אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פורסם המכרז לקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים | צילום: עטא עוויסאת

פורסם המכרז לקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים

לפני חודש הושלם הליך המיון המוקדם, וועדת המכרזים הבין-משרדית הכריזה כי חמש הקבוצות שהתמודדו בהליך המיון המוקדם עמדו בתנאי הסף והן כשירות להתמודד במכרז

03.08.2021, 18:09 | יובל שדה

משרד האוצר פרסם היום (ג') את מסמכי המכרז לביצוע הקו הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים. המכרז הוא מסוג PPP (ראשי תיבות של Public Private Partnership), והזוכה יהיה אחראי על ההקמה, המימון, ההפעלה והתחזוקה של שני הקווים.

קראו עוד בכלכליסט:

פרסום מסמכי המכרז התאפשר לאחר שלפני חודש הושלם הליך המיון המוקדם, ולאחר שוועדת המכרזים הבין-משרדית הכריזה כי חמש הקבוצות שהתמודדו בהליך המיון המוקדם עמדו בתנאי הסף והן כשירות להתמודד במכרז. 

כל הקבוצות המתמודדות חברו לקבלני משנה, וחלקן כוללות שיתופי פעולה של חברות ישראליות עם חברות בין-לאומיות. הקבוצה הראשונה שמתמודדת במכרז מורכבת משיכון ובינוי ואגד החזקות; השנייה מורכבת מאלייד, אלקטרה, מנרב ואלסטום; השלישית משפיר הנדסה, קרן נוי וחברת CAF; הרביעית מJSC Transmashholding, דן תחבורה ציבורית, לפידות קפיטל, LLC Northern Capital Tram; והחמישית מקרן ג'נריישן והפניקס ביטוח.

הרכבת הקלה בירושלים , צילום: אוהד צויגנברג הרכבת הקלה בירושלים | צילום: אוהד צויגנברג הרכבת הקלה בירושלים , צילום: אוהד צויגנברג

הקו הכחול צפוי לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, והוא נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. הקו יכלול כ-53 תחנות, ויהיו לו שתי הסתעפויות בצפון העיר ובדרומה - בצפון מגאולה לרמת אשכול, ומגאולה לשכונת רמות; ובדרום מתחנת החאן לשכונת גילה. הקו הכחול יכלול מקטע תת-קרקעי באורך 2.5 ק"מ,  עם שלוש תחנות תת-קרקעיות. 

הקו הסגול אמור להיות קו רוחבי שיחבר בין בית החולים הדסה עין כרם במערב לארמון הנציב במזרח. הקו אמור לחצות את קריית יובל, אזור התעשייה תלפיות ושכונת מלחה. אורכו המתוכנן של הקו הוא 12 ק"מ והוא אמור לכלול 18 תחנות כאשר חלקן מתבססות על קווים קיימים כמו הקו האדום. מלבד הקמת שני המקטעים, הפרויקט יכלול הקמה של דיפו ענק בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות קלות. תקופת הזיכיון צפויה לעמוד על 25 שנים.

הפרויקט מנוהל על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי יובל רז. עוד חברים בוועדה נציגים ממשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, חברת ענבל, צוות תוכנית אב לתחבורה, המשמש כגוף המקצועי האחראי על קידום הפרויקט, וחברת מוריה, המנהלת ומבצעת את עבודות התשתית של הרכבת הקלה בירושלים.

 מרב מיכאלי, שרת התחבורה, צילום: אוראל כהן מרב מיכאלי, שרת התחבורה | צילום: אוראל כהן  מרב מיכאלי, שרת התחבורה, צילום: אוראל כהן

שר האוצר אביגדור ליברמן: "אנו משקיעים משאבים רבים בפיתוח פרויקטי תשתית, והרחבת הרכבת הקלה בירושלים היא אחד מפרויקטי הדגל. הפרויקט יבוצע בשיטת PPP בשיתוף המגזר הפרטי, שיטה שהוכחה כמוצלחת בפרויקטים רבים עד היום".

שרת התחבורה מרב מיכאלי: "עוד פרויקט תחבורתי שישפר משמעותית את החיים של כל אחת ואחד יאפשר לנוע בצורה מהירה ונוחה יותר ויוריד מכוניות פרטיות מהכביש. גם את אי הנוחות שבדרך לשם, בזמן הקמת הפרויקט, אנחנו נשתדל להקל ולהפוך למזערית ככל שניתן. זה חלק מהחזון של משרד התחבורה - שיפור התחבורה הציבורית כך שיהיו כמה שיותר אמצעי ניידות, ושהדרך תהפוך נעימה, מהירה וטובה יותר".

מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, זוהר זולר: "השתתפותן של חמש קבוצות המורכבות מהחברות המובילות בעולם מהווה תעודת הוקרה לירושלים והבעת אמון בפרויקט וברשת הרכבות הקלות בעיר. הקו האדום בירושלים, המציין עשור להשקתו, מוכיח כי ציבור הנוסעים בוחר באלטרנטיבה איכותית של תחבורה ציבורית, כפי שהיא ניתנת לו בירושלים".



תגיות