אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה שבה כולם נוסעים באותה מכונית צילום: ozy.com

המדינה שבה כולם נוסעים באותה מכונית

החל מ-2008 מייצר מפעל המכוניות של אוזבקיסטן מכוניות שברולט של ג'נרל מוטורס. מסים גבוהים שהטילה הממשלה על יבוא מכוניות הפכו את שיעור השברולטים במדינה ל-94% מכלי הרכב. במשך שנים הצרכנים לא היו מרוצים מהמונופול של שברולט, עכשיו מתברר שגם הנשיא לא מרוצה. האם יוביל לשינוי?

14.08.2021, 14:00 | ליטל סמט

באוזבקיסטן אפשר לנהוג בכל מכונית שרוצים, כל עוד זאת שברולט, כך לפי אתר החדשות ozy. בסיבוב מהיר ברחובות טשקנט הבירה אפשר להיתקל במכוניות שברולט מכל הדגמים: נקסיה, מאליבו, קובלט ועוד, כשלפעמים גם חולפת איזו לאדה סובייטית ותיקה כרוח רפאים מהעבר. 

אוזבקיסטן הכריזה על עצמאות מברית המועצות ב-1991, ושנה לאחר מכן החלה לבנות מפעל מכוניות בהשקעה של 600 מיליון דולר, שהיה הגדול ביותר במרכז אסיה, ומומן על ידי הממשלה המקומית וחברת דייהו הקוריאנית. 

מפעל GM באוזבקיסטן, צילום: רויטרס מפעל GM באוזבקיסטן | צילום: רויטרס מפעל GM באוזבקיסטן, צילום: רויטרס

ב-1996 החלו במכירת המכוניות החדשות שנוצרו במפעל, אך דייהו נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס, כך שמאז 2008 החלו במפעל לייצר מכוניות שברלוט. בתוך שלוש שנים 94% מהמכוניות שנמכרו באוזבקיסטן היו מכוניות שברולט, שהפכו את המדינה לשוק המרוכז ביותר של החברה האמריקאית. בכל זאת, זה לא בדיוק קרה בצורה טבעית בלבד. 

שבקט מירזייאיב, נשיא אוזבקיסטן,   שבקט מירזייאיב, נשיא אוזבקיסטן שבקט מירזייאיב, נשיא אוזבקיסטן,


הממשלה הגנה על השוק המקומי של ג'נרל מוטורס בכך שהשיתה על מכוניות משומשות שיוצרו מחוץ למדינה מכס גבוה. התעריפים אמנם משתנים בהתאם לגיל המכונית וגודל המנוע, אך לפי ההערכות מ-2018, תשלומי המכס יכולים להיות כפולים ממחיר המכונית עצמה. 

המרוויחים הגדולים מהמדיניות הזו הם קבוצה קטנה של פקידים בממשלה ומנהלי החברה, שגורפים מיליארדי דולרים בשנה, כך לדבריו של הכלכלן יולי יוסופוב, שידוע במאבקיו נגד מונופולים. "ללקוח אין ברירה אלא לשלם יותר", הוסיף. בהיעדר היצע של מכוניות זרות שיהוו תחרות, המחירים של שברולט זינקו. בשנים 2013-2012 המחירים של שברולט נקסיה עלו ביותר מ-24%. באותו הזמן דיווחו בכלי התקשורת המקומיים כי המחיר של נקסיה עומד על קרוב ל-17 אלף  דולר, זאת בעוד השכר הממוצע בחודש במדינה עמד על 200 דולר. יתרה מכך, מחירי המכוניות ירדו לאחר שיוצאו למדינות אחרות. כך למשל שברולט שעלתה 14 אלף דולר באוזבקיסטן נמכרה בפחות מ-8,000 דולר לאחר שיוצאה לבלרוס. 

על הכביש לא תמצאו מכונית שאינה שברולט, צילום: ozy.com על הכביש לא תמצאו מכונית שאינה שברולט | צילום: ozy.com על הכביש לא תמצאו מכונית שאינה שברולט, צילום: ozy.com


תורי המתנה ארוכים למכונית

בכל זאת, האוזבקים הזדקקו למכוניות ודגמי שברולט היו היחידים שהיו יכולים להשיג. הבעיה היא שלא היו מספיק. ב-2012 יוצרו במדינה מעל 225 אלף מכוניות שברולט, אך רק קצת יותר מחצי נמכרו לאוכלוסייה המונה 30 מיליון איש. זמני ההמתנה לרכישת מכונית התארכו ליותר משנה, אלא אם הצרכנים היו יכולים להרשות לעצמם לשלם שוחד. 

מפעל GM באוזבקיסטן , צילום: רויטרס מפעל GM באוזבקיסטן | צילום: רויטרס מפעל GM באוזבקיסטן , צילום: רויטרס

הרבה השתנה באוזבקיסטן מאז 2013. נשיא חדש, שבקט מירזייאיב, עלה לשלטון ב-2016 לאחר מותו של הרודן אסלאם קרימוב. הוא החל בהליך רחב היקף של שחרור הכלכלה. בדצמבר 2018 ג'נרל מוטורס מכרה את כל המניות שלה במפעל המקומי לממשלה האוזבקית, אבל המפעל עדיין משתמש במיתוג של שברולט ובטכנולוגיות של החברה באמצעות הסכם מיוחד. עם זאת, נראה שהתרופפה מעט השליטה של שברולט במדינה. "מפעל  המכוניות לא עוזר לנו", אמר מירזייאיב ב-2019 בביקור בעיר שבו שוכן המפעל. "המפעל צריך ליצור 10 אלף מקומות עבודה, אחרת אנחנו לא זקוקים לו".

במשך שנים הצרכנים לא היו מרוצים מהמונופול של שברולט, עכשיו נראה שגם הנשיא לא מרוצה במיוחד, ובמדינה אוטוריטרית במרכז אסיה זה כנראה כל מה שצריך כדי להוביל לשינוי. 


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות