אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך שינתה הקורונה את המסחר באינטרנט דרופשיפינג - מור דבש | צילום: Andrey Popov

כך שינתה הקורונה את המסחר באינטרנט

לפי המומחה למסחר אלקטרוני (E-commerce), מור דבש, גם אם הקורונה תיעלם לחלוטין מן העולם כבר היום, ההשפעות שלה על תחום הדיגיטל ישארו איתנו לעד

16.08.2021, 16:44 | בשיתוף Visionet

הקורונה גרמה לנו להישאר יותר בבית, ומנעה מאיתנו אפשרויות רבות ופעילויות בעולם הפיזי. עם זאת, היא הבליטה את היכולת של העולם הדיגיטלי לפצות על כך: בתקופת הקורונה, קרנן של תוכנות ואפליקציות רבות עלה משמעותית, ושוק האינטרנט השתנה לנצח. שוחחנו עם מור דבש, העוסק בתחום של מסחר באינטרנט ודרופ-שיפינג, כדי להבין כיצד שינתה הקורונה את העולם המקוון.

צילום: Andrey Popov צילום: Andrey Popov צילום: Andrey Popov

״המספרים חד משמעיים״, אומר מור. ״המניה של ענקית הקניות ברשת "Amazon" עלתה ב-75% בערך (יותר מ-3,200$ למניה) מסוף 2019, וניתן לייחס את העליה הזאת למגמת הקניות ברשת שהתחזקה בקורונה. חברת "Fiverr" הישראלית עלתה ביותר מ-1,000% בעקבות הקורונה, היות והיא מסייעת להמון עסקים קטנים ברחבי העולם להפוך לדיגיטלים בזול ובקלות. אם מסתכלים על המצב אצלנו, בגלובס פורסם לאחרונה כי היקף הקניות בישראל ברבעון הראשון של 2021, עלה ב-60% לעומת הרבעון הראשון של 2020 (אז רק החלה הקורונה)״.  

אולי אחרי הקורונה, אנשים יחזרו לקניונים?

״אני מאמין שלא״, אומר מור. ״הטכנולוגיה הרלוונטית בתחום הקניות נותנת נוחות גדולה, ברגע שמתרגלים אליה, קשה לחזור אחורה. תחשוב על זום למשל: נכון, אנשים מתלוננים על הזום, והיא לא מתאימה עדיין לבית ספר. אבל תראה כמה משאבים אפשר לחסוך בזכותה; בעבר, אנשים אפילו לא היו חושבים על האפשרות של לעשות פגישה מקוונת. היום, גם כשאין לנו הגבלות, לא פעם אנחנו מעדיפים לעשות את הפגישה מרחוק. נניח ואני רוצה לקבוע פגישה עם לקוח או קולגה: הפקקים בארץ הם היסטריים, החניה מאוד יקרה והזמן שלי יקר. גם אם יש משהו שנותן ערך מוסף בפגישה שנעשית פנים-מול-פנים, הוא מתקזז ביחס לעלויות הפגישה. ככל שעוברים לעשות פגישות בזום, נמנעים מבזבוז של שעות בדרכים, והפריון לשעת עבודה עולה. את השד הזה כבר אי אפשר להחזיר לבקבוק. 

מתוך כנס דרופשיפינג 01.06.21, צילום בר אהרון מתוך כנס דרופשיפינג 01.06.21 | צילום בר אהרון מתוך כנס דרופשיפינג 01.06.21, צילום בר אהרון

למעשה, הקורונה האיצה תהליכים, אבל לא יצרה אותם. ניקח למשל את הקולנוע: בדיון שנערך בבית ספר לקולנוע בלוס אנג׳לס, אמרו סטיבן ספילברג וג׳ורג׳ לוקאס, שני פיגורות שיודעות דבר או שניים על קולנוע, כי הוליווד מתמקדת רק ביצירה של שוברי קופות עתירי תקציב, וכך למעשה מפסידה קהל גדול של קולנוע שאוהב סרטים איכותיים ומושקעים, שעובר לראות סרטים באינטרנט. הדיון הזה נערך ב-2013! כלומר, כשבקושי היה נטפליקס. היום, יותר מ-8 שנים אחרי, וביתר שאת אחרי הקורונה, די ברור שהם צדקו, וההיעלמות של בתי הקולנוע במתכונת שבה היא קיימת כיום, היא רק עניין של זמן״. 

אולי אז בכלל הטכנולוגיה הזאת רעה לנו?

מור: ״טכנולוגיה היא המחוללת של הקידמה האנושית. אולם צריך להבין שלכל המצאה טכנולוגית יש מחיר, גם אם לא תמיד אנחנו רואים אותו. אני למשל לא הייתי רוצה לחיות בעולם שאין בו גוגל, אבל אני יודע שלשימוש בגוגל יש מחיר, והוא המידע שגוגל אוספים עלי כשאני משתמש בו. לא צריך לעצור את הטכנולוגיה כמובן, אבל מומלץ להיות מודעים למחירים שלה״.

הכל דבש

מור דבש (22) סוחר דרופשיפינג ויזם E-commerce מאז שהיה בן 19. כיום הוא מנטור ומשפיען בתחום בארץ, יוצר של מספר קורסים דיגיטליים בתחום שזכו להצלחה עם מוניטין של אלפי תלמידים מכל רחבי הארץ.

האם גם הדרופשיפינג הושפע מהקורונה? 

מור: ״בקורונה אנשים נשארו בבית, אבל עדיין רצו לקנות בגדים ומוצרים; אלו שלא גילו את הקניות של בגדים באינטרנט לפני הקורונה, גילו אותן במהלכה. רבים הבינו שאפשר לחסוך כך המון זמן מיותר של ללכת לקניון, למצוא חניה ולעבור בין חנויות. עוד לפני הקורונה, אפשר היה לראות שקניונים בערי הפרברים בארצות הברית הולכים וננטשים, רשתות שהיו פעם רשתות קמעונאיות ענקיות ומצליחות כמו "Toys R US" בכלל פשטו רגל, כי הקהל כל הזמן עובר לאינטרנט. לכן, מעצם העליה המתמדת בקניות באינטרנט, גדלה האפשרות להתפרנס היטב מדרופשיפינג ומסחר אלקטרוני בכלל״.

אז אם באמת יש שוק ענק של קניות באינטרנט, זה לא אומר שהשוק רווי?

״ככל שיש עליה בקניות באינטרנט, המשמעות היא שיש יותר הזדמנויות לכל בעל חנות דיגיטלית ולדרופשיפרים בכללותם״, אומר מור. ״דרופשיפרים הם סוחרים מנוסים והיתרון שלהם הוא בכך שהם לא מחזיקים מלאי, לא מתעסקים עם שילוח, אין להם כל התעסקות עם אריזת המוצר, והם מקבלים את הכסף לפני שהם קונים מהספק. לכן הם בודקים היטב את המוצר ומי הספק איתו הם עובדים, כי הספק שלהם והמוצר שהלקוח יקבל, הוא הפנים של הדרופשיפר מול הלקוח, לא של הספק.

מתוך הראיון לכתבה של חדשות 12 - המהדורה המרכזית - "האם אפשר להרוויח אלפי דולרים בעבודה באינטרנט?" | 10/12/2020, צילום: יח"צ מתוך הראיון לכתבה של חדשות 12 - המהדורה המרכזית - "האם אפשר להרוויח אלפי דולרים בעבודה באינטרנט?" | 10/12/2020 | צילום: יח"צ מתוך הראיון לכתבה של חדשות 12 - המהדורה המרכזית - "האם אפשר להרוויח אלפי דולרים בעבודה באינטרנט?" | 10/12/2020, צילום: יח"צ

עכשיו, נניח ואני רוצה להיכנס לדרופשיפינג; אני מזהה מוצר שמוכרים באתר מסוים במחיר זול, למשל Aliexpress. לאחר חקר שוק שעשיתי בעצמי, גיליתי כי למוצר יש פוטנציאל שוק מסוים. אני בוחר להעלות אותו לחנות שלי, בין אם זו חנות שאני הקמתי בעצמי או חנות בפלטפורמה, כמו ב-eBay למשל, ואז אני מתחיל למכור.  דרופשיפר טוב הוא כזה שיודע לתת שירות ללקוח, דואג לאיכות המשלוח ומוודא שהכל הולך כשורה. את הרווח על המוצר, הדרופשיפר עושה מן ההפרש בין עלות המכירה לקניה. למשל: קניתי מוצר בעלי אקספרס שעולה 20$, ומכרתי אותו ב-40$ (בהתאם לתחרות בשוק כמובן). הרווח שאגזור על המוצר הזה במידה וימכר, יהיה 20$, כי אני קיבלתי מהלקוח 40$ והזמנתי אותו מהספק ללקוח ב-20$. ניתן לקרוא לזה עמלת שיווק, היות והמוצר נרכש באתר אחר שהוא לא האתר של הספק. בסופו של יום השוק ממש לא רווי, אלא דווקא בשל יותר מאי פעם כי ככל שיש יותר תחרות, יש יותר יצירתיות מצד כל הסוחרים באשר הם, לחשוב מחוץ לקופסא״.

איך הופכים הופכים את הדבר הזה לעסק?

"תהיה בטוח שכשאתה קונה מוצר באתר כמו Amazon, ג'ף בזוס לא יושב מאחורי המחשב ומתפעל לך את ההזמנה,יש לו עובדים שעושים את כל הדבר הזה וכמו בכל עסק, אי אפשר לעשות זאת לבד, צריך להביא צוות עובדים איכותי וטוב שינהל את כל המערך הזה כדי שנוכל לבנות עסק מנצח, אין דבר כזה עסק ללא עובדים. היום אני שותף בחברת כוח אדם בפיליפינים שמכשירה עובדים לעבודה הזו בדיוק, אני כמעט ולא עובד על החנויות האינטרנטיות שלי כי יש לי את העובדים בפיליפינים שעושים את זה עבורי. מאות סוחרים עם חנויות אינטרנטיות פונים אליי כדי שהעובדים בחברה שלי ינהלו להם את החנות במקומם, כדי שהם יוכלו להתפנות לדברים שהם אוהבים לעשות ולתת לכסף לעבוד בשבילם וככה הם יהפכו מבעלי עיסוק לבעלי עסק"

כדי ללמוד עוד על תחום הדרופשיפינג, הצטרפו לקורס החינמי של מור , או בקרו בדף הפייסבוק והאינסטגרם . ניתן גם לצפות בהסברים בנושא מסחר באינטרנט בערוץ היוטיוב של מור

תגיות