אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"משרד החינוך עשה 'העתק הדבק' של הלימודים בכיתה - לווידאו" למידה מרחוק | צילום: אבי מועלם

לקראת 1 בספטמבר

"משרד החינוך עשה 'העתק הדבק' של הלימודים בכיתה - לווידאו"

ביקורת חריפה של מנכ"לית מכון דוידסון על התנהלות משרד החינוך בקורונה. לדברי ד"ר ליאת בן דוד, אחד הכשלים הגדולים של המערכת הוא חוסר הגמישות מול המציאות המשתנה. עוד היא אומרת ש"מערכות החינוך בישראל בנויות לפי מודלים של לפני מאה ומאתיים שנה"

08.08.2021, 18:19 | שחר אילן

מנכ"לית מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, ד"ר ליאת בן דוד, מבקרת בחריפות את התמודדות משרד החינוך עם משבר הקורונה. לדבריה, "מערכת החינוך עשתה 'העתק הדבק' לווידאו של הלימודים בכיתה". אחד הכשלים הגדולים של מערכת החינוך לדבריה הוא חוסר הגמישות מול המציאות המשתנה. עוד היא אומרת שהמערכת "ויתרה על סביבות לימוד נוספות", מלבד הווידאו והכיתה, ו"יש מעט מאוד חשיבה אסטרטגית". בן דוד אמרה את הדברים בשיחה ל"כלכליסט" לקראת פתיחת שנת הלימודים.

קראו עוד בכלכליסט:

לדבריה, "אחד הכשלים הגדולים של מערכת החינוך" הוא חוסר היכולת לגלות גמישות מול השינויים התכופים במציאות שיוצרת מגפת הקורונה. היא טוענת שמערכות החינוך בישראל "בנויות לפי מודלים של לפני מאה ומאתיים שנה. הן לא יודעות להגיב בגמישות הנדרשת ולא בנכונות לשחרר. אלו ספינות ענקיות שמתמודדות עם מציאות שדורשת ספינות מנוע זריזות. זה אחד הפערים הגדולים בין המערכות האלו למציאות. לכן זה כשל".

ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון, צילום: איתי בלסון ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון | צילום: איתי בלסון ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון, צילום: איתי בלסון

לדברי בן דוד, "בקורונה כל שני וחמישי יש איזה שינוי, עוד הנחיה, פחות הנחיה, כן סגר, לא סגר. היכולת להיות גמיש היא יכולת של ספינה מהירה. זו יכולת שהמערכות הגדולות עוד לא למדו מספיק ולא משחררות כל כך".

לדברי בן דוד, מערכת החינוך במקום להתאים את עצמה לנסיבות המשתנות, "ברוב המקרים עשתה הרבה מאוד 'העתק הדבק' של הלימודים בכיתה לווידאו". 

לדבריה, היא מתקשה לעמוד בביקוש לקורסים ההיברידיים של מכון דוידסון. "יש לנו המון ניסיון. אנחנו עומדים לרשות המערכת". הסקרים שלהם מלמדים ש-64% מהתלמידים רוצים לימודים היברידיים. "הם לא רוצים 'העתק הדבק'. מערכת החינוך", לדבריה, "ויתרה על סביבות לימוד נוספות", מלבד הכיתה והווידאו. "היתה שנה וחצי להכשיר את המורים ללמידה היברידית. זה לא נעשה מספיק" 

בנושא עצמאות המורים היא אומר ש"היתה פעילות עצמאית יפיפייה בהרבה רשויות ובתי ספר בתקופת הקורונה, משהו שחימם את הלב. אבל לא כל כך משחררים להם. תקשיב לצעקות נגד הרפורמה שיזם המשרד שמנסה לתת יותר אוטונומיה".

עוד היא מאשימה ש"יש מעט מאוד חשיבה אסטרטגית בישראל". בין היתר היא אומרת ש"אין מספיק מורים למדעים בבתי הספר היסודיים. מורים כלליים מלמדים מדעים. במקביל ללימודים צריך לחשוב מה עושים כדי שבעוד חמש שנים יהיו מורים מקצועיים".


תגיות