אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באוצר מעוניינים לבטל "הסדרים היסטוריים" - ולצמצם את הסבסוד לתחבורה הציבורית תחבורה ציבורית | צילום: ענר גרין

בלעדי

באוצר מעוניינים לבטל "הסדרים היסטוריים" - ולצמצם את הסבסוד לתחבורה הציבורית

אגף התקציבים מעוניין להכניס לחוק ההסדרים רפורמה שתוביל לביטול התעריפים השרירותיים של נסיעות הרב-קו, ולהשוות אותם לאלו של אפליקציות התשלום; הצעד יוביל לכך שמבנה התעריפים בתחבורה הציבורית בישראל יהיה אחיד, ויבוטלו ההסדרים שתגמלו איזורים מסוימים בארץ

29.07.2021, 12:02 | יובל שדה

אגף התקציבים באוצר מעוניין להכניס לחוק ההסדרים רפורמה שתוביל לביטול התעריפים השרירותיים של נסיעות הרב-קו, ולהשוות את התעריפים לאלו של אפליקציות התשלום. בנוסף, באוצר מבקשים לבטל את הנחת הערך הצבור שקיימת ברב-קו ומעניקה 20% הנחה לכל מי שרוכש ערך צבור.

קראו עוד בכלכליסט:

לצעד שהאוצר מתכנן יש מספר משמעויות. ראשית, מבנה התעריפים בתחבורה הציבורית בישראל יהיה אחיד, ויבוטלו ההסדרים ההיסטוריים שתגמלו איזורים מסוימים בארץ. כפי שפורסם בכלכליסט, במצב הנוכחי יש הבדלים עצומים בין מחירי הכרטיסים במקומות שונים בארץ: בעוד שכרטיס חופשי יומי בעיר טבריה עולה 4 שקלים, הסדר דומה של חופשי יומי בבית שאן עולה 13 שקלים - על אף שניתן לטעון שבית שאן יותר פריפריאלית מטבריה. כמו כן, יבוטלו הסדרים היסטוריים כמו חופשי שנתי לנוער של מודיעין עילית וחופשי חודשי לנוער בית"ר עילית – הסדרים חריגים שלא קיימים בשום מקום אחר בארץ.

שנית, המהלך צפוי להוביל לכך ששיטת התמחור האחידה תהיה מבוססת על שיטת התמחור באפליקציום התשלום – שגם היא בעייתית ומסובכת. מודל התמחור של אפליקציות התשלום לכאורה פשוט יותר מזה של הרב-קו, שמכיל מאות מחירים והסדרים שונים, אך הוא עדיין אינו אינטואיטיבי ומלא ב"באגים". כך, המחיר לצרכן מבוסס על שלושה קריטריונים: הראשון הוא מרחק הנסיעה, השני הוא כמות השימוש היומית והחודשית באפליקציה והשלישי הוא מיקום תחנת העלייה. שני הקריטריונים הראשונים מתכתבים זה עם זה: המחיר לפי מרחק הנסיעה מבוסס על בסיס 6 טבעות מרחק, כאשר קיימת תקרת תשלום יומית לכל אחת מהטבעות. הקריטריון השלישיף שמתייחס לתחנת העלייהף נכנס לחישוב בעקבות דרישת שרת התחבורה הקודמת מירי רגב להנחה לפריפריה. המשמעות של הקריטריון הוא שמפת המדינה חולקה בגסות למרכז, פריפריה קרובה ופריפריה רחוקה, ונוסעים שיעלו בתחנות פריפיאליות יזכו למחיר מוזל בנסיעות בטווחים הקצרים מ-15 קילומטר. נכון להיום, משרד התחבורה מעולם לא פרסם לציבור באופן מסודר איזה איזור מוגדר כפריפריה קרובה או רחוקה ומי זכאי להנחה.

 , צילום: שאול גולן צילום: שאול גולן  , צילום: שאול גולן

שלישית, הצעד צפוי להוביל לביטול הנחת הערך הצבור ברב קו, שנהנים ממנה כל הנוסעים בתחבורה הציבורית. באוצר אומרים שההנחה הזו נוצרה במקור בשביל לשכנע אנשים לעבור מתשלום במזומן לשימוש בכרטיס הרב-קו, וכעת, כשלא ניתן לשלם במזומן בתחבורה הציבורית, ההצדקה לא רלוונטית עוד. ביטול הנחת הערך הצבור ברב-קו צפויה לחסוך מיליונים רבים בשנה לקופת המדינה – על חשבון נוסעי התחבורה הציבורית שנהנו ממנה עד כה.

תגיות