אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המטוסים עדיין מקרטעים, ומנועי בית שמש רושמת רבעון שני רצוף של הפסדים מפעל מנועי בית שמש | צילום: מנועי בית שמש

המטוסים עדיין מקרטעים, ומנועי בית שמש רושמת רבעון שני רצוף של הפסדים

הרווח התפעולי נפל ב-96% והתאפס, אך בחברה רואים ניצנים של שיקום לענף; המנכ"ל דרורי: "מגמת ההתאוששות בעולם התעופה תתחזק בשנה הקרובה"

15.08.2021, 10:03 | חזי שטרנליכט

עד לפרוץ מגיפת הקורונה, מנועי בית שמש נחשבה לאחת הפנינות של שוק ההון, עם הסכמים ארוכי טווח לשיפוץ ותחזוקת מנועים של מטוסים נוסעים. אלא שענף התעופה נפגע קשות מהקורונה, ועדיין לא נראה שהוא בדרך לחזרה לפעילות תקינה. 


קראו עוד בכלכליסט:

מניית מנועי בית שמש, שנפלה ב-47% בשנה שעברה, עדיין לא התאוששה מתחילת 2021. המניה רשמה עד הבוקר תשואה שלילית של 6.6% ושווי השוק של החברה עומד על 604 מיליון שקל, פחות ממחצית מהשיא שנרשם בנובמבר 2019, אז עמד על 1.35 מיליארד שקל.


החברה רשמה ברבעון השני רווח תפעולי מאופס ובשורה התחתונה היא מסכמת רבעון שני רצוף שבו נרשם לה הפסד. ההכנסות של מנועי בית שמש ירדו בשיעור מתון יחסית של 5% והסתכמו ב-31.7 מיליון דולר, ואולם שיעור הרווח הגולמי של החברה נחתך במחצית ל-7.4% מההכנסות. הסיבה היא התחזקות השקל לעומת הדולר - השער הממוצע ברבעון השני היה 3.26 שקלים לדולר לעומת 3.51 שקלים ברבעון המקביל. 

השפעה זו שחקה את הרווח הגולמי ב-1.5 מיליון דולר. בנוסף, בתקופה המקבילה קיבלה החברה פטור מארנונה, בשל התפרצות המגיפה, בהיקף של חצי מיליון דולר, ובתקופה הנוכחית לא זכתה למענק כזה מהמדינה. מעבר לזה רשמה החברה עלייה בהוצאות הפחת בשל פתיחת מפעל חדש, שהיוותה גורם נוסף לשחיקת הרווח הגולמי.


רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, צילום: עמית שאבי רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש | צילום: עמית שאבי רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, צילום: עמית שאבי

התוצאה היא רווח תפעולי של 130 אלף דולר ברבעון השני, נפילה של 96% ביחס לרבעון המקביל. 

בשורה התחתונה סיכמה מנועי בית שמש את הרבעון השני בהפסד של 856 אלף דולר. זהו הרבעון השני ברציפות שבו היא רושמת הפסד, ברבעון המקביל ב-2020 רשמה רווח של 1.2 מיליון דולר.

נקודת האור בדו"חות היא שעל אף שהענף במשבר, החברה איתנה. כחברה שנשלטת על ידי פימי (35.5%), שמקפידה על ניהול רזה וחוב מופחת של החברות שבשליטתה, ההון העצמי של מנועי בית שמש שעומד על 130.8 מיליון דולר מהווה 51% מהמאזן. החברה הפחיתה את החוב הפיננסי נטו שלה ל-80.9 מיליון דולר למול 83.7 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון ו-85 מיליון דולר בסוף 2020. הסכמי המסגרת ארוכי הטווח של החברה נאמדים ב-2.1 מיליארד דולר.

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, אמר עם פרסום התוצאות כי "השלכות מגפת הקורונה על פעילות הקבוצה וענף התעופה בעולם ממשיכות לבוא לידי ביטוי בתוצאות הפעילות גם ברבעון השני של השנה. גם בתקופה מאתגרת זו, אנו שומרים על החוסן הפיננסי של החברה ומציגים תוצאות יציבות, הודות לפעולות וצעדי התייעלות שנקטנו על מנת לצמצם את הפגיעה, זאת בזמן ששער החליפין השפיע לשלילה על התוצאות."

לדברי דרורי, "בחברה מציגים זה רבעון שני ברציפות ירידה בחוב הפיננסי נטו ופועלים לשמר תהליך זה. במקביל, אנו עדים לתחילתו של תהליך התאוששות בעולם התעופה הגלובלי ומצפים כי מגמה זו תתחזק במהלך השנה הבאה".

תגיות