אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנובה תלמד את דובאי איך לייצר תחליפי חלב מיגרוס השוויצרית | צילום: בלומברג

בלעדי

תנובה תלמד את דובאי איך לייצר תחליפי חלב

לראשונה חתמה על הסכמים ליצוא ידע, עם חברת מזון מובילה באמירויות ועם הקמעונאית השוויצרית מיגרוס. זאת לאחר שכשל ניסיונה להתרחב בחו"ל בדרך אחרת

02.09.2021, 08:10 | נורית קדוש

לראשונה מאז נוסדה, תנובה תתחיל לייצא ידע שהיא צברה בעשרות שנות פעילותה. ל”כלכליסט” נודע כי תנובה תמכור ידע ותייעץ בבניית קווי ייצור לתחליפי חלב לחברת מזון מובילה בדובאי. הצדדים כבר חתמו על הסכם.  המגעים הראשוניים בין החברות, שנחשפו ב”כלכליסט” לפני כשנה, היו בנוגע ליצוא מוצרי תנובה לדובאי ובהמשך דובר על העברת ידע להקמת מפעל מקומי, אך העסקה שנחתמה היא ליצוא ישיר של הידע וייעוץ לטובת הקמת קווי ייצור מקומיים. 

קראו עוד בכלכליסט:


מיגרוס השוויצרית, צילום: בלומברג מיגרוס השוויצרית | צילום: בלומברג מיגרוס השוויצרית, צילום: בלומברג

העסקה שנחתמה עם חברת המזון בדובאי מצטרפת להסכם עליו דיווחה אתמול תנובה עם קמעונאית המזון הגדולה בשווייץ, מיגרוס. מדובר בהסכם למכירת ידע לייצור תחליפי חלב על בסיס סויה, לטובת המותג הפרטי של הרשת השוויצרית. העסקה עם מיגרוס, שמכירותיה השנתיות עומדות על כ־30 מיליארד יורו, נחתמה לעשר שנים עם אופציה להארכה בעשר שנים נוספות, ובמסגרתה תקבל תשלום עבור ליווי מיגרוס בהתאמת קוויי הייצור הקיימים במפעלי הקבוצה וסיוע בפיתוח המוצרים וכן תמלוגים עבור המוצרים שיימכרו. 

בתנובה מעריכים כי כל אחד מההסכמים יניב לה הכנסות של מיליוני יורו בשנים הקרובות. ההחלטה לפעול למכירת ידע התקבלה אחרי שנכשלו ניסיונות החברה להרחיב את פעילותה דרך רכישת חברות ודרך התרחבות לחו"ל בהשקעות עתק, כמו הקמת פעילות ברומניה או יצוא קוטג' לארצות הברית. 

בדרך של מכירת ידע יכולה החברה להגדיל את היקפי הפעילות, ללא השקעה ותוך קבלת תשלום על מכירת המוצרים המבוססים על הידע שלה. מדובר בצעד חיוני לתנובה, שמבקשת להנפיק את החברה. זאת ועוד, הסכמי הידע מהווים הישג ישראלי משמעותי, שכן המחלבות הישראליות נשענות על ידע של חברות בינלאומיות כמו  שטראוס עם דנונה, טרה עם מולר ותנובה עם יופלה, ואילו כעת חברה בינלאומית רוכשת ידע של חברה ישראלית. 

תנובה נכנסה לתחום תחליפי החלב באופן מינורי לפני כ־18 שנה, אולם נוכח השינויים בהעדפות הצרכנים בשנים האחרונות, פיתחה את הקטגוריה והפכה אותה למנוע צמיחה רווחי. זאת באמצעות השקעות בקווי ייצור, פיתוח מגוון רחב של משקאות, מעדנים, יוגורטים, גבינות וטופו והשקעה שיווקית מסיבית בבניית מותג “אלטרנטיב”.על פי נתוני סטורנקסט, מכירות תחליפי החלב צמחו ב־2020 ב־36.3% והסתכמו ב־425.8 מיליון שקל. על רקע זה שוק התחליפים כבר מהווה 4.5% משוק החלב, לעומת 3.67% ב־2019. העדפת צרכנים מוצרים טריים, לצד השקת חדשנות מוצרית, אפשרה לתנובה לגרוף חלק ניכר מהצמיחה, ומכירות החברה בתחום עלו ב־43.1% ל־241 מיליון שקל ב־2020

על פי נתוני תנובה, שוק תחליפי החלב על בסיס צמחי העולמי צומח בקצב שנתי של 12.5%, ועד 2028 צפוי לגלגל כ־52.6 מיליארד דולר. תנובה תתעל את הניסיון שצברה בתחום למכירת ידע לגורמים נוספים בעולם שמעוניינים להיכנס לתחום תחליפי החלב תוך קיצור התהליך הממושך של הקמת פעילות חדשה או רכישת חברות מתמחות.  אייל מליס, מנכ"ל תנובה: "החברה ממנפת את הניסיון שצברה בשנים האחרונות במחקר, פיתוח וייצור לטובת מכירת ידע בשווקים הבינלאומיים כמנוע צמיחה ארוך טווח". 

מתנובה נמסר בתגובה: “תנובה חתמה על עסקה במסגרתה היא תייעץ בבניית קווי ייצור ובידע לחברת מזון מובילה באמירויות”.


תגיות