אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על הפסידה 81 מיליון דולר בשלושה חודשים (ארכיון) | צילום: רויטרס

אל על הפסידה 81 מיליון דולר בשלושה חודשים

מדובר ברבעון השני של 2021, כאשר בתקופה המקבילה ב-2020 עמד ההפסד על 104 מיליון דולר. בימים אלו החברה מנהלת משא ומתן מול האוצר בנוגע לסיוע נוסף בהיקף של כ-200-100 מיליון דולר

18.08.2021, 10:58 | יובל שדה

חברת אל על  פרסמה היום (ד') את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני של 2021, בהן היא מציגה הפסד של 80.6 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 104 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020. החברה מתמודדת בימים אלו עם משבר הקורונה שצמצם משמעותית את מספר הטיסות והנוסעים. בנוסף, החברה מנהלת משא ומתן אל מול האוצר בנוגע לסיוע נוסף לחברה בעקבות התארכות המשבר, בהיקף של כ-200-100 מיליון דולר, וזאת לאחר שהחברה לא עמדה בהתחייבויותיה למדינה בהסכם הקודם שנחתם עמה.

הכנסות התפעוליות של החברה ברבעון השני של 2021 עמדו על 222 מיליון דולר, וזאת לעומת הכנסות תפעוליות של 151 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020 – עלייה של 47%. במקביל, ההוצאות התפעוליות של החברה עלו בשיעור של 50.2% וברבעון השני של 2021 עמדו על 242 מיליון דולר לעומת 161 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020. 

בחברה מסבירים את העלייה בהכנסות בעלייה בהיקף הנוסעים: ההכנסות מטיסות הנוסעים הסתכמו לכ-139 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר אשתקד, אז פעילות הנוסעים נעצרה כמעט לחלוטין בעוד שהרבעון הנוכחי חלה התאוששות מסוימת. ההוצאות גדלו בהתאם, אך להן נוסף סכום של כ-70 מיליון דולר בגין הוצאות פחת (לרבות הפחתת זכויות שימוש בגין נכסים חכורים). כמו כן, בחברה מתארים כי כ23 מיליון דולר מההוצאות נבעו מעליית מחיר הדלק הסילוני בתקופה האחרונה (מושפע ממחיר עליית הנפט).

הרבעון השני של 2020 כולל בתוכו את פרוץ משבר הקורונה ואת הסגר הראשון בו נתב"ג נסגר כליל ותנועת הנוסעים לארץ פסקה כמעט לחלוטין, וזאת לעומת הרבעון השני של 2021 שעמד בסימן של התאוששות מסוימת במשבר וגדילה בנפח הפעילות של נתב"ג. 

1.1 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג ברבעון השני של 2021, לעומת 70 אלף נוסעים בלבד ברבעון השני של 2020. ברבעון השני של 2019 עברו בנתב"ג כ-6 מיליון נוסעים. בחברה מתארים כי אל על פעלה ברבעון בהיקף של 30% בלבד מהפוטנציאל המלא שלה. 

מטוס אל על מדגם 787, צילום: יאיר שגיא מטוס אל על מדגם 787 | צילום: יאיר שגיא מטוס אל על מדגם 787, צילום: יאיר שגיא


תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה עמד ברבעון השני של 2021 על 151 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים של 23.2 ברבעון הראשון של 2020. בחברה מסבירים את השינוי הזה באשראי המשופר שהחברה השיגה, הזמנות מראש שנעשו על ידי לקוחות ועסקאות שנסגרו עם ספקים.

בכל הקשור לכוח אדם, ביוני הועסקו בחברה 2,873, מתוכם 1,980 עובדים קבועים, 745 עובדים זמניים ו-149 עובדים בחו"ל. בחברה לא מנדבים פרטים נוספים בנוגע להתייעלות ופיטורים נוספים, אך דבר זה נמצא על השולחן ונדון גם במשא ומתן אל מול הממשלה.

בכל הקשור לנתח השוק של החברה בטיסות העוברות בנתב"ג, בחברה מתארים כי ברבעון השני של 2021 כ-30% מסך הנוסעים בנתב"ג היו של אל על וסאן דור (חברת בת של אל על), וזאת לעומת 15% ברבעון המקביל ב-2020 ו-26% ברבעון המקביל ב-2019, לפני פרוץ משבר הקורונה. החברה מחזיקה ב-45 מטוסים, מתוכם 27 בבעלות החברה וגיל המטוסים הממוצע של החברה עומד על 10.4 שנים למטוס.

אביגל שורק, מנכ״ל אל-על: ״למרות הקריסה במספר הנוסעים בנתב״ג, הצלחנו לייצב את הפעילות שלנו, עמדנו בתכנית העסקית וביעדים שהצבנו לעצמנו לרבעון זה ואף הצלחנו לשפר את הפרמטרים התפעוליים המרכזיים שלנו".

שורק הדגיש: ״התפשטות זן הדלתא מחייבת אותנו להתאים את רמת ההוצאות להיקף הפעילות; בנוסף, אנו נדרשים לחבילת סיוע נוספת מהמדינה, נוכח הגבלות הפעילות החדשות. זאת, בדומה למתחרות של אל על שזוכות לסבסוד מממשלותיהן, המקנה להן יתרון תחרותי לא הוגן״

.

תגיות