אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הוועידה הכלכלית לאומית

אלי כהן, מנכ"ל מקורות: "אפשר להוריד את תעריפי המים ב-10%"

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים מקבוצת דלק, הזהיר בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט, כי ישראל מתנהלת בשאננות נוכח מחסור צפוי בחשמל, אבל מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך השיב כי "אנחנו נמצאים עם רזרבה לתוספת יצור של 4,000 מגה ואט, ולכן אפשר להיות שקטים"; יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור הסבירה כי נמל אשדוד נערך לתחרות, על רקע פתיחת נמל פרטי חדש

02.08.2021, 13:48 | שלומית צור

"אין מחסור במים. מקורות מייצרת 20% ממשק המים בישראל, ופועלת להורדת עלויות ייצור המים ולהורדת מחיר המים. אפשר להוריד את תעריפי המים ב-10%", כך אמר היום (ב') מנכ"ל מקורות אלי כהן בפאנל בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט. 

לדברי כהן, "את המהפכה שהמדינה עשתה במשק האנרגיה, שהעבירה את האחריות על הפיתוח לשרי הממשלה, אפשר וצריך לעשות ליישם גם במשק המים. מדיר שינה מעיניי, שמדינת ישראל שופכת מתקן התפלה וחצי לים כל שנה, שיכולים לשמש לחלקאות. מים שאנחנו משלמים עליהם הרבה כסף, וזה בגלל תכנון לקוי של משק מים בשנת 2021 שהכל דיגיטלי. למה לא מתעלים את אותם מים לטובת החקלאות? הכל נובע מכך שממשלת ישראל לא אחראית למשק המים זה, משק סגור לחלוטין, והוא בעצם מגירה סגורה במשרד האוצר, שמונחת בה הרפורמה במשק המים, שלא רק שלא פתחו אותה, גם זרקו את המפתח לים. צריך להעביר את האחריות על משק המים או חלק ממנו למשרדי האנרגיה והאוצר". 

מימין: המנחה יובל שדה. עופר בלוך, אלי כהן, יוסי אבו, ישראל יניב ואורנה הוזמן בכור ו, צילום: יריב כץ מימין: המנחה יובל שדה. עופר בלוך, אלי כהן, יוסי אבו, ישראל יניב ואורנה הוזמן בכור ו | צילום: יריב כץ מימין: המנחה יובל שדה. עופר בלוך, אלי כהן, יוסי אבו, ישראל יניב ואורנה הוזמן בכור ו, צילום: יריב כץ

יוסי אבו, מנ"כל דלק קידוחים מקבוצת דלק, הזהיר כי ישראל מתנהלת בשאננות נוכח מחסור צפוי בחשמל: "מדינת ישראל מעריכה בחסר את הצורך בחשמל, ויהיו יותר ויותר הפסקות חשמל בשנים הקרובות. נגיע למשבר כמו שקליפורניה חוותה כעת ונידרש לתוכנית חירום. צריך לתת מענה לביקושים הגוברים לחשמל, שכוללים גם רכבות. לכן כדי לעמוד ביעדים של אנרגיה דלת פחמן, צריך לעבור לגז טבעי שיהיה הדלק המרכזי ליצור חשמל בעשורים הקרובים". 

אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד , צילום: אוראל כהן אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד , צילום: אוראל כהן

מנגד, אמר מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, כי "נכון לרגע זה הביקוש לחשמל עומד על 12.5 אלף מגה ואט, ואנחנו נמצאים עם רזרבה לתוספת יצור של 4000 מגה ואט, ולכן אפשר להיות שקטים. בשנים הקרובות לא צפוי להיות מחסור בחשמל, ואנחנו בטח לא במציאות של הפסקות חשמל יזומות. הרפורמה במשק החשמל שאנחנו מציינים לחתימתה 3 שנים, שינתה את חברת החשמל ששתי הקצוות של המשק- היצור והאספקה - יוצאים לתחרות. חברת החשמל מייצרת פחות מ-50% מהחשמל בישראל והשאר זה חברות פרטיות. המצב הזה היטיב עם חברת החשמל, היא הרבה יותר יציבה, ורמת החוב שלה ירדה מ-50 מיליארד שקל ל-30 מיליארד שקל".  

מי שרואה בסקטור החשמל כאיום, הוא ישראל יניב יו"ר דור אלון. לדבריו, "נכון שהרכב החשמלי הוא איום על חברות הדלק, ואמרו לנו שתוך כמה שנים, נסגור את העסק ונלך לגדל עגבניות. אבל זה ממש לא מה שקורה. העשור הנוכחי יהיה עדיין עשור של שיא במכירות דלקים כי עדיין מתווספות מכוניות רגילות כל שנה. העשור הבא יהייה לא ברור. מה גם שמימן ללא ספק יהיה בעתיד גורם מרכזי בהנעת רכבים חשמליים".  

הועידה הכלכלית הלאומית 2021  ישראל יניב, צילום: יריב כץ הועידה הכלכלית הלאומית 2021 ישראל יניב | צילום: יריב כץ הועידה הכלכלית הלאומית 2021  ישראל יניב, צילום: יריב כץ


יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור הסבירה כי נמל אשדוד נערך לתחרות, על רקע פתיחת נמל פרטי חדש שיפעל עוד השנה בסמוך אליו. "עשינו השקעות אדירות בנמל וכעת אנחנו קוטפים את הפירות", אמרה הוזמן בכור, "אנחנו רוצים להמשיך להיות נמל מוביל, השקענו 2.5 מיליארד שקל בציוד ורציפים חדשניים. יש לנו את הידע, ואנחנו רוצים שיתנו לנו להתמודד בתחרות שוויונית והוגנת. לאפשר לנו להשתחרר מהרוגלציה שיש לנו כחברה ממשלתית אל מול חברות פרטיות. 98% מהסחורות נכנסות דרך הנמלים, מהים, והמסה הגדולה מאשדוד. הנמל כל הזמן מחפש כל הזמן מנועי צמיחה חדשים. אני רואה בתחרות הזדמנות, גם לשיפור תהליכים, כמו גם כהשקעה באקוויטי. הסתובבתי בעולם וראיתי מה קורה שם והקמנו חממה טכנולוגית שיש בה היום 42 סטארטפים בתחומים שונים, והחממה הזו מהווה הזדמנות להכנסת סיגמנט חדש של הכנסות". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות