אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר: נזרים לאל על 50 מיליון דולר - בתנאי שתמכור מטוסים וחלק ממועדון הנוסע המתמיד צילום: בלומברג

האוצר: נזרים לאל על 50 מיליון דולר - בתנאי שתמכור מטוסים וחלק ממועדון הנוסע המתמיד

במשרד האוצר מעמידים תנאים לסיוע לחברת התעופה; בין השאר מבקשים שם לקבוע לוח זמנים למכירת חלק מצי המטוסים - ודורשים שבעלי המניות יזרימו לחברה 43 מיליון דולר

09.09.2021, 14:15 | תומר הדר

משרד האוצר יעמיד לאל על סיוע של 50 מיליון דולר שמיועד, בשלב הראשון, לאפשר לה לפעול ב-12 החודשים הקרובים. כך הודיעה חברת התעופה לבורסה, בהתאם למכתב ששלח אליה מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב. כזכור, אל על ביקשה מהמדינה סיוע של כ-150 מיליון דולר, ארקיע ביקשה כ-35 מיליון דולר וישראייר - 20 מיליון דולר.


קראו עוד בכלכליסט:


לפי המכתב של בלינקוב, באוצר דורשים מאל על התחייבות להקטנת פירעונות בגין החוב הפיננסי שלה כדי להקל על תזרים החברה בשנה הקרובה. מעבר לכך דורש האוצר מהחברה להעמיד לו לוח זמנים ברור בו יפורטו מועדי מכירה של מטוסים, ודרישה שעשויה להיות בעייתית במיוחד: התחייבות למכירת "חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד". 


קני רוזנברג, בעל השליטה, על רקע מטוס אל על, צילום: רויטרס, Centers Health Care קני רוזנברג, בעל השליטה, על רקע מטוס אל על | צילום: רויטרס, Centers Health Care קני רוזנברג, בעל השליטה, על רקע מטוס אל על, צילום: רויטרס, Centers Health Care


בנוסף דורש משרד האוצר מבעלי אל על להזרים לחברה הון בהיקף זהה להיקף הסיוע. בתמורה לדרישות האוצר תקבל אל על סיוע מהמדינה בהיקף של 50 מיליון דולר, זאת בהתאם לפעימות שאל על תוכל לקבוע. הפעימות ילוו בביקורת של האוצר על צעדי ההתייעלות של החברה,  ותוקפן יהיה לשנה אחת.

את הסיוע תעניק המדינה לאל על בדרך של אג"ח המיר למניות ללא בטחונות וללא ריבית צמודה לדולר או למדד המחירים למשך שלוש שנים. אל על תוכל לפרוע את האג"ח או לחלופין להנפיק מניות לציבור. בכל מקרה, המדינה לא תוכל להחזיק מעל 24% ממניות החברה (לעומת 15% כיום).

תנאי סף נוסף שמדינת ישראל מציבה לכל סיוע הוא שבעלי המניות יעמדו בהתחייבותם להזרים 43 מיליון דולר לחברה. 

המתווה שמשרד האוצר מציב לאל על מעלה לא מעט סימני שאלה, גם באשר להסכמתם של בעלי המניות להזרים את ההון אך גם בתחומים נוספים: ההתחייבויות על מכירת המטוסים עשויות להיות בעייתיות בעידן בו התעופה העולמית עדיין מלקקת פצעים בעקבות משבר הקורונה. מעבר לכך, הודעת האוצר לפיה אל על תידרש למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד שלה גם עשויה להיות בעייתית: מועדון הנוסע המתמיד של אל על נחשב לעוגן משמעותי מבחינת החברה וכולל לקוחות קבועים שבמידה מסוימת מחויבים לטוס אל על, ואולם מבחינת משרד האוצר מדובר ככל הנראה דווקא באופרציה שאינה מצדיקה את המשך קיומה.

מאל על נמסר בתגובה: "כפי שדיווחנו לבורסה, החברה  מצויה במו"מ עם האוצר ועם הבשלת השיחות והגעה להסכם מחייב נדווח לציבור".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות