ושלטון מקומי, רק אחוז אחד מהתושבים מעורבים בתכנון האורבני המקומי שלהם. כלומר, רק אחד מכל מאה איש מעורב באופן שבו תיראה העיירה שבה הוא יחיה. אם ניתן להגדיל את המספר הזה ל-50% או 60%, אז נקבל גישה הרבה יותר הוליסטית לתעשיית האדריכלות, ההנדסה והבניין. חלק מזה דורש שינוי ברמה השיווקית, כדי להפוך אנשים למעורבים יותר. אולם גם בצד הבנייה, אם ניצור כלי המאפשר לכל אחד לנווט בבניין מכל זווית ולקבל כל סוג של מידע - נוכל לצמצם את אי-ההבנות שמתעוררות בשלבי התכנון המאוחרים יותר. אני חושב שככל שניצור כלים נגישים יותר, כך נקבל תוצאה טובה יותר".

אני מוכרח לשאול על הקרב המשפטי של אפיק נגד אפל.

"לצערי, אני לא יכול לענות על זה. נאמר לנו לא להגיד על כך שום דבר".

בנימה אישית יותר, אתה משחק בפורטנייט? אתה מוצא שיש למשחק נקודות השקה עם העבודה שלך?

"התחלתי לשחק בו כשהצטרפתי לאפיק. מהר מאוד גיליתי שאני ממש גרוע בזה. הייתי עולה לשיחות עם לקוחות ומפציר בילדים שלהם להפסיק להציק לי. מעולם לא שיחקתי במשחק לפני שהצטרפתי לחברה, אבל פורטנייט איפשר לי להבין טוב יותר את הטכנולוגיה הזו ומה הפוטנציאל שלה. כל מי שמתעניין - ולו במעט - במנועי משחק ורואה את קנה המידה האפשרי של פורטנייט, בטוח יתלהב מהמשחק".

וויר-מק'קאל נזכר בראפר טראוויס סקוט, שערך באפריל 2020 מופע בתוך עולם המשחק של פורטנייט, בזמן אמת. "הכנסנו אותו לחליפת לכידת תנועה (Mo-Cap suit), הוא רקד וכל המופע התקיים בתוך המשחק עצמו. 27 מיליון בני אדם נכנסו למשחק בשביל לצפות במופע, שהתקיים בשידור חי. אז אפשר להבין את מהותו של הכלי הזה, מנוע המשחק שמאפשר ליצור דבר כזה. אם אנחנו מדמיינים אנשים חיים בעתיד במטא-ורס (Meta-verse), מעין עולם דיגיטלי מקביל, אפשר להתחיל לשרטט את קווי המתאר של העתיד הזה".

תגיות