אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדרך לבורסה, יורדים לשטח: הכירו את ריוויאן - המתחרה החדשה של טסלה  מכונית של ריוויאן | יצרן

בדרך לבורסה, יורדים לשטח: הכירו את ריוויאן - המתחרה החדשה של טסלה

אחרי שאמזון השקיעה בה 700 מיליון דולר ופורד השקיעה עוד 500 מיליון דולר, ריוויאן אוטומוטיב, יצרנית הטנדר החשמלי, הגישה בקשה להיסחר בבורסה בארה"ב לפי שווי מבוקש של 80 מיליארד דולר

30.08.2021, 12:38 | תומר הדר

ריוויאן אוטומוטיב האמריקאית מדווחת כי הגישה בקשה להיסחר בבורסה בארה"ב לפי שווי מבוקש של 80 מיליארד דולר. מועד ההנפקה המשוער, לפי פרסומים בארה"ב יהיה ה-25 בנובמבר. 

עד כאן מדובר בסיפור מוכר, עוד יצרנית רכב חשמלי שהולכת להנפקה בבורסה האמריקאית בשווי מטורף של עשרות מיליארדי דולרים, בסיפור הזה כבר היינו ביום שבו טסלה הונפקה וגם חזינו בנפילתם של לא מעט יצרני רכב אמריקאים שמיהרו לגייס ואז קרסו

טנדר של ריוויאן, יצרן טנדר של ריוויאן | יצרן טנדר של ריוויאן, יצרן

אבל המקרה של ריוויאן שונה מאוד, היא אינה יצרנית חדשה כמו לורדסטאון האמריקאית. מדובר ביצרנית רכב שקמה ב- 2009 עם מטרה שבכלל לא היתה לייצר רכב חשמלי. ריוויאן אוטומוטיב התמחתה ברכב אוטונומי. אבל במהלך השנים חלו כמה שינויים, יצרני הרכב הגדולים הצהירו כי חזון הרכב האוטונומי מתרחק וריוויאן מצאה עצמה עוברת לרכב "רק" חשמלי. אב טיפוס ראשון של מכונית משפחתית אפילו הוצג בשנת 2011, אבל אז בריוויאן הבינו את מה שיצרני רכב חשמלי אחר לא השכילו להבין - הציבור בארה"ב עדיין לא היה בשל למכונית חשמלית משפחתית, והצגתה של מכונית חשמלית משפחתית בסופו של דבר לא עשתה לריוויאן טוב. טסלה 3 השתלטה על השוק בארה"ב וריוויאן הבינה שהיא עלולה להיקלע לבעיה ולהפוך לעוד סטארט-אפ שמזנב אחרי טסלה. 

במקביל ריוויאן כבר נדרשה להתחיל לעמוד בהתחייבויותיה למשקיעים ובחרה לעשות את מה שנדרש כדי להתחיל לייצר - להקים מפעל רכב. אבל ריוויאן לא הקימה מפעל רכב מאפס, אלא רכשה מפעל קיים. במהלך העשור הקודם כמה וכמה יצרני רכב גדולים צמצמו יצור ושיווק בארה"ב וכתוצאה מכך נוצרו הזדמנויות רכישה מעניינות. במקרה של ריוויאן היה זה מפעל של מיצובישי באילינוי שנרכש במחיר מציאה של 16 מיליון דולר. מה שאיפיין את פעילותה של ריוויאן נכון לאותו שלב התפתחותי ובניגוד ליצרניות כמו ניקולה היתה קפדנות יתרה על דיאטה של עלויות. נכון לשנת 2016 ריוויאן מנתה רק 100 עובדים ובשלהי 2017 המספר "התנפח" ל 160 עובדים ו-250 עובדים באמצע שנת 2018. בנקודה זו קיבלה ריוויאן החלטה שעתידה היתה לשנות את כל עתידה של יצרנית הרכב האמריקאית - לייצר משהו שכל אמריקאי רוצה ומשום מה יצרני הרכב החשמלי לא מייצרים: טנדר. 

ההחלטה לייצר טנדר חשמלי עשויה כיום להיראות כמו הדבר ההגיוני ביותר עבור יצרנית רכב. פורד מייצרת את הלייטנינג, לג'נרל מוטורס יש את ההאמר, אבל בשעתו ייצור של טנדר, סמל הקשיחות האמריקאי, ועוד בגרסה חשמלית נראה בלתי אפשרי. לריוויאן היו עוד רעיונות בקנה, לא זו בלבד שהטנדר של ריוויאן יהיה חשמלי, הוא גם יהיה קשוח. אבי טיפוס של הטנדר שמיועדים לקמפינג, טיפוס סלעים ומשימות קשות הוצגו על ידי ריוויאן והטנדר של ריוויאן גם הצמיח רכב שטח חשמלי אשר היה מבוסס על אותה שלדה. בנקודה זו ענקיות הטכנולוגיה שמו לב לחברה הקטנה שמייצרת את המוצר שהאמריקאים רוצים, אבל בגרסה חשמלית.

מכונית של ריוויאן, יצרן מכונית של ריוויאן | יצרן מכונית של ריוויאן, יצרן

בפברואר 2019 הודיעה אמזון על השקעה של כ- 700 מיליון דולר בריוויאן, מה שהבטיח לריוויאן לקוחה נאמנה. מכוניות שליחי אמזון בעתיד יהיו כאלה שייוצרו על ידי ריוויאן - חברה שבכל מקרה כבר מחזיקה באמתחתה בידע שנדרש כדי לייצר רכב מסחרי, אבל המשקיעה הבאה היתה שונה לחלוטין. חודשיים אחרי אמזון היתה זו פורד, המתחרה הפוטנציאלית, שהשקיעה 500 מיליון דולר בריוויאן, מה שאפשר לה להגדיל את מספר עובדיה לאלף. טיפה בים של יצרני הרכב אבל בדיוק המספר שנדרש כדי להמשיך לייצר ולפתח.

אבל- באפריל 2019 התרחש אירוע שעליו אף אחד בתעשיית הרכב העולמית לא בנה - הקורונה התפרצה. יש להזכיר כי בשלב זה לריוויאן עדיין לא היה רכב שטח ביצור סדרתי וגם כיום היצרנית אינה מייצרת באופן סדרתי, מה שרק פעל לטובתה: בזמן שיצרני הרכב הגדולים פיטרו, הוציאו לחל"ת וצמצמו, הצוות הרזה של ריוויאן היה עסוק בלתכנן. אבל זו לא היתה ההשפעה היחידה של הקורונה, יצרני הרכב הגדולים גילו לפתע כי מה שהכי מעניין את האמריקאים הוא היכולת לצאת לשטח ולהתבודד, להכין לבד אוכל, לטפס עם רכב השטח על סלעים ולהתרחק מהציבור הרחב ובפועל, יצרנית הרכב היחידה שנכנסה לקורונה עם רכב שטח כמעט מוכן (במיוחד לאור העובדה שטסלה שוב דוחה את השקת הסייברטראק) היא ריוויאן. 

האופנה של יציאה לשטח ולטבע אינה צפויה להשתנות בשנים הקרובות, מה שישתנה הוא האופן שבו רכבי השטח יתולדקו, או במקרה זה "יחושמלו". לכן מדובר בעיתוי הטוב ביותר עבור ריוויאן לצאת להנפקה, ובניגוד ללורדסטאון מוטורס או לינקולה, יש לה את המוצר האידיאלי בדיוק לתקופה זו.


תגיות