אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שבוע שחור ליצרני הרכב: השבתות במפעלי אופל, דיימלר, קרייזלר ופולקסווגן מפעל פולקסווגן בוולפסבורג גרמניה | EPA

שבוע שחור ליצרני הרכב: השבתות במפעלי אופל, דיימלר, קרייזלר ופולקסווגן

לא רואים את הסוף למשבר השבבים העולמי, שפוגע ביצרניות הרכב. המחסור הגלובלי מורגש לא רק באירופה, אלא גם בארה"ב. בישראל רשימות ההמתנה למכוניות חדשות ארוכה, כשבמקרים מסוימים יבואני הרכב מציעים ללקוחות, במיוחד בקרב ציי רכב, לבחור בדגמים פחות נחשקים שקיימים במלאי

31.08.2021, 09:26 | תומר הדר

משבר השבבים העולמי ממשיך לאיים על יצרני הרכב ואינו צפוי להסתיים בקרוב. אם רק לפני מספר חודשים השבתת מפעל רכב נחשבה לאירוע קטסטרופלי, כעת מדובר כבר בשגרה. לפי הודעת סטלאנטיס, החברה האם של פיאט, אופל ופיז'ו, ההשבתה במפעליי הייצור PSA בסושו, צרפת (PSA היא החברה האם של פיג'ו וסיטרואן, אשר מהווה חלק מסטלאנטיס) נמשכת וכך המצב גם במפעלים שמייצרים רכב מסחרי עבור הקונצרן באיטליה. 

קראו עוד בכלכליסט:


במקביל גם מפעל אופל באייזנאך (גרמניה) מושבת בגלל מחסור בשבבים. בינתיים, במפעלי דיימלר בברמן, גרמניה וקשקנט, בהונגריה מונהג כבר משבוע שעבר משטר של קיצוץ משמרות בגלל הפחתה של יכולת היצור ואילו מפעל פולקסווגן הראשי בוולפסבורג גרמניה, כמו גם מפעלי פולקסווגן בדרזדן פועלים השבוע במתכונת יצור מצומצמת. במקביל, גם מפעל וולוו בגוטנבורג שוודיה לא יפעל עד יום שישי הקרוב.


מפעל של רכב פולקסווגן ב גרמניה, צילום: בלומברג מפעל של רכב פולקסווגן ב גרמניה | צילום: בלומברג מפעל של רכב פולקסווגן ב גרמניה, צילום: בלומברג


המחסור הגלובלי בשבבים אינו מורגש רק באירופה: סטלאנטיס מודיעה בנוסף כי חטיבותיה האמריקאיות נפגעו השבוע בשל המחסור: היצרנית מודיעה השבוע על עצירה מוחלטת של היצור במפעל ראם בסטרלינג הייטס מישיגן, בו מיוצרים הטנדרים של ראם. גם מפעל ג'יפ בבלוודיר, אילינוי יושבת עד לאמצע השבוע הבא כמו גם מפעלי קרייזלר ודודג' בקנדה שלא יפעלו השבוע. 

המחסור בשבבים משפיע על שוק הרכב הישראלי זה מספר חודשים וכעת מתברר כי היקף המשבר גדול מן הצפוי. כיום רשימות ההמתנה למכוניות חדשות נמשכות לתוך 2022, כשבמקרים מסוימים יבואני הרכב מציעים ללקוחות, במיוחד בקרב ציי הרכב, לוותר על אבזור מסוים במכוניות או לסירוגין לבחור בדגמים פחות נחשקים אשר קיימים במלאי. כך, במהלך השבועות האחרונים קיבלו עובדים בחברות גדולות אשר נערכים לקראת שדרוג של מכוניתם בסוף השנה הודעות לפיהן ידרשו לבחור במכוניות בגימור נמוך. לדוגמה, מפניות שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי עובדים שביקשו להצטייד בטויוטה קורולה היברידית לפני עליית מס הקנייה בסוף השנה נענו כי ביכולתם לבחור רק בקורולה שאינה היברידית כלל.


תגיות