אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זנדברג: "אעשה ככל יכולתי לעצור את כביש 39, הוא לא יתוקצב" הדמיה של כביש 39 | צילום: חברת נתיבי ישראל

זנדברג: "אעשה ככל יכולתי לעצור את כביש 39, הוא לא יתוקצב"

השרה להגנת הסביבה אמרה את הדברים בסיור עם ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל; החשש במועצה הוא שהכביש, שנועד לחבר בין צומת האלה לצור הדסה, יגרום לפגיעה קשה בשטחים פתוחים

19.08.2021, 20:24 | יובל שדה

במסגרת פגישה שנערכה אתמול (ד׳) בין השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לבין ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל, אמרה השרה כי הקמת כביש 39 אינה כלולה בתקציב המתוכנן לשנת 2021-2022, ושהיא תעשה ככל שביכולתה בכדי לעצור את ההקמה. 


קראו עוד בכלכליסט:


השרה זנדברג הגיעה למועצה האזורית מטה יהודה בכדי לסקור את נזקי השריפה שכילתה 25 אלף דונם של חורש טבעי, והתייחסה גם לעתידו של הכביש המתוכנן.


ויזל וזנדברג, צילום: דוברות מטה יהודה ויזל וזנדברג | צילום: דוברות מטה יהודה ויזל וזנדברג, צילום: דוברות מטה יהודה


כביש 39 היה צפוי לעבור באיזור הרי יהודה ועמק האלה ולחבר בין צומת האלה לצור הדסה, בסמוך לכביש 375 שקיים כיום. תוכנית מפורטת של הכביש אושרה בוועדה הארצית לתכנון, והכביש מקודם על ידי משרד התחבורה וחברת נת"י אמונה על הביצוע שלו. אומדן העלות הראשוני שלו עומד על 1.85 מיליארד שקל. 

לפי התכנון, כביש 39 אמור להיות כביש ראשי מרכזי שיכלול שלושה נתיבים לכיוון. הוא צפוי לחצות נחלים ושלוחות הרים ולכלול חציבות אגרסיביות שיובילו לפגיעה קשה ברציפות השטחים הפתוחים. בין היתר מדובר על שטחים מיוערים הסמוכים לשמורות טבע מהחשובות בהרי ירושלים.


הדמיה של כביש 39 , צילום: חברת נתיבי ישראל הדמיה של כביש 39 | צילום: חברת נתיבי ישראל הדמיה של כביש 39 , צילום: חברת נתיבי ישראל


במקור, הכביש היה אמור לשמש ציר כניסה מרכזי לירושלים אשר יחבר בין המטרופולינים הדרומיים של אשדוד, אשקלון ובאר שבע לעיר הבירה. אך מצב זה השתנה בעקבות הקפאה של חלקו המזרחי, שהיה אמור לחבר בין צור הדסה לירושלים. במצב הנוכחי הכביש מגיע רק עד לדרך הגישה של צור הדסה, ולכן ישנה ביקורת על נחיצותו ועל כך שיצליח לשרת את יעדיו התחבורתיים.

ביקורת נוספת שמגיעה מכיוון החברה להגנת הטבע (שמתנגדת לקידום הכביש) מתייחסת לכך שבתכנון הנוכחי שלו אין מספיק התחשבות בטופוגרפיה המאתגרת ושלא נעשה מאמץ מספיק לצמצם את המפגעים הסביבתיים על ידי פתרונות כמו מנהור. בנוסף, החברה מתארת שצריך לדאוג לפתרונות נוספים למעבר בעלי חיים מפני שמדובר במרחב המשמש כמסדרון אקולוגי ארצי.

השרה גם תמכה בעצירת התפשטות הבנייה האורבנית של בית שמש לתוך עמק צרעה. לפי המועצה האזורית, בבית שמש מעוניינים לדחוף לפיתוח אורבני של האיזור ולהקים בו גם בית קברות, ואילו במטה יהודה מעוניינים "בשימור הטבע והקמת פארק צפרות אקולוגי שישמש את כלל תושבי ישראל כפינת טבע ירוקה במרכז הארץ, בין האחרונות שנותרו".


תגיות