אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנמל חיפה חוששים מ"המתת חסד להפרטה" צילום: אלעד גרשגורן

בנמל חיפה חוששים מ"המתת חסד להפרטה"

נכון לעכשיו יש ארבע מתמודדות שנותרו במירוץ לרכישת נמל חיפה. אם אכן יאפשרו לנמלי המפרץ והדרום להפעיל רציפי מטען כללי, הדבר עלול להשפיע על הצעות המחיר במכרז

12.08.2021, 07:35 | יובל שדה

 מהפכת התחרות בנמלי ישראל לא תסתיים עם פתיחתם של נמל המפרץ ונמל הדרום לפעילות מלאה, אלא עם הפרטת נמל חיפה הממשלתי שמתוכננת להסתיים בדצמבר הקרוב.


קראו עוד בכלכליסט:


נכון לעכשיו יש ארבע מתמודדות שנותרו במירוץ לרכישת הנמל. כל המתמודדות נמצאות כעת בשלב "חדר המידע" של המכרז, שבו המשקיעים הפוטנציאליים השונים שואלים שאלות ומקבלים מרשות החברות את המידע הרלוונטי לקראת הגשת הצעת מחיר. שלב חדר המידע צפוי להסתיים בשבועות הקרובים ולאחריו קבוצות המשקיעים השונות אמורות להגיש הצעות מחיר. ביום ראשון צפויה הממשלה לאשר את "צו האינטרסים החיוניים", המסדיר את זכויות המדינה בחברה המופרטת.

לאחר שהצעות המחיר יוגשו, המדינה תבחן את ההצעות במשך כחודשיים ואז תודיע על הזוכה במכרז. לאחר שהזוכה ייבחר, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן יצטרכו לחתום על העברת הבעלות לקבוצת המשקיעים שזכתה. מרגע שיש הכרזה על זוכה, ייקחו חודשיים נוספים עד שהמדינה תעביר את כל מניות הנמל לבעלים החדשים.

 נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה | צילום: אלעד גרשגורן  נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן

ההערכות על מחיר הנמל משתנות בין גורם לגורם ואלו נעות בין 1.5–2.5 מיליארד שקל. מיליארד שקלים מהסכום יושקעו בנמל, והיתר (בין 500–800 מיליון שקל) יועברו למדינה לטובת כיסוי הגירעון. 

אם אכן יאפשרו לנמלי המפרץ והדרום להפעיל רציפי מטען כללי, הדבר עלול להשפיע על הצעות המחיר במכרז, וההערכות של גורמים בתחום מדברות על פגיעה שנעה בין 100 מיליון שקל לבין פגיעה שתהווה "המתת חסד להפרטה".

 ,   ,

המתמודדת הראשונה במכרז היא שילוב הכוחות של חברת מספנות ישראל יחד עם החברה האמירתית DP World. השנייה היא קבוצה שמורכבת מחברת גדות וחברת Adani שעד לאחרונה נתפסה כמתמודדת מובילה במירוץ, אלא שהאשמות שחיתות בהודו פגעו בה. מאז האשמות אלה חלפו כמה שבועות, המניה התאוששה ונדמה שהמשבר הזמני חלף. 

הקבוצה השלישית מובלת על ידי דני אונגר, קרן ג'נריישן קפיטל וחברת LOMAR Shipping השייכת לקבוצת ליברה גרופ. לקבוצה זו יש ניסיון רב בספנות אך אין ניסיון בהפעלת נמל. המתמודדת האחרונה היא קבוצת שפיר ששילבה כוחות עם יבואנית הדגן ים השיבולים של מיקי שירן. היא היחידה מבין החברות השונות שלא השיגה "משקיע אסטרטגי", ולכן תיאלץ לשלם 200 מיליון שקל יותר כדי לזכות במכרז. 


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות