אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי וילות בצפון ת"א: “עושים לנו כאן תעלת בלאומילך" בנייני הרכבת ברחוב ברקאי בשכונת אפקה. המתנגדים טוענים שהתוכנית מתאימה לאופי הבנייה של רמת אביב ג’ | צילום: אוראל כהן

בלעדי

בעלי וילות בצפון ת"א: “עושים לנו כאן תעלת בלאומילך"

תושבי השכונה בצפון תל אביב, ובהם בנו של אפרים קישון ועידן וולס, נערכים לקרב נגד תמ”א 38 שבה יוקמו 17 בניינים ברחוב ברקאי הסמוך, בטענה לפגיעה ב”צביון הירוק”. העירייה: “הם מצפים שלא נשפר את תנאיהם של הדיירים בבנייני הרכבת"

23.08.2021, 10:10 | שלומית צור

בעלי הווילות בשכונת אפקה בצפון תל אביב מנהלים מאבק חריף נגד תוכנית להתחדשות עירונית במתחם ברקאי הסמוך בטענה ל"פגיעה בצביון השכונה". 

קראו עוד בכלכליסט:


"העירייה החליטה להקים פרויקט מוזר ומגלומני, שישים את הטירוף החלמאי של תעלת בלאומילך בצל", כתב ד"ר רפי קישון, תושב השכונה (ובנו של אפרים קישון, מי שחיבר את הסאטירה על תעלת בלאומילך בלב תל אביב) בהתנגדות שהוגשה לוועדה המקומית. 

"מדובר בפרויקט של 17 מגדלים בשכונת צפון אפקה הקטנה והסגורה. כבר כעת השכונה שלה יציאה אחת הופכת לפקק תחבורתי בעת אירוע של בית הלוחם או איסוף מהגן". הדיון בהתנגדויות יתקיים ב־25 באוגוסט.


רפי קישון, בנו של אפרים קישון. "טירוף חלמאי", צילום: עמית שעל רפי קישון, בנו של אפרים קישון. "טירוף חלמאי" | צילום: עמית שעל רפי קישון, בנו של אפרים קישון. "טירוף חלמאי", צילום: עמית שעל

התוכנית מקודמת במסלול תמ"א 38 של הריסה ובנייה ברחוב ברקאי, בין שכונת אפקה לרמת אביב ג’, על ידי החברות אקרו נדל"ן, קבוצת תדהר וקיו נדל"ן. במסגרת התוכנית, שהופקדה להתנגדויות הציבור בספטמבר 2020, ייהרסו תשעה בנייני רכבת בני שלוש קומות, הכוללים 113 דירות, ובמקומם יוקמו 17 בניינים בני שמונה קומות הכוללים 370 דירות. 30% מהדירות יהיו קטנות, ו־10% מהדירות מיועדות להשכרה ארוכת טווח. 

את הפרויקט תכנן משרד האדריכלים My Architects. התוכנית כוללת גם מגרש בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ועיריית תל אביב, ו־30 מתוך 370 הדירות בתוכנית יוקצו לרמ”י. תקן החניה בתוכנית הוא 0.8 חניות לדירה, בהתאם למדיניות העירייה והמדינה לעבור לפתרונות תחבורה ציבורית.

לתוכנית קמה התנגדות עזה מצד השכנים המתגוררים בווילות בשכונת אפקה, שאף הקימו עמותה ביוזמת עו"ד רון שפירא. השכנים גייסו הון ראשוני להגשת התנגדויות לתוכנית שהגיע למאות אלפי שקלים תחת הכותרת "ח"י פעמים 100 שקלים מכל יחידה צמודת קרקע". כמו כן בהודעת וואטסאפ נכתב כי ההתנגדויות צפויות להידחות בגלל תמיכת העירייה בתוכנית, אך הם נערכים לשלב הבא של הגשת ערר ואף עתירה לבית המשפט. 

טענה לרווח יזמי גבוה

ההתנגדות היא דוגמה נוספת לנימב"י (לא בחצר האחורית שלי), המאפיין לא מעט התנגשויות בין תושבים ותיקים לבין תוכניות חדשות שמבקשות לצופף את ערי ישראל לקראת הכפלת האוכלוסייה בתוך שלושה עשורים. 

השכן אלדד בר נון כתב בהתנגדות: "בשכונת אפקה קיימות 440 משפחות, והפרויקט מבקש להוסיף 257 דירות,  גידול של 58% שישנה את תמהיל, צביון ואופי השכונה". בר נון ציין כי על פי הנהוג, תמ"א 38 מאפשרת הכפלת מספר היחידות, בעוד במקרה זה מדובר בכמות המשלשת את מספר היחידות הקיים. 


בנייני הרכבת ברחוב ברקאי בשכונת אפקה. המתנגדים טוענים שהתוכנית מתאימה לאופי הבנייה של רמת אביב ג’
, צילום: אוראל כהן בנייני הרכבת ברחוב ברקאי בשכונת אפקה. המתנגדים טוענים שהתוכנית מתאימה לאופי הבנייה של רמת אביב ג’ | צילום: אוראל כהן בנייני הרכבת ברחוב ברקאי בשכונת אפקה. המתנגדים טוענים שהתוכנית מתאימה לאופי הבנייה של רמת אביב ג’
, צילום: אוראל כהן

בהתנגדות שהגישו תושבי אפקה הצפונית, באמצעות עו"ד אייל מאמו, צוין: "שכונת אפקה היא פרברית ושקטה. מרבית מבני השכונה הם צמודי קרקע, מיעוטם מבני שיכון בני מספר קומות. התוכנית כוללת הכפלת מספר יחידות הדיור, באופן חסר איזון הפוגע בסביבה הפרברית. זאת לצד צמצום השטחים הפתוחים, שטחי הציבור והגדלת שטחי המסחר. התוכנית לא מציעה פתרון תחבורתי ראוי לכניסה ויציאה מהשכונה או פתרון חניה ראוי. 

התוכנית איננה מתאימה לשכונת אפקה, ועליה להיבנות כחלק משכונת רמת אביב ג', המונה אלפי יחידות דיור ותוספת זו אינה אמורה להשפיע עליה או על המרקם הבנוי. ראוי שהצד הדרומי של התוכנית יכלול בנייה מתונה, מספר קומות נמוך, הקטנת מספר המבנים והגדלת המרווח ביניהם". עוד נטען כי התוכנית כוללת צפיפות גבוהה מהמקובל ורווח יזמי גבוה מהמקובל בתקן 21 שהוא התקן השמאי המומלץ.  

אחת התושבות הביעה מחאה על כך שעל מתחם ברקאי הוחל אופי הבנייה של רמת אביב ג', ולא אופי הבנייה המאפיין את אפקה: "השכונה הפרברית בעלת הצביון השקט והירוק תהפוך עם מגדלי ברקאי לסיטי ולמפגע תעבורתי".


עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק. גויסו עד כה מאות אלפי שקלים למאבק, צילום: רון קדמי עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק. גויסו עד כה מאות אלפי שקלים למאבק | צילום: רון קדמי עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק. גויסו עד כה מאות אלפי שקלים למאבק, צילום: רון קדמי

פגיעה בפרטיות בית הלוחם

התנגדות נוספת הגיש עו"ד יוסי לוי בשם בית הלוחם הסמוך, המהווה בית לפצועי צה"ל, שחלק לא מבוטל מהם פוקדים אותו באופן יום־יומי ורובם מתניידים ברכב פרטי בשל מצבם הפיזי שאינו מאפשר שימוש בתחבורה ציבורית: "החברים חונים בשטחי חניה בתחום בית הלוחם וכן במגרש החניה החיצוני שהשימוש בו הוסדר לטובתם. על כן מבוקש להוסיף 100 חניות בבית הלוחם על חשבון יזם התוכנית". 

עוד נטען כי המקום משמש בית לשיקום פיזי ונפשי של נכי צה"ל שהוקם במכוון בניתוק מהרצף העירוני: "בני הבית חוששים לחשוף את בעיותיהם בפומבי, והיותו בית מבודד מאפשרת להם להתנהל בחופשיות ללא חשש מפגיעה בפרטיות. על כן מבקשים בהנהלת בית הלוחם לבטל בתוכנית סעיף המאפשר הבלטת מרפסות לכיוון בית הלוחם ולטעת עצים בגבול הצפוני כדי להסתיר את המתחם".  

בעירייה סבורים כי יש לדחות את מרבית ההתנגדויות: "תושבי שיכוני ברקאי מתגוררים במבנים ותיקים משנות ה־50, בני שלוש קומות ללא מעלית, ללא מיגון, חלק מהדירות קטנות, והם זקוקים להתחדשות. תושבי אפקה אינם יכולים לצפות כי לא יקודם שדרוג משמעותי כדי לשפר את תנאי הדיור והמחיה של תושבי המקום. תקן החניה בתוכנית נקבע בהתאם למדיניות הוועדה בתוכניות חדשות". 

עם זאת, הצוות המקצועי בעייריה המליץ לקבל חלק מההתנגדויות שהגיש בית הלוחם, ובראשן הגבלת הבלטת המרפסות לכיוון בית הלוחם והוספת הוראת לנטיעת עצים שיתרמו לפרטיות השוהים בו.



תגיות