אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל השלטון המקומי נדחתה הרפורמה לסיוע לרשויות חלשות צילום: אבי מועלם, יריב כץ

בגלל השלטון המקומי נדחתה הרפורמה לסיוע לרשויות חלשות

האוצר הוציא מחוק ההסדרים המיועד רפורמה ל"מאצ'ינג דיפרנציאלי" בתקציבי הרווחה, כך שהשתתפות הרשויות המקומיות במימון תהיה ביחס הפוך לדירוג הכלכלי. השלטון המקומי: "לא פעלנו לדחיקת הרפורמה"

18.08.2021, 07:03 | שחר אילן

בהתערבות ממרכז השלטון המקומי, הוציא משרד האוצר מחוק ההסדרים את אחת הרפורמות החברתיות החשובות ביותר — רפורמת המאצ'ינג הדיפרנציאלי

קראו עוד בכלכליסט:

מדובר ברפורמה שמיועדת לשנות את המצב האבסורדי שבו כל הרשויות המקומיות משתתפות בשיעור זהה בעלות שירותי רווחה. הרפורמה ביקשה ליצור מדרג שבו רשויות חזקות משלמות יותר וחלשות משלמות הרבה הפחות. היתה ציפייה שפורום 15 הערים החזקות יפעל נגד היוזמה, אבל בפועל מי שהפתיע ועשה זאת היה מרכז השלטון המקומי, שבראשו עומד חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין.

במשך עשורים המדינה דורשת מכל הרשויות המקומיות מאצ'ינג (מימון תואם) בגודל זהה של 25% בתקציבי רווחה (וגם בתקציבי חינוך רבים). השיטה הזו היא מהגורמים העיקריים לעיוותים תקציביים בישראל. התוצאה שלה היא שרשויות חלשות מוותרות על חלק גדול מהשירותים החברתיים כי אין באפשרותן לתקצב את החלק הנדרש מהן, ורשויות חזקות מקבלות גם את התקציבים שיועדו לחלשות.

דו"ח מבקר המדינה בנושא תקציבי הרווחה שפורסם השנה גילה מצב אבסורדי שבו תקציב הרווחה הממוצע לתושב המטופל ברשויות המקומיות מהאשכולות החברתיים־כלכליים החזקים 7-10 עומד על 5,110 שקל בשנה, והוא גבוה בכ־67% לעומת האשכולות החלשים 1-4 שהתקציב הממוצע בהם הוא 3,056 שקל בשנה. מספר התקנים של עובדים סוציאליים שהוקצו לאלף מטופלים במחלקות הרווחה באשכול חברתי־כלכלי 5 גבוה בכ־155% ממספר התקנים שהוקצו לרשויות מאשכול 1.

מימין שר הרווחה מאיר כהן ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, צילום: אבי מועלם, יריב כץ מימין שר הרווחה מאיר כהן ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: אבי מועלם, יריב כץ מימין שר הרווחה מאיר כהן ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, צילום: אבי מועלם, יריב כץ

בעקבות דו"ח המבקר הודיע שר הרווחה מאיר כהן ש"אחד האתגרים החשובים בדיוני התקציב יהיה תיקון שיטת המאצ'ינג". לדבריו, "כראש רשות בעבר (היה ראש עיריית דימונה - ש"א), אני מכיר היטב את נושא המאצ'ינג שפוגע ברשויות החלשות. הבעיה היא כפולה, שכן לעתים רבות לאותן רשויות אין כלל היכולת לגייס את חלקן ובסופו של דבר עובר תקציב זה שוב לאותן רשויות עצמאיות וחזקות".

במצגת שפרסם בראשית יולי על חוק ההסדרים הצפוי הודיע האוצר על הכוונה להנהיג מאצ'ינג דיפרנציאלי. האוצר לא פירט את שיטת המאצ'ינג החדשה אבל מתרשים שצורף למצגת עולה שהכוונה היא שההוצאה למטופל רווחה באשכולות הנמוכים תעלה בכ־10% ובאשכולות הגבוהים תרד ב־10%-20%. האוצר הסביר שהרפורמה תחזק את שירותי הרווחה ברשויות חלשות. אלא שבין המצגת לטיוטות חוק ההסדרים הרפורמה נעלמה. כמה מקורות הסבירו שהדבר קרה בגלל התערבות ממרכז השלטון המקומי. יצוין שגם רפורמת ייקור הארנונה למגורים והוזלת הארנונה למסחר הוצאה מחוק ההסדרים לאחר התנגדות מרכז השלטון המקומי.

בכיר בשירות המדינה אמר ש"בכל פעם בא שר רווחה חדש ויוזם מאצ'ינג דיפרנציאלי ובכל פעם הערים החזקות מפילות את זה". מקור במשרד הרווחה אמר ש"צריך לבדוק עם האוצר למה הוא התקפל".

מהאוצר נמסר ש"לאור העובדה שהשפעת הקורונה על איתנותן של הרשויות המקומיות טרם הובהרה, הוחלט להמתין בשלב זה ולנסות לקדם את היוזמה במסגרת הצעת התקציב הבאה".

מלשכת שר הרווחה נמסר ש"רפורמת המאצ'ינג אמורה לענות על צורך מתבקש של רשויות המוגדרות במצב סוציו־אקונומי נמוך, מדובר בצעד מתבקש שעושה צדק שוויוני וחלוקתי. אם בסופו של תהליך לא יופיע סעיף זה בתקציב המדינה, נפעל במשרד הרווחה לממשו בפרויקטים חדשים שיושקו על ידי המשרד".

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "המרכז לא נחשף לטיוטת חוק ההסדרים בנושא ולא פעל לדחיקת הרפורמה".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות