אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טסלה בחוץ: אלה מפרטי הניידות החשמליות של משטרת ישראל רכב חשמלי יונדאי קונה | צילום: תומר הדר

טסלה בחוץ: אלה מפרטי הניידות החשמליות של משטרת ישראל

חוברת המכרז להצטיידות בכלי רכב שפורסמה אתמול מדגישה כי יהיה מכרז לרכבים משלושה סוגים - סופר מיני, רכב האצ'בק משפחתי ורכב כביש שטח. אחד מהרכיבים החשובים של המכרז נוגע גם ליכולת הטעינה ומדגיש כי ציון ינתן גם למכוניות שיוכלו להיטען מהר יחסית

02.09.2021, 09:16 | תומר הדר

אתמול (רביעי) פרסם משרד האוצר מתווה חדש להצטיידות בכלי רכב, שכולל גם התייחסויות ספציפיות להצטיידות במכוניות חשמליות וברכבי פלאג אין הייבריד. מתווה המכרז הכללי והעובדה שהשלב הראשון יבוצע באמצעות הצטיידות בניידות משטרה חשמליות נחשף ב"כלכליסט" אך מסמכי המכרז שפורסמו כעת מעלים לא מעט מידע אודות הרכבים שבהם המדינה תצטייד, אופי ההצטיידות ומערכת היחסים מול הספקים (כלומר יבואני הרכב או לסירוגין חברות הליסינג) וגם חששות של מדינת ישראל מפני בעיות שכבר התגלו במכוניות חשמליות אשר נוסעות בכבישים.

חוברת המכרז חושפת כי הרכבים אשר ירכשו במכרז הראשון - "מכרז הדגל" שייועד למשטרה - אשר יקבע את הקווים הכלליים לכל יתר המכרזים שיגיעו אחריו יהיה מכרז לרכבים משלושה סוגים: רכב סופר מיני, רכב האצ'בק משפחתי ורכב כביש שטח. כל הרכבים האמורים הם חשמליים. מפרטי הרכבים שמשתתפים בקבוצה הראשונה קובעים מספר פרמטרים: ראשית, מכונית הסופר מיני של משטרת ישראל, כלומר המכוניות של "סל א" תהיה מכונית חשמלית שמחירה הוא בין 125 אלף ל -156 אלף שקל. המכרז קובע בנוסף גם אורך של בסיס גלגלים (כלומר מרחק מגלגלים קדמיים לאחוריים) של 2.54 מטר. מחיר כזה מכניס להתמודדות מכוניות כדוגמת פיג'ו 208 שבסיס הגלגלים שלה מתאים בדיוק לדרישה של משטרת ישראל. 

רכב חשמלי. יונדאי קונה ev.  עמדת טעינה לרכב חשמלי.   עמדת טעינה אפקון.  תחנת טעינה כביש 6, תומר הדר רכב חשמלי. יונדאי קונה ev. עמדת טעינה לרכב חשמלי. עמדת טעינה אפקון. תחנת טעינה כביש 6 | תומר הדר רכב חשמלי. יונדאי קונה ev.  עמדת טעינה לרכב חשמלי.   עמדת טעינה אפקון.  תחנת טעינה כביש 6, תומר הדר

רשימת האבזור כוללת גם שיקוף מערכות אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, טעינת AC וגם טעינת DC מהירה. ב"סל ב" משתתפות מכוניות חשמליות משפחתיות בתצורת האצ'בק, שמחירן הוא 155 אלף עד 170 אלף שקל. כלומר לדוגמה יונדאי איוניק EV. אורכו המינימאלי של בסיס הגלגלים של ההאצ'בק המשטרתית יהיה 2.65 מטר. בשני הסלים מדגישה משטרת ישראל כי צבע הניידות החשמליות יהיה לבן, אך מוסיפה כי המשטרה תוכל לבחור גם צבע אחד נוסף. העובדה שסלי ההצטיידות של המשטרה מוגבלים כולם למחיר של מתחת ל-170 אלף שקל משאירה את המכוניות החשמליות היותר אופנתיות, כלומר טסלה ויונדאי איוניק 5 הרחק מחוץ ליכולת הרכישה התקציבית של המשטרה – וכך גם בסל ההצטיידות השלישי, של רכבי הכביש שטח, משטרת ישראל מגבילה את התקציב ל- 129 אלף עד 165 אלף שקל - אך מאפשרת לרכבים המשתתפים להיות בעלי בסיס גלגלים יחסית קצר של2.57 מטר - נתון שמאפשר למשל ליונדאי קונה החשמלית להשתתף במכרז.

המפרטים אינם מותירים ספק לגבי שימושן המשטרתי של המכוניות החשמליות: רשימת הדרישות כוללת מגברי צופר, לוחיות משטרתיות, שקעים להתקנה של פנסים מהבהבים ואפילו התקנים אשר לקוחים מסרטי ריגול, כמו למשל "מחליף לוחית רישוי בהפעלה חשמלית" – אבל כאמור במשטרת ישראל חוששים למשל מהמזגנים של המכוניות החשמליות ודורשים כי כל רכב מתמודד יועבר למשטרת ישראל למה שמוגדר בחוזה כ"ניסוי מיזוג אוויר". 

בניסוי ידרשו הרכבים החשמליים לשמור על טמפרטורה של 25 מעלות בתא הנוסעים – והמכרז גם קובע כי במידה והניסוי יתקיים ביום שאינו יום חמסין המשטרה תבדוק את הרכבים בתוך תנור מיוחד לצביעת רכב. עוד קובעת המשטרה כי אחד מהרכיבים החשובים של המכרז נוגע גם ליכולת הטעינה. כך, בנוסף לציוני נוחות ובטיחות מדגיש המכרז כי ציון ינתן גם למכוניות שיוכלו להיטען מהר יותר מחברותיהן.


תגיות