אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון דורסת את מתחרותיה: מספקת להן שירות משלוחים ג'ף בזוס 27.7.21 | צילום: רויטרס

אמזון דורסת את מתחרותיה: מספקת להן שירות משלוחים

הצרכנים שלא מעוניינים בשירותי אמזון בשל התנהלותה המונופוליסטית, כבר לא יכולים לחמוק ממנה: ענקית הקמעונאות והשילוח מאחסנת ומספקת משלוחים ליריבות כוולמארט ואיביי, תופסת נתח מעסקיהן וממנפת את רשת האספקה שלה

07.08.2021, 20:49 | דייב לי, פייננשל טיימס

אלה ווין לא ציפתה לחבילה של אמזון שהונחה על סף דלתה באיסט וילג', מנהטן. "זה יותר משני וחצי שלא הזמנתי מאמזון שום דבר", אמרה. "אני שונאת את הבזבזנות של שיטת המשלוחים שלה ואת תרבות הצריכה שהיא מקדמת".

קראו עוד בכלכליסט:

ווין רכשה וילון למקלחת באטסי, פלפטורמת המסחר הידועה בעבודות היד שלה, שגם נחשבת לזירת מסחר נפוצה עבור מחפשי החלופות לאימפריה של ג'ף בזוס. אלא שהניסיון להימנע מקשר עם אמזון הוכיח את עצמו קשה מכפי שווין דמיינה: הסוחר באטסי השתמש במערך הלוגיסטי של אמזון כדי לזכות בהזמנה שלה.

התכיפות של מקרים כאלה גוברת, וכך גם המקרים שבהם לקוחות מגיבים בתמיהה, ולפעמים בכעס, בשעה שאמזון מגבירה את מאמציה לספק לא רק את הזמנות המשלוחים שלה, אלא גם את אלה של יריבותיה.

אינפו הגדולה מכולן, מוחקת את יריבותיה,  אינפו הגדולה מכולן, מוחקת את יריבותיה אינפו הגדולה מכולן, מוחקת את יריבותיה,


"אמזון השקיעה שנים בבניית אחת מרשתות האספקה היעילות והשלמות ביותר בעולם", הסבירה החברה באחרונה במודעת דרושים. "כעת, תוכנית ההפצה הרב־ערוצית של אמזון מחפשת להגדיר מחדש את האופן שבו עסקים יוכלו לנצל את יכולות שרשרת האספקה שלנו". בפרסום נמסר עוד כי "החזון השאפתני שלנו הוא לבצע הזמנות עבור לקוחות ברחבי העולם, ללא קשר למקום שבו נעשית העסקה".

יחידה לטיפול במתחרים

בתוכנית ההפצה המצליחה מאוד של החברה המכונה Fulfillment By Amazon) FBA) קיימת תת־יחידה פחות ידועה בשם MCF ((Multi Channel Fulfillment — ההפצה הרב־ערוצית של אמזון. במקומות שבהם FBA מאחסנת, אורזת ומספקת משלוחים ללקוחות של אמזון, לפעמים תוך פחות מיממה, MCF מציעה את אותו השירות עבור מכירות שמתבצעות באתרים אחרים, כמו וולמארט, שופיפיי, אטסי, איביי ועוד.

הרווח של המוכרות־מתחרות מהמהלך מתבטא בנוחות של שמירת המלאים שלהן בתוך מערכת אחת, בעוד שאמזון מנצלת זאת כדי לתפוס נתח מהעסקים של מתחרותיה ולמנף את היכולות העצומות של רשת האספקה שלה, שהקיבולת שלה יותר מהכפילה את עצמה בשנתיים האחרונות.

ג ג'ף בזוס, יו"ר אמזון. הקיבולת של רשת האספקה של החברה יותר מהכפילה את עצמה בשנתיים האחרונות ותוכל לטפל השנה ב־7.5 מיליארד חבילות | צילום: בלומברג ג

MCF הוקמה עוד ב־2007, אך כיום אמזון משתמשת בה באופן תחרותי יותר מול ספקי לוגיסטיקה אחרים, בעודה נכנסת לשותפויות תוכנה חדשות לקידום וייעול השימוש בה. זאת, גם כדי למצוא פתרון להתנגדויות של המתחרות, המעדיפות שאמזון לא תתנהל מול לקוחותיהן. המשמעות של המהלך הזה היא שמעבר לשליטתה בכ־40% מהמסחר המקוון בארה"ב, אמזון תזכה בהבנה טובה עוד יותר של הרגלי הקניות של הצרכנים העולמיים.

"זה לגמרי במגרש שלה", אמר פיטר קירנס, לשעבר מנהל פיתוח עסקי בשירותי ההפצה של אמזון. "יש להם כבר תשתית מסחר מקוון גדולה עם מיליוני מוכרים ומיליארדי יחידות. זה הופך את כל זה להגיוני לגמרי. לו הייתי וולמארט, הייתי חושש מהתובנות שאמזון תקבל כאן. לעולם לא הייתי רוצה שזה יקרה".

אמזון לא סיפקה שום אינדיקציה לגבי נפח הקיבולת שלה המיועד לטיפול בהזמנות של MCF. גם וולמארט ואטסי סירבו למסור את היקף השימוש שלהן בשירות. אנליסט הלוגיסטיקה מארק וולפראט מעריך כי אמזון תוכל לטפל ב־7.5 מיליארד חבילות השנה, לא כולל אלה ששלחה באמצעות חברות שילוח כ־FedEx או UPS.

וולמארט אסרה במפורש על שימוש בלוגיסטיקה של אמזון וחסמה מספרי מעקב הקשורים לרשת המשלוחים שלה. "זה יוצר בלבול כשאנשים מזמינים משהו מוולמארט והוא מגיע באריזה של קמעונאית אחרת", אמרה קארי מקנייט, דוברת וולמארט, שסירבה להתייחס לחששות הרחבים יותר של החברה.

אלא שהחל מחודש יוני, אמזון מאפשרת להתחמק מהצעדים הללו של וולמארט: היא מאפשרת לסוחרים לאחסן מוצרים במחסניה, לקבל הזמנות, לארוז אותן בארגזים שלה, אך לאחר מכן, תמורת תשלום נוסף של 5%, להשתמש בחברת שילוח חלופית.

וולמארט סירבה להתייחס למהלך, שמסתיר את מעורבותה של אמזון בתהליך, מלבד במקרים שבהם הלקוח קיבל חבילה עם לוגו החיוך הייחודי של אמזון.

כל זה עשוי להשתנות בקרוב. בחודש מאי השיקה אמזון רשימת המתנה לסוחרים המעוניינים להשתתף בפיילוט שבמסגרתו ייארזו הזמנות מ־MCF באריזות לא ממותגות. למרות שמהלך כזה, שיקל על מתחרותיה, עשוי להצטייר כמנוגד לאינטרסים של אמזון, הוא מגיע בתקופה שבה יותר סוחרים מבקשים לגוון את הפלטפורמות שבהן הם מפרסמים את מוצריהם, בין השאר בזכות עלייה בביקושים למסחר מקוון בתקופת המגפה.

בחודש יולי הודיעה אמזון כי היא תשלב ישירות את MCF עם BigCommerce, ספקית תוכנת ניהול מובילה עבור סוחרים רב־ערוציים, כלומר כאלה שמוכרים מוצרים בחנויות רבות בו זמנית. "אמזון הופכת את את יכולות ההפצה שלה למודולריות, כדי שאפשר יהיה להשתמש במחסניה באמצעות מיקור חוץ", אמרה שרון ג'י, המנהלת את הפעילות הרב־ערוצית של BigCommerce. "היא בעצם אומרת, 'הרשת שלנו היא הגלובלית ביותר, עם יכולות ניתוב ההזמנות המתקדמות ביותר שנועדו להבטיח משלוח בתוך יומיים'".

מערכות של "ידיד־אויב"

"פלטפורמות מסחר מתחרות יצטרכו להיכנס למערכות יחסים של 'ידיד־אויב' עם אמזון — כלומר יהיה עליהן להתחרות ובמקביל להשתמש בחברה כדי לספק מוצרים במהירות שהצרכנים דורשים", אמרה ג'י. "פלטפורמות המסחר משוועות לפתרון הבעיה הזו עבור הסוחרים שלהן, כי זה יגדיל את נפח המסחר המתבצע בהן".

ואולם המאבק המתמשך של אמזון להרחיב קיבולת בקצב מספק עלולה להוות מכשול עבור MCF. החברה הטילה מגבלות קפדניות על היקף המלאים במתקניה, מה שגרם לתסכול בקרב סוחרים שנאלצו לדאוג להסדרים חלופיים. "יש בכך כדי להגביל את האטרקטיביות של MCF", אמר מוניר אוהאדי מחברת תראסיו, המתווכת בין סוחרים לאמזון. "אנחנו משתמשים בה באופן סלקטיבי", אמר. "אך יש צורך להסיר את מגבלות האחסון הללו ולייעל את ההליכים".

כשנשאל על MCF בשיחה שנערכה באחרונה עם פרסום הדו"חות הפיננסיים, אמר מנהל קשרי המשקיעים של אמזון, דייב פילדס, כי ההתמקדות העיקרית של החברה השנה תהיה בהגדלת הקיבולת לסוחרים ב־Amazon.com. אך הוא הוסיף שעל המשקיעים לצפות שהחברה "תמשיך לפעול לחדשנות היכן שזו תעלה בקנה אחד עם דרישות הלקוחות שכבר נתקלנו בהן במערך שלנו".

התרחבות מסוג זה עלולה לגרור ביקורת, בהינתן כי החברה מתמודדת עם טענות להתנהלות מונופוליסטית ופגיעה בתנאי העובדים שלה. אם הפופולריות של MCF תגדל, יהיה קשה לצרכנים להימנע מאינטראקציה עם החברה. "עשיתי שמיניות באוויר כדי לרכוש מוצר מבלי להשתמש באמזון", כתב משתמש אחד בטוויטר, ביוני. "הזמנתי מאתר עצמאי פריט בכ־3 דולר יותר ממחיר אמזון. אלא שהמוצר עדיין הגיע באריזה של אמזון. איך אפשר להימנע מזה?".


ג'ף בזוס, יו"ר אמזון. הקיבולת של רשת האספקה של החברה יותר מהכפילה את עצמה בשנתיים האחרונות ותוכל לטפל השנה ב־7.5 מיליארד חבילות

צילום: רויטרס

תגיות