אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הוועידה הכלכלית הלאומית

ינקי קוינט: "יש יותר יחידות דיור אבל לא מרגישים את זה בשוק בגלל המשקיעים"

כך אמר מנכ"ל רמ"י בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט, בהשתתפות דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון. לדברי זילבר, יש להכפיל את השטחים המאוכלסים במדינה: "האתגר הוא תשתיות. אי אפשר לבנות בלי תשתיות ראויות, חיבורים לתחבורה ציבורית, גני ילדים. אף אחד לא מעלה על דעתו שתהיה תוכנית שלא יהיה לה פתרון ביוב"

02.08.2021, 13:35 | ענת רואה

"ביחס לשנים קודמות היינו ב-22 אלף יחידות דיור והיום אנחנו ב-33 אלף יחידות דיור, אבל לא מרגישים את זה בשוק בגלל המשקיעים", כך אמר ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י בשיחה עם דרור מרמור כתב כלכליסט, במסגרת הוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט. לדבריו המשקיעים רכשו בעשרת החודשים האחרונים 22 אלף יחידות דיור. 


קראו עוד בכלכליסט:


לרמ"י אין הרבה קרקעות באיזור המרכז ולכן לדברי קוינט צריך להקים ערים חדשות בצפון ובדרום. "מה שניתן לעשות זה למתוח את המרכז. העתקה של בסיסי צה"ל והעברת חלק מהתשתיות לתוך הים. בפתרון אסטרטגי ארוך טווח צריך להקים עיר בצפון ובדרום אבל זה לא יבוא בלי פתרון תעסוקתי ותחבורתי. בטווח הקצר אפשר להגדיל את השיווקים אבל בטווח הארוך צריך לחשוב על פתרונות יותר יצירתיים", אמר. קוינט התייחס לבחינה של פינוי בסיס שיגום הטילים בראשל"צ וכן פרוייקט שינוי של אלתא באשדוד שצפוי לספק מספר מינימלי של 40 אלף יחידות דיור.  

דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון , צילום: ענבל מרמרי דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון | צילום: ענבל מרמרי דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון , צילום: ענבל מרמרי


לדברי דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון, המשימה היא להכפיל את שטחי המדינה המאוכלסים ולעשות את זה הכי נכון ואיכותי. "התוכניות מדברות על מגוון רחב של יחידות דיור, גם קרקעות פרטיות והרבה התחדשות עירונית - מתוך 2.6 מיליון, 900 אלף הן בהתחדשות עירונית - אבל זה הדבר הנכון ושם האתגרים שלנו. עם זאת האתגר הוא תשתיות - אי אפשר לבנות בלי תשתיות ראויות, חיבורים לתחבורה ציבורית, גני ילדים. אף אחד לא מעלה על דעתו שתהיה תוכנית שלא יהיה לה פתרון ביוב, זה אירוע שהמדינה צריכה להשקיע בתשתיות האלה כדי שיהיה מענה, יש לנו רשימת תשתיות, סוף סוף יש לנו תקציב, התוכניות מאושרות פשוט צריך לבצע אותן", אמרה. 

לדברי קוינט בסופו של דבר, השנה מדובר ב-25 אלף יחידות דיור מתוכננות. "זה נכון שהתוכניות מורכבות, אי אפשר לעשות את זה בהינף יד, צריך מת"שים ומחלפים וצריך לשקע את הרכבת ביבנה, ואי אפשר להגיע לרשות מקומית ולהודיע שנתחיל בבת אחת לבנות 5,000 יחידות דיור, זה קשה פיסית, תשתיתית ולכן חלק מהתוכניות עדיין נמצאות בשלב התוכנית. חייבים שיתוף פעולה, רוב ראשי הרשויות משתפים איתנו פעולה. מיליארדי שקלים יצאו לטובת הסכמי גג, הפתרון הזה תומך בדיור ומצד שני אי אפשר לתלות הכל על הדיור. המדינה צריכה בסוף ליישר קו ולהתקדם. צריך לבנות ובמקביל להתקדם – אי אפשר לעכב את הדיור בגלל חוסר בתשתיות", אמר. 

ינקי קוינט, צילום: אוראל כהן ינקי קוינט | צילום: אוראל כהן ינקי קוינט, צילום: אוראל כהן


לדברי זילבר "אנחנו מתכננים, צריכים להביא את התשתיות והממשלה תתייצב ותחליט איך היא מקדמת את התכנון שלהן. אין לנו תוחלת באיזור המרכז ללא תחבורה ציבורית. המטרו מתקדם. ניהלנו כ-60 ימי דיונים רק בהתנגדויות. מבחינתנו אנחנו נמצאים בנקודת אל חזור כי אי אפשר יהיה להתנהל במדינה בלי מערכת ציבורית רחבת היקף ותחבורה ציבורית שמושתתת על אוטובוסים". 

על התחדשות עירונית אמרה זילבר: "אתמול ועדת שרים אישרה חלופה לתמ"א. כולם מבינים שאין ברירה והתחדשות עירונית כוללת מגוון כלים בסל, אבל בעיקר בתוכניות שמחדשות תשתיות, תחבורה ציבורית, גם מדרכות גם כלי תחבורה שאינם ממונעים. תמ"א 38 היא נחלת העבר, התמ"א החדשה זו תמ"א 70 שהיא סביב המטרו". 

קוינט הוסיף כי דירה היא בסוף מוצר ציבורי ולכן לגיטימי לקבוע מי יהיו הרוכשים של המוצר הזה, האם הם מחוסרי דיור, או משפרי דיור כי המדינה מממנת תשתיות במיליארדי שקלים. "כל תוכנית של מחיר מופחת שקובעת שלא משקיעים יוכלו לרכוש את הדירות האלה היא נכונה וצודקת", אמר.

לאחר הפרעות מן הקהל לגבי הדיור הציבורי הזכיר כי הוא נמצא בתפקיד רק 7 חודשים אך אמר "יש פתרונות של דיור ציבורי, הנושא של דיור ציבורי דון גם בממשלה הקודמת, היה קונפליקט בין משרד השיכון לאוצר. אני חושב שיש פתרון שניתן בלילה הזה". 


תגיות