אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפקק בנמלים: אינספור הצעות - אפס פתרונות צילום: אבי רוקח

הפקק בנמלים: אינספור הצעות - אפס פתרונות

בימים אלו מחכות מעל ל-40 אוניות מחוץ לנמלי ישראל; הצעות לפתרון המשבר שהגישו, בין השאר, התעשיינים, נמל אשדוד וחברת SIPG הסינית שתפעיל את נמל המפרץ בחיפה - עדיין לא יושמו בשטח

22.08.2021, 21:26 | יובל שדה

הפקק בנמלים, שהחל כבר לפני כמעט חצי שנה, לא מראה סימנים של דעיכה, וגם בימים אלו מחכות  מעל ל-40 אוניות מחוץ לנמלי ישראל. בימים האחרונים הציעו כמה גופים שורה של פתרונות - שעדיין לא יושמו. 


קראו עוד בכלכליסט:

כך למשל, מנכ"ל נמל אשדוד, משה שיקו ז'אנה. ביקש מאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, לאפשר לנמל לקלוט 50 עובדים זמניים נוספים או פתרון שיהיה שווה ערך לכך – כמו השאלת עובדים מנמל אילת, ניוד פנימי של עובדים או מתן משמרות נוספות לעובדים הקיימים. אדרי השיב כי בקשתו של שיקו משמעה הפרה של ההסכם הקיבוצי. עם זאת, בשיחה עם "כלכליסט", אמר אדרי כי הם מוכנים לניוד פנימי של עובדים ואף ייתכן שיסכימו לקליטה זמנית של עובדים נוספים. מדוע אין התקדמות במגעים בין שני הצדדים? לא ברור.

איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, שלח מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי, ובו הוא מלין על כך שבנמל אשדוד יש מנופים המושבתים מסיבות טכניות ושיש צורך בכוח אדם נוסף. 

רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, שלח מכתב למנכ"ל האוצר רם בלינקוב ולמנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ובו פתרונות שונים למשבר. מלבד הגדלת כוח האדם, תומר מציע להשתמש בארבעה רציפים שונים בחיפה לטובת פריקת מטענים, ואלו כוללים את רציף הדלקים, רציפים 7 ו-8 ורציף קישון מזרח. תומר מציע גם לגבש צוות מקצועי שיכיל מספר רב של גופים לטובת בחינת פתרונות נוספים לצמצום העומסים בנמלים.

הצעותיו של תומר מתכתבות עם שני מכתבים נוספים שנשלחו לאחרונה באותו נושא. המכתב הראשון נשלח על ידי חברת SIPG הסינית שתפעיל את נמל המפרץ בחיפה, וזו ביקשה להפעיל את רציפים 7 ו-8 בנמל לטובת פריקת מטען כללי. המכתב השני נשלח על ידי מנכ"ל נמל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, ובו הוא מבקש לאפשר לנמל מספנות ישראל להפעיל, באופן זמני, את רציף הדלקים העתידי במפרץ חיפה כדי לפרוק בו אוניות מטען.



נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד | צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד




מבול הפניות מלמד כי להמון גופים יש רצון לשנות את המצב הקיים ולפתור את הפקק בנמלים, ולכל אחד מהם יש פתרון כזה או אחר. בינתיים, במשרדי האוצר והתחבורה יושבים ומחכים שהפקק יסתיים, אולי אחרי שנמל המפרץ ייפתח, אולי אחרי החגים ואולי בכהונה של השרים הבאים.

ממשרד התחבורה נמסר: "מזה כמה חודשים ישנו עומס חריג בנמלים הנושא עימו השפעות משמעותיות על המשק. חברות הנמלים מקיימות הידברות עם ועדי העובדים במטרה להביא לצמצום משמעותי של התור, במקביל לבחינת הממשלה מגוון של פתרונות שיתנו מענה לעומס בנמלים. יצויין כי משרד התחבורה אשר חזה את התפתחות משק הנמלים בישראל והצורך בתשתיות נוספות, עוד לפני עשור, שוקד באמצעות חברת נמלי ישראל מזה כעשר שנים על הקמתם של שני נמלי ים חדשים בחיפה (נמל המפרץ) ובאשדוד (נמל הדרום). הנמלים החדשים שהוקמו, בהשקעה של מיליארדי שקלים, יתנו מענה לגידול בנפח הפעילות של הנמלים לצד שדרוגם של הנמלים הקיימים. עם הפעלת נמל המפרץ בחודש הבא ונמל אשדוד בסוף השנה, תתווספנה תשתיות חיוניות לסחר הישראלי ותיווצר תחרות בענף הנמלים שתביא להתייעלות ושיפור משמעותי של השירות לצרכני הנמלים. במסגרת זאת, צפוי שינוי משמעותי ביכולת הנמלים לקלוט באופן מהיר ויעיל את כל סוגי האניות הפוקדות את הנמלים".

תגובת משרד האוצר: "משרדי האוצר והתחבורה פועלים לצמצום המשבר בנמלים, בין היתר באמצעות כתבי הסמכה לנמלים החדשים לצורך פריקה וטעינה של מכולות ריקות ואישור בקשות הנהלות הנמלים הממשלתיים ביחס לתגבור כ"א מתוך מצבת העובדים בנמל וכן באמצעות גיוס עובדים זמניים. כמו כן מתקיימות ישיבות סטאטוס עיתיות מול הנהלות הנמל על מנת לוודא כי אלו פועלים בכלל הכלים העומדים לרשותם, כפי שמצופה מהם. היקף הפקק יצטמצם משמעותית , לאחר פתיחתם המלאה של הנמלים החדשים, הגדלת ההיצע בענף והגברת התחרות בסקטור המכולות. עם זאת, המשרדים בוחנים באופן שוטף גם אפשרויות להגדלת היצע השירות בסקטורים אחרים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות