אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש לכם מכונית חשמלית? המדינה רוצה לדעת מתי אתם טוענים טעינת רכב חשמלי | צילום: BMW

יש לכם מכונית חשמלית? המדינה רוצה לדעת מתי אתם טוענים

משרד האנרגיה, חברת חשמל וספקית הטעינה EV-Edge ישקיעו 1.9 מיליון שקל בפיילוטים להקמת מתחמי טעינה מנוהלת בחניוני בתים משותפים. הראשון: ברמת אביב

03.08.2021, 08:00 | אודי עציון

בזמן שמכירות המכוניות החשמליות בארץ מזנקות, והממשלה מקדמת מהלכים שימנעו מהשכנים להתנגד לכך שתתקינו בחנייה עמדת טעינה לרכב חשמלי, המדינה מנסה לראשונה להתמודד עם הבעיה הגדולה שמרחפת מעל לטעינה הביתית: מגבלת הספק החשמל בחניוני הבתים המשותפים.


קראו עוד בכלכליסט:


חברת EV-Edge תבצע עבור משרד האנרגיה וחברת החשמל סדרה של פיילוטים להקמת מתחמי טעינה מנוהלת בחניונים כאלה. מתחם מגורים הראשון שישתתף בתוכנית הוא מתחם של ארבעה בנייני מגורים ברמת אביב ג' בתל אביב, עם 1,200 מקומות חניה וכ-40 רכבים חשמליים שיתחברו לתשתית הטעינה כבר בתוך חצי שנה.

המטרה היא לבחון את זמני הטעינה המועדפים על ידי בעלי המכוניות החשמליות, את התגובה שלהם לתמריצים כלכליים כמו ייקור החשמל בשעות העומס והוזלתו בשעות השפל, כדי להתאים את קצב הטעינה בחניון לקיבולת החשמל במקום. במקביל תיבחן היכולת של חברת חשמל להגדיל את אספקת החשמל לבתים המשותפים כמענה לצרכי טעינת המכוניות החשמליות, לצד הגבלת הצריכה ברגעי עומס על הרשת. הפיילוטים יכללו התקנת מונה ראשי ומונים בעמדות. 


עמדת טעינה לרכב חשמלי, צילום: עמית שעל עמדת טעינה לרכב חשמלי | צילום: עמית שעל עמדת טעינה לרכב חשמלי, צילום: עמית שעל


קיבולת החשמל הזמין בחניוני הבתים המשותפים משתנה לפי גיל הבניין וגודל החניון. אבל במקרים רבים לא יוכלו בניינים משותפים להתמודד כבר עם מצב שבו 10% ממקומות החנייה משמשים לטעינת מכוניות חשמליות בו זמנית, ללא ניהול עומסי הטעינה והגדלת אספקת החשמל לבניין.

לתוכנית הפיילוטים הועמד תקציב בסך 1.9 מיליון שקל, שאמור לשמש 4-5 פרויקטים, כאשר 40% מהתקציב יגיע מ-EV-Edge, שבבעלות קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי, 30% ממשרד האנרגיה ו-30% מחברת החשמל.

התקנת מערכת טעינה מנוהלת והגדלת הספק החשמל לבניין ולחניון המשותף עולים בין 30 ל-400 אלף שקל. אחרי ההתקנה ישלם כל דייר עבור החיבור למערכת בין 1,000 ל-5,000 שקל, מעבר למחיר רכישת עמדת הטעינה הפרטית וחיבורה לחשמל במקום. 

ב-EV-Edge מחפשים כעת בתים משותפים נוספים לתוכנית, כאשר הדרישה היא לבניינים שכבר יש בהם לפחות 20 מכוניות חשמליות ופלאג אין. 

תגיות