אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מועדוני הצרכנות הגדולים הוט ואשמורת מאיימים לעזוב את ישראכרט בית ישראכרט | צילום: ויקיפדיה דוד שי

בלעדי

מועדוני הצרכנות הגדולים הוט ואשמורת מאיימים לעזוב את ישראכרט

נציגי מועדון הוט, שמיועד להנדסאים ואקדמאים, ומועדון אשמורת, שמיועד למורים, מקיימים מגעים עם כאל ו־MAX לקראת החלטה על גורל ההתקשרות עם ישראכרט בינואר. מחזור העסקאות של 520 אלף חברי המועדונים מהווה 14% מהעסקאות שסולקת ישראכרט

05.09.2021, 07:00 | אלמוג עזר

האם ישראכרט עלולה לאבד שניים ממועדוני הלקוחות הגדולים ביותר שלה? ל"כלכליסט" נודע כי נציגי מועדוני הלקוחות הוט ואשמורת, שמונים יחד 520 אלף חברים, פועלים יחד ומנהלים ומשא ומתן עם שתי חברות כרטיסי האשראי המתחרות - כאל ו־MAX (שמה הנוכחי של לאומי קארד) – לקראת מעבר אפשרי. 

קראו עוד בכלכליסט:

ההסכם של הוט ואשמורת, שחודש פעם נוספת ב־2016, יסתיים בינואר 2023. במסגרת ההסכם שנחתם לפני חמש שנים, נקבע כי יש אפשרות להאריך את ההסכם בחמש שנים נוספות. אולם ההחלטה על כך צריכה להתקבל כבר בינואר הקרוב, זאת מאחר שהחוזה בין הצדדים מחייב הודעה מוקדמת  - הן בנוגע להארכה והן בנוגע לעזיבה – שכן ההליך הדרוש על מנת לעבור לחברת כרטיסי אשראי אחרת אורך כשנה.

מחזור של 22 מיליארד שקל

אם שני המועדונים יחליטו לעזוב את ישראכרט, הדבר יהווה מכה לחברת כרטיסי האשראי הגדולה בענף. מחזור העסקאות השנתי שנסלק בכרטיסי האשראי שהנפיקה ישראכרט ל־300 אלף חברי מועדון הוט ו־220 אלף חברי מועדון אשמורת נאמד ב־13 מיליארד שקל ו־9 מיליארד שקל בהתאמה. כלומר, סכום כולל של 22 מיליארד שקל בשנה. לשם השוואה, בשנת 2020 מחזור העסקאות שסלקה ישראכרט הסתכם ב־158.5 מיליארד שקל. כלומר, מחזור העסקאות של חברי מועדון הוט ואשמורת מהווה כ־14% מסכום זה. במחצית הראשונה של 2021 מחזור העסקאות שסלקה ישראכרט משקף קצב שנתי של 174 מיליארד שקל, כך שהנתח של הוט ואשמורת מהווה 12.6%. בנוסף, נכון לסוף יוני, לישראכרט 3 מיליון כרטיסים פעילים  וכ־770 אלף כרטיסים לא פעילים, כך שחברי המועדונים שבוחנים את עזיבת החברה ככל הנראה מהווים נתח נכבד ממספר הכרטיסים הפעילים. 

מימין: מנהל מועדון אשמורת ארי שטיינברג ומנכ"ל ישראכרט הנכנס רן עוז, צילומים: רפי דלויה, עמית שעל מימין: מנהל מועדון אשמורת ארי שטיינברג ומנכ"ל ישראכרט הנכנס רן עוז | צילומים: רפי דלויה, עמית שעל מימין: מנהל מועדון אשמורת ארי שטיינברג ומנכ"ל ישראכרט הנכנס רן עוז, צילומים: רפי דלויה, עמית שעל

ההכנסות של ישראכרט משני המועדונים האלו מגיעות מעמלות סליקה עבור העסקאות שמבוצעות בכרטיסים, וכן מהצעת מוצרים משלימים לחברי המועדונים, דוגמת מתן הלוואות ועמלות מכירת מוצרים מחו"ל. בשל גודלם, המועדונים נהנים מהטבה בדמות פטור מעמלה קבועה, וחברי המועדונים זכאים להנחות באלפי בתי עסק, כולל בחברות שמוכרות רכבים ודירות.  

הוט ואשמורת בוחנים את האפשרות לעזוב את ישראכרט על רקע השינויים שהתחוללו בשוק האשראי בעקבות החוק להגברת התחרות במערכת הבנקאית, שנחקק ב־2017 – שנה לאחר שהוט ואשמורת חידשו את החוזה עם ישראכרט - שבמסגרתו נאלצו בנק לאומי ובנק הפועלים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן – לאומי קארד וישראכרט בהתאמה. לאומי קארד נמכרה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס ושינתה את שמה ל־MAX, וישראכרט הונפקה בבורסה. מאז, גם הבנקים החלו להנפיק כרטיסים עבור מועדוני צרכנות. השינויים האלו מאפשרים להוט ואשמורת לדרוש ולקבל תנאים טובים יותר מחברות כרטיסי האשראי. במקביל, ראשי המועדונים מבקשים להכניס תוכן נוסף לכרטיסים של המועדונים, שיאפשרו שיתוף פעולה עם רשתות מזון וקמעונאות גדולות, דוגמת רמי לוי, שופרסל ופוקס. 

מי שיידרש להתמודד עם המשימה להשארת מועדוני הוט ואשמורת בישראכרט הוא רן עוז. עוז, מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, נבחר לתפקיד מנכ"ל ישראכרט בחודש יולי האחרון והוא ייכנס לתפקידו מיד לאחר החגים. עוז כיהן בעבר כיו"ר כאל, כך שהוא מכיר היטב את המתחרה שעומד מולו וכן את התחום. 

באשמורת והוט דוחים את הטענות כי המגעים מול כאל ו־MAX הם בגדר מנוף לחץ להשגת תנאי טובים יותר מישראכרט. על פי בכירים בארגונים האלו, בנקודת הזמן הנוכחית הסיכוי לעזיבת ישראכרט גבוה מהסיכוי להארכת החוזה. בשלב זה, המגעים המתקדמים יותר מתבצעים מול כאל, כשעל השולחן מונחת האפשרות לעבור למועדון שופרסל שאותו היא מפעילה עבור ענקית הקמעונאות. 

מהמועדונים הגדולים בארץ

על פי רוב, ישנם שני סוגים של כרטיסי אשראי שמונפקים למועדונים. ישנם כרטיסי אשראי שמונפקים למועדוני צרכנות – שהם אינם גופים מסחריים, אלא כאלו שמטרתם היא לפעול למען רווחת החברים בהם; וישנם כרטיסים שמונפקים על ידי גופים שונים שלא עבור קבוצה מוגדרת, אלא במטרה להפיק רווחים מהלקוחות שיבחרו להצטרף. הוט ואשמורת נמנים עם הקבוצה הראשונה. לייף סטייל, למשל, נמנית עם הקבוצה השנייה.

מועדון הצרכנות הגדול בישראל הוא זה של משרתי הקבע, חבר, שמונה כ־350 אלף איש. מועדון הוט, שמנוהל על ידי צביקה וילנאי, הוא השני בגודלו. המועדון מיועד להנדסאים, טכנאים, אקדמאים במקצועות מדעי הרוח והחברה ועובדים סוציאליים, ובני ובנות זוגם. מועדון זה הוקם ב־1996. מועדון אשמורת, מבית הסתדרות המורים, מיועד למורים וסטודנטים להוראה, ובני ובנות זוגם. מועדון זה, שמנוהל על ידי ארי שטיינברג, הוא השלישי בגודלו. 

מועדוני הלקוחות הוכיחו בעבר כי הם אינם שבויים של חברות כרטיסי האשראי. כך, למשל, המועדון של שופרסל עבר ב־2018 מלאומי קארד לכאל, זאת לאחר שעבד עם לאומי קארד במשך 11 שנים. באותה העת, וגם כיום, דובר באחד המועדונים הגדולים ביותר שפועלים עם כרטיס אשראי חוץ־בנקאי. 

מישראכרט נמסר: "שיתוף הפעולה עם הוט ואשמורת הוא מוצלח וארוך טווח, ואנו משוכנעים שימשיך להתקיים גם בעתיד". 

תגיות