אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פעם שנייה בחודשיים: המחירים שוברים שיא מדפים עם מוצרי אסם | צילום: יאיר שגיא

בלעדי

פעם שנייה בחודשיים: המחירים שוברים שיא

מדד המחירים של סטורנקסט זינק ביולי ב־1.3% ושבר את השיא של החודש הקודם, אז עלה ב־0.9%. בתגובה הצרכנים הפחיתו רכישות, מגמה שצפויה רק להתעצם

10.08.2021, 07:02 | נורית קדוש

המחירים בסופר עלו והציבור צמצם את הקניות. מנתוני סטורנקסט, שהגיעו לידי כלכליסט, עולה כי מדד המחירים שעורכת החברה לשוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח וניקיון) עלה בחודש יולי ב־1.3% בהשוואה ליולי אשתקד - עלייה חריגה במדד מחירי סטורנקסט, שלא נרשמה כמותה בשנים האחרונות. מי שהובילו את הזינוק במדד המחירים היו מחלקות המזון והטיפוח האישי. 

מדד מחירי המזון (לא כולל פירות, ירקות וקצבייה) עלה ב־1.3% בהשוואה ליולי אשתקד. הקטגוריה היתה אחראית ביולי ל־70.4% מהמכר בחנויות, והעלייה החריגה בה נרשמה למרות טענות הקמעונאים שלפיהן הם דחו את בקשות הספקים להעלאת מחירים. ניתן להעריך כי אמנם ההתייקרויות שביקשו הספקים נדחו, אך החברות צמצמו את מבצעי ההנחות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף לכך הקמעונאים עצמם מעדכנים את מחירי המוצרים באופן תדיר, וחלקם מעלים בהתאם לשיקול דעתם מחירי מוצרים שנחשבים לכאלה שהצרכן פחות זוכר. 

קראו עוד בכלכליסט:

בעוד את בקשות יצרני המזון להעלות מחירים דחו הקמעונאים, בלטה החלטת קימברלי קלארק (חוגלה) להעלות בחודש יוני בשיעור של עד 7.4% את מחירי מרבית מוצריה, המבוססים נייר: נייר טואלט לילי, חיתולי ומגבוני האגיס, מוצרי היגיינה, מוצרי מותג ניקול ועוד. החברה התעקשה על העלאת המחיר, ולטענת קמעונאים, סירבה למכור למי שלא אישר את ההתייקרות. דיפלומט העלתה ב־5% את מחירי חיתולי פמפרס של פרוקטר אנד גמבל. מהלכים אלו הובילו לזינוק של 2.5% במדד מחירי מוצרי הטיפוח ולעלייה של 0.8% במדד מחירי המוצרים לבית כמו נייר ניגוב ועוד. אף שיצרניות המשקאות לא העלו מחירים, עלה מדד מחירי הקטגוריה ב־0.2% בהשוואה ליולי אשתקד. 

 ,   ,

הזינוק במדד מחירי סטורנקסט בחודש יולי נרשם בהמשך לעלייה של 0.9% במדד המחירים בחודש יוני, שהיה הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות. מהנתונים עולה כי הקיפאון במכירות שנרשם ביוני, בדמות עלייה של 1.9% במכירות, שיעור נמוך מזה של הגידול הטבעי באוכלוסייה, לא הרתיע את הקמעונאים והספקים שהעמיקו את מדיניות צמצום המבצעים. 

המכירות צונחות

תגובת הצרכנים לא איחרה לבוא, ומכירות חודש יולי ירדו ב־6% בהשוואה ליולי אשתקד. בקטגוריית המזון, שהתייקרה משמעותית, צנחו המכירות ב־7.4%, ובקטגוריית המוצרים לבית, הכוללת מוצרי נייר שהתייקרו, נרשמה ירידה של 4.2% בהשוואה ליולי אשתקד. הירידה החדה בחודש יולי העמיקה את הירידה שרושם השוק מתחילת השנה ל־3.2% בהשוואה ל־7 החודשים הראשונים אשתקד. 

הירידה במכירות נרשמה בהשוואה ליולי אשתקד, שבמהלכו זינקו מכירות המזון ב־9.9%, על רקע השפעת משבר הקורונה שגרמה לכך שמרבית הציבור נותר בישראל ולא יצא לחופשות בחו"ל. הירידה במכירות נרשמה בכל סוגי החנויות, למעט חנויות הנוחות במתחמי תחנות הדלק. את הפגיעה הקשה ביותר ספגו חנויות הדיסקאונט, שמכירותיהן ירדו ב־8%, בעוד בחנויות השכונתיות עמדה הירידה על 4.8% בלבד.

הסרת המגבלות שנרשמו בשיא משבר הקורונה ופתיחת שוק ההסעדה והבילויים הובילו לשינוי גם בהרגלי הצריכה. מתחילת השנה נרשמה ירידה במכירות קטגוריות מוצרים המיועדים לבישול ביתי, בהשוואה ל־7 החודשים הראשונים אשתקד וירידה חדה יותר בחודש יולי. מכירות עזרי אפייה ובישול ירדו ב־9.5% וביולי ב־19.4%, מכירות בשרים ודגים ירדו מתחילת השנה ב־10% וביולי ב־12.8%, השימורים ירדו מתחילת השנה ב־9.1%, מוצרים לבישול ירדו ב־6.3%, ורטבים ירדו ב־8.2%. צריכת האלכוהול, שזינקה כשהברים והמסעדות היו סגורים, ירדה ביולי האחרון ב־9.4%, ומתחילת השנה ב־2.5%. 

מנכ”ל תנובה איל מליס. ירידה חדה של 4.5% במכירות, צילום: עמית שעל מנכ”ל תנובה איל מליס. ירידה חדה של 4.5% במכירות | צילום: עמית שעל מנכ”ל תנובה איל מליס. ירידה חדה של 4.5% במכירות, צילום: עמית שעל

ירידה חדה של 7.6% נרשמה במכירות שוק החלב ביולי, והשפיעה על תנובה, מובילת שוק המזון השולטת בתחום החלב, שרשמה ביולי את הירידה החדה ביותר במכירות מבין 10 הספקים הגדולים. מכירות החברה ירדו ב־4.2%. הירידה בביקוש לבשר ודגים פגעה בנטו, שרשמה ירידה של 12.5%, ונתח השוק שלה ירד ל־3% לעומת 3.3% ב־7 החודשים הראשונים אשתקד. שטראוס התחזקה למרות ירידה של 0.5% במכירותיה, ונתח השוק שלה עלה ל־10.2% לעומת 9.9% אשתקד. אסם חוותה ירידה של 1.3% במכירות, וצמיחה קלה בנתח השוק ל־7.5%.

צפי להמשך התייקרות

גל ההתייקרויות לא צפוי להיעצר. בשבועיים האחרונים החלו משווקי העוף הטרי והדגים להעביר לקמעונאים בקשות להעלאת מחירים, לקראת חגי תשרי. זאת ועוד, ההתייקרויות שנרשמו עד כה הן רק חלק קטן מהכוונה המקורית של יצרני המזון והקמעונאים. בדו”חות הרבעון הראשון ציינו שטראוס ודיפלומט כי תיתכן העלאת מחיר, בניסיון להתמודד עם העלייה במחירי השינוע וחלק מחומרי הגלם. משיחות עם ספקים עולה כי הנושא עדיין נבחן. 

"כמה זמן חברה יכולה לספוג את הזינוק במחיר מכולה שעלה ל־15-13 אלף דולר לעומת כ־3,000 דולר לפני התפרצות הקורונה בעולם? זה עניין של זמן עד שהנושא יעלה שוב", אמר ל”כלכליסט” בכיר בענף. 

בנוסף לכך, המדינה צפויה לתרום לזינוק בסל הקניות באמצעות הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקים משפחתיים החל מדצמבר הקרוב. אם יעבור התקציב בכנסת, יעלו גם מחירי המשקאות והכלים החד־פעמיים, שעליהם יוטל מס בניסיון לצמצם את צריכתם המזיקה לבריאות ולסביבה.

תגיות