אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת אגרות הגודש: בדקו במפה - כמה יעלה לכם לנסוע ברכב בגוש דן? פקק תנועה | צילום: טל שחר

רפורמת אגרות הגודש: בדקו במפה - כמה יעלה לכם לנסוע ברכב בגוש דן?

האוצר חשף את מפת אגרות הגודש - שאמורות להיכנס לתוקף בינואר 2024; גוש דן יחולק לשלוש טבעות, שישמשו אזורי תשלום שונים; אגרות הגודש יוכרו כמס, ועצמאים יוכלו לכלול אותן תחת הוצאות אחזקת רכב

31.08.2021, 18:17 | יובל שדה

הצעת חוק ההסדרים, שצפויה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת כבר ביום חמישי הקרוב, כוללת בתוכה את כל הרפורמות המשמעותיות שיעברו יחד עם התקציב. אחת מהרפורמות הללו היא "מס הגודש", שיוטל על כל הנהגים שייסעו ברכבם הפרטי בגוש דן בשעות העומס. כעת, לראשונה האוצר חושף את מפת אגרות הגודש. אגרות הגודש מתוכננות לפעול החל מינואר 2024, עם אפשרות לדחות זאת למרץ 2025.



קראו עוד בכלכליסט:

לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו אזורי תשלום שונים. הטבעת הפנימית מכילה את העיר תל אביב ללא השכונות הפריפריאליות (דרום יפו והשכונות שמצפון לירקון). הטבעת התיכונה תכיל בתוכה את רוב חלקי רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון, בת ים ושכונות תל אביב שאינן כלולות בטבעת הפנימית. הטבעת החיצונית כוללת את כל גוש דן רבתי – פתח תקווה, הרצליה, יהוד-מונוסון, אור יהודה, קרית אונו, גני תקווה, גבעת שמואל וראשון לציון.


גובה התשלום ייקבע ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס.

1. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בשעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. 

2. בנסיעה לכל כיוון בשעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.

3. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים.

לדוגמה, רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ-25 שקל על מעבר בכל אחת מן הטבעות. כאמור, התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים אך מגבלה זו לא תחול על מוניות רגילות ומשאיות שצפויות לנסוע ללא תקרת חיוב יומית. תשלומי אגרות הגודש לא יוטלו על אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תג נכה ומוניות שירות. אופנועים צפויים לשלם מחצית משיעור התשלום ומשאיות צפויות לשלם תשלום כפול. שר האוצר יהיה רשאי בעתיד לתת הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים בעלי תפוסה מלאה, אבל הנחה זו תהיה כפופה ליכולת הטכנולוגית שתוכל לוודא את כמות הנוסעים ברכב.



פקק תנועה,   פקק תנועה פקק תנועה,



בדברי ההסבר להצעת החוק מתואר "כי בבסיס התוכנית עומדת ההבנה שנסיעה בכביש באזור גוש דן בשעות הגודש היא משאב במחסור". כמו כן מתואר כי תוכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15%-20% בהיקף הנסועה בערים כמו לונדון, סינגפור וסטוקהולם.

אגרות הגודש יוכרו כמס לכל דבר, ועצמאים יוכלו לכלול אותן תחת הוצאות אחזקת רכב. כמו כן, מעסיקים יוכלו לזקוף את ההוצאות על אגרות הגודש כהטבות מעסיק לצרכי מס.

אכיפת התשלום תתבצע על ידי רשת מצלמות והעלות החד פעמית של פריסת המצלמות מוערכת ב-550 מיליון שקל. מבחינת פרטיות, המצלמות יעבירו לרשויות הגבייה את הפרטים הבאים: תאריך הנסיעה, שעת הנסיעה, מיקום המעבר בטבעת וצילום הרכב. לפי נוסח החוק, המידע שייאסף באמצעות המצלמות ותגי החיוב יישמר אך ורק לצורך חיוב בעל הרכב בתשלום הדרך, אך יתאפשר "שימוש משני" במידע, שאינו למטרות גבייה ואכיפה, "בכפוף לכך שהמידע עבר התממה ובאופן מצטבר של למעלה מ- 500 בעלי רכב".

תגיות