אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך הצית משבר האקלים מלחמת שמן פס ייצור של קריספי קרים דונאטס בדנבר, ארה"ב | צילום: בלומברג

FT

כך הצית משבר האקלים מלחמת שמן

הביקוש הגובר לדיזל ירוק יצר תחרות בין חברות המזון והאנרגיה על היצע מתכווץ של שמן צמחי. מנכ"ל איגוד האופים בארה"ב: "אנחנו תומכים באג'נדה ירוקה ובדלקים מתחדשים, אבל מודאגים שלא נוכל לרכוש שמן"

12.09.2021, 22:19 | אמיקו טרצונו וג'סטין ג'ייקובס, פייננשל טיימס
שברון תייצר דלק ביולוגי לדלתא איירליינס, גוגל תעקוב אחר הזיהום ענקית האנרגיה תנטר את את פליטות גזי החממה באמצעות שירותי הענן של גוגל. חברת התעופה התחייבה מצדה להחליף 10% מדלק המטוסים שלה בדלק ביולוגי עד 2030 לכתבה המלאה

החיפוש אחר שמן מנועים מזהם פחות מתדלק מאבק בין חברות המזון לתעשיית האנרגיה, המתחרות על היצע מתכווץ של חומר גלם צנוע: שמן צמחי.

בתי זיקוק ובהם מרתון פטרוליאום ואקסון מוביל מוסיפים "דיזל בר־קיימא" למוצריהם בתגובה לתמריצים ממשלתיים המעודדים שימוש בדלקים נקיים יותר. חומרי הגלם הנפוצים הם שמנים אכילים המופקים מצמחים או בעלי חיים.

קראו עוד בכלכליסט:

החזית החדשה מדאיגה את חברות המזון המתמודדות עם מחירי שיא של שמנים. "אנחנו תומכים בדלקים מתחדשים ובאג'נדה ירוקה אבל מחירי שמן הסויה שילשו את עצמם. החברים שלנו מודאגים שהם לא יוכלו לרכוש שמן", ציין רוב מאק'קי, מנכ"ל איגוד האופים האמריקאי.


קבוצת הסחר, שעמה נמנים יצרנית הדונאטס קריספי קרים, בימבו בייקריז ופפרידג' פארם, נפגשו באחרונה עם גורמים רשמיים מטעם סוכנות הגנת הסביבה האמריקאית כדי לשדלם לצמצם את היקף התמריצים הפדרליים הניתנים בשוק הדלקים הביולוגיים.

ארגוני מזון מתנגדים זה זמן ליעדי הדלקים הביולוגיים בארה"ב, בעיקר בעקבות העלאה חדה של התמריצים בשוק האתנול ב־2007. הפעם המוקד עבר לחומרי הגלם עבור תעשיית הדלקים מסוג דיזל המשמשים רכבים כבדים.

משבר האקלים הצית מלחמת שמן,  משבר האקלים הצית מלחמת שמן משבר האקלים הצית מלחמת שמן,

"בחוגי המזון והחקלאות המחלוקת היא דיזל מול דונאטס, כאשר מזון ודלק מתחרים על אותו שמן", ציין דיוויד ווידמאר, כלכלן ויועץ בתחום החקלאות. משרד החקלאות האמריקאי צופה כי מחירי שמן הסויה ינועו סביב 65 סנט לפאונד השנה, יותר מפי שניים לעומת 2019.

תמריצים פדרליים

קריספי קרים, חברת הדונאטס שבסיסה בניו יורק, ציינה בשנה שעברה "לחצים משמעותיים של חומרי גלם, במיוחד שמנים אכילים", כאשר הודיעה על העלאת מחירים. "אני חייב להודות שהלחץ של חומרי הגלם בטווח הקרוב הוא יוצא דופן", ציין סמנכ"ל הכספים של החברה ג'וש צ'רלסוורת' בשיחה עם אנליסטים.

המתיחות נמצאת בשיאה בארה"ב, שם המדיניות הפדרלית ותמריצים לשימוש בדלק עם פליטת פחמן נמוכה במדינות כמו קליפורניה התניעו השקעות נרחבות ביכולת הייצור של דיזל בר־קיימא.


פס ייצור של קריספי קרים דונאטס ב דנבר ארה"ב, צילום: בלומברג פס ייצור של קריספי קרים דונאטס ב דנבר ארה"ב | צילום: בלומברג פס ייצור של קריספי קרים דונאטס ב דנבר ארה"ב, צילום: בלומברג

כמות שמן הסויה שמשמשת לייצור דלקים ביולוגיים בארה"ב צפויה להגיע ל־11.5 מיליארד פאונד השנה, עלייה של כ־30% לעומת 2019 ולמעלה מ־45% מצריכת שמן הסויה הביתית, כך לפי הערכות USDA. מנהל המידע האמריקאי בתחום האנרגיה צופה כי יכולת הייצור של דיזל בר־קיימא תגיע ל־5.1 מיליארד גאלון בשנה עד 2024. אף שמדובר בנתח זעיר של תפוקת בתי הזיקוק, מדובר בעלייה חדה מ־600 מיליון גאלון בסוף 2020.

עד 2028 תעשיית הדיזל המתחדש והדיזל הביולוגי תזדקק לכמעט 30 מיליארד פאונד של חומר גלם, כולל שמן סויה, שמן קנולה, שמן בישול ושומן משומשים — כך לפי תחזית ברוקר הסחורות StoneX.

בשנתיים האחרונות חברות אנרגיה נוהרות לשוקי הדיזל המתחדש. בחודש שעבר אקסון מוביל קידמה הצעה להשקעה בדיזל מתחדש בקנדה. בתי הזיקוק העצמאיים מרתון, פיליפס66 והולי־פראנטיר מתעניינים גם כן בביצוע פרויקטים בתחום.

כמה חברות אנרגיה הוסיפו את העיבוד החקלאי לנכסיהם. מרתון וארצ'ר דניאלס מידלנד חברו למיזם משותף לעיבוד פולי סויה בשטחים החקלאיים של צפון דקוטה ושולחות את שמן הסויה למפעל חדש לדיזל בר־קיימא שמקימה מרתון.

"מהחקלאי לתחנת הדלק"

שברון דיווחה בשבוע שעבר על תוכניתה להשקיע 600 מיליון דולר במיזם משותף של שמן סויה עם באנג', החברה הגדולה בעולם לעיבוד זרעי שמן, על מנת ליצור את מה ששתי החברות מגדירות כ"שרשרת אספקה אמינה מהחקלאי לתחנת הדלק".

ג'רמי ביינס, נשיא נסטה שבסיסה בפינלנד, מזקקת הדיזל הביולוגי הגדולה בעולם, אומר כי הביקושים לדלק בר קיימא מחברות תעופה וכלי רכב צפויים רק לצמוח. "הצפי שלי הוא שנמשיך לחזות בביקושים לדלקים מתחדשים, בין אם בשמים או בכבישים", הוא אמר. בה בעת, ישנן ראיות לכך כי הזינוק במחירי חומרי הגלם מאט את המומנטום של תעשיית הדיזל הירוק, לפחות לעת עתה. 

דיוויד לאמפ, מנכ"ל CVR אנרג'י, בית זיקוק אמריקאי שנמצא בשליטת המשקיע קארל אייקן, אמר לאנליסטים בחודש שעבר כי החברה משעה לעת עתה את פרויקט הדיזל הירוק באוקלהומה בגלל "זינוק" במחירי חומרי הגלם.

מחירי שיא של שמנים צמחיים נותנים אותותיהם גם בעולם. באחרונה הם אילצו את ברזיל וארגנטינה לצמצם את התמריצים לדיזל ביולוגי ומסכנים את תוכניות אינדונזיה לפיתוח דלקים ירוקים, כך לפי מייקל מגדוביץ', אנליסט מטעם ראבובנק.

בעתיד, הביקושים לדלקים ביולוגיים בארה"ב יביאו קרוב לוודאי לשינוי בדפוסי הסחר של שמנים אכילים, ציין ארלן סודרמן, כלכלן סחורות ראשי ב־StoneX. "ארה"ב תהפוך יותר ויותר ליבואנית נטו מאשר יצואנית נטו", הוסיף.

ביינס אומר כי הצמיחה בייצור דלקים ביולוגיים אכן משפיעה על השווקים החקלאיים. "האם נחזה בהשפעה קצרת טווח על התמחור? כן, זה יקרה, בדיוק כמו בתחום הדלק. אבל אני חושב שאחד היתרונות של המתחדשים זה שהם הופכים לעסק ארוך טווח", הוסיף.

תחזית ארוכת טווח אינה מציעה נחמה רבה למאק'קי. לדבריו, ספקים אמרו לחברי איגוד האופים האמריקאי כי עד סוף השנה ייתכן מחסור באספקת שמן צמחי. "זה יחריף לפני שזה ישתפר. חברים באיגוד מאוד מודאגים", הוא אומר. "בואו ניקח אתנחתה כדי שהמגדלים יוכלו לגדל יותר פולים".


פייננשל טיימס פייננשל טיימס פייננשל טיימס


תגיות